VERSLAG: Haldern Pop 2010

123

Dag 3

Nadat Moss de laatste dag van het festival officieel geopend heeft in de Haldern Pop Bar (een nieuwe locatie in het dorpje Haldern) kan het echte werk beginnen. Alhoewel Moss daar zelf ook toe gerekend mag worden, getuige het sterke optreden en de uitpuilende zaal. De eerste band op het hoofdpodium die wij zien is Portugal. The Man. Vooral de nummers van het vorig jaar verschenen Censored Colours vallen goed in de smaak, maar over het algemeen is het optreden vrij rommelig. Het is nog vroeg zullen we maar zeggen.

Het is moeilijk om aan Everything Everything te ontkomen dit festivaljaar aangezien het lijkt alsof de band overal speelt. De Spiegelzelt is goed volgestroomd voor de heren, maar gedurende het optreden staat er steeds minder man te kijken. De zang, grotendeels kopstem, is niet voor iedereen weggelegd en het feit dat de zanger nog wel eens vals wil zingen is ook nogal een dooddoener. De samenzang is daarentegen bij vlagen wel erg mooi.

De eerste band die overtuigt op het grote podium vandaag is Frightened Rabbit. Alhoewel het behoorlijk rustig is op het veld voor de Schotten zetten ze een prima optreden neer. De muziek is misschien wat middle of the road en soms zelfs saai, maar evengoed is het optreden overtuigend. De zanger is charmant en goed bij stem en de band speelt vlekkeloos. Een soort Snow Patrol met ballen, maar helaas qua muziek niet onderscheidend genoeg.

Dan Blood Red Shoes. Die doen wat ze altijd doen op festivals; knallen. Met afwisselend werk van de debuutplaat en het dit jaar verschenen Fire Like This houden ze de vaart er goed in. Bij ijskonijn Laura-May kan er zelfs een lachje af als ze het enthousiasme van de festivalweide ziet. Het optreden is verder enigszins routineus, maar dat doet er niet toe. Een uurtje flink rocken kon Haldern goed gebruiken.

De volgende band op het hoofdpodium is op zijn zachtst gezegd nogal een bont gezelschap. Efterklang staat met een behoorlijk gevarieerde groep mensen op het podium en maakt muziek die daar perfect op aansluit. Dat maakt het wel ietwat rommelig en moeilijk om in te komen. Rock, orkestrale pop en nog een scala aan invloeden passeren de revue. Erg veel indruk maakt het niet.

Dat doet The Tallest Man On Earth wel. De singer-songwriter staat in zijn eentje op het podium, slechts begeleidt door een akoestische gitaar. Hij dwingt de weide tot luisteren en dat lukt hem ook. Zijn zang en liedjes doen sterk aan Dylan denken, maar hebben toch een eigen geluid. Als hij klaar is ontvangt de zanger een oorverdovend applaus, dat hem zichtbaar ontroert. Een memorabel optreden.

123

LOWLANDS FESTIVALREPORT 2010Via Festivalinfo is twee weken lange gezocht naar de twee personen die voor...

SUMMER DARKNESS 2010 De achtste editie van het Summer Darkness Festival vond plaats van vrijdag 13...