VERSLAG: Lowlands 2010

Festivalinfo was aanwezig op Lowlands 2010 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 168 foto's.

Naar het Lowlands Festivalreport 2010 verslag

VERSLAG: Sabbas Smits   Janske van den Broek

123

Dag 1

Het Noorse Jaga Jazzist mag de Bravo openen en doet dat met een eigenzinnige mix van postrock en jazz. Het publiek krijgt dus direct zware kost voorgeschoteld en hoewel het negenkoppige gezelschap een sterk optreden verzorgd, is het vooral de geluidsman die zijn kater achter de mengtafel aan het uitslapen lijkt te zijn. De brij aan geluiden die hier het resultaat van is, is voor de vroege Lowlandsvogels iets teveel van het goede. Een gemiste kans, maar wel degelijk de moeite waard om thuis eens te beluisteren. (SS)

Katzenjammer is de tweede Noorse afgevaardigde vandaag en doet dat een stuk beter dan de collega’s in de Bravo eerder op de dag. Het vrouwelijke kwartet speelt een soort balkanfolk waarvan je vrolijk wordt en daar graag uiting aan wilt geven. Oftewel, het is dansen geblazen in het overvolle Lima-gebied. De liedjes worden naar verloop van tijd wat eenzijdig en zeurderig, maar de muzikaliteit en spontaniteit maken dit tot een bijzonder leuk optreden. (SS)

Lowlands 2010 is nog maar net een feit wanneer het Nederlandse rapduo The Opposites het podium van een dampende Alpha tent betreden. Samen met hun “Friends” Flinke Namen, Dio en onder andere Go Back To The Zoo staan ze garant voor een feestje. Wanneer de eerste klanken van het nummer ‘Zin In Lowlands’ luidkeels door iedereen wordt meegezongen is de toon gezet. Alle voetjes gaan van de vloer op de grote hits, ook al zijn de teksten vaak erg plat. Opvallend is dat The Opposites zelf vrij weinig op het podium te zien zijn, door de vele gastoptredens. Hierdoor krijgen we meer “Friends” dan The Opposites te zien, maar dat lijkt niemand te storen. Een van de hoogtepunten is wanneer de hele Alpha luidkeels meezingt en springt op ‘Dom,Lomp En Famous’ waarbij het dak er af gaat. Als afsluiter wordt ‘Zin In Lowlands’ nog eens dunnetjes overgedaan alleen dit keer al crowdsurfend over het publiek in opblaasbootjes.(JvdB)

Ook dit jaar zijn er voor de jonge pop punk liefhebbers weer een aantal leuke bandjes om te bewonderen zoals Blink 182, MakeBelieve en All Time Low. Deze laatstgenoemde band mag het spits afbijten. Het is vooral de jongere ‘MySpace-generatie’ die zich voor het podium verzameld heeft. Emo-meisjes en Punk-jongens staan strak tegen de hekken om zo dicht mogelijk bij het podium te kunnen staan. De band geeft het publiek precies wat ze willen horen en speelt simpele pop punk met makkelijke teksten. Alleen de echte fans zingen de nummers mee die in hun thuisland USA ooit zijn uitgebracht zoals ‘Jasey Rea’ en ‘Damned If I Do Ya (Damned If I Don't)’. Frontmannen Alex Gaskarth and Jack Barakat nemen duidelijk het voortouw en praten tussen alle nummers door over handjobs en roepen teksten als ‘I wanna put my dick in fucking everyone of ya’ll!’ Misschien wordt het tijd om muziek te maken. Het lijdt erg af van het optreden zelf, maar stoort de echte fans duidelijk niet. Zij willen alleen maar mooie foto’s maken voor op hun MySpace pagina’s.(JvdB)

De Charlie-tent is al jaren de plek waar het Lowlands publiek kennis maakt met relatief onbekende bands. Die onbekendheid is vaak van korte duur en niet zelden weet een band vriend en vijand op die plek te overtuigen van zijn kwaliteiten. White Lies wist het bijvoorbeeld in één jaar van de Charlie naar de Alpha te schoppen. Twee bands die een groter podium verdienen zijn Frightened Rabbit en Minus The Bear. Eerstgenoemde staat live, met zijn dromerige indiefolk met veel gevoel voor melancholie, als een huis. Het materiaal van de ijzersterke plaat The Midnight Organ Fight krijgt live nog meer dramatiek mee. Een gewaagde keuze omdat het de vaart er soms uithaalt, maar het werkt! Verder is het stemgeluid van Scott Hutchison om in te lijsten. Mocht de term postindie nog niet bestaan in het muzieklandschap van 2010, dan krijgt Minus The Bear die term bij dezen toebedeeld. Hoewel de laatste cd Omni een stuk meer de progressieve kant op gaat, kenmerkt het oudere werk zich door invloeden uit de post- en zelfs mathrock. Het levert een spannend combinatie op die verfrissend werkt. Voor beiden bands geldt de volgende oproep aan de programmeurs van poppodia in Nederland…BOEKEN! (SS)

Een band waarvoor de Alpha tent vandaag wellicht toch te groot is, is Broken Bells. Deze band is een samenwerking tussen Danger Mouse (producer Gnarls Barkley) en James Mercer (zanger van The Shins). Na een lang dromerig intro genieten we van de mooie klanken van de band. Het hoge stemgeluid van de zanger geeft bijna een hypnotiserend effect. Vandaag worden ze ondersteund door nog 5 andere muziekanten welke steeds van instrument verwisselen. Helaas is de Alpha tent maar half gevuld en staat de hele band vlakbij elkaar in het midden van het podium met daarbij de keyboard als centraal middenpunt. Een mooi optreden om rustig naar te luisteren, wat waarschijnlijk meer tot zijn recht was gekomen in en kleinere setting. Na de hit ‘The High Road’ verlaten daarom veel Lowlanders het optreden.(JvdB)

In 2008 stonden The Ting Tings ook al op Lowlands en mogen ook dit jaar niet ontbreken in het programma. In tegenstelling met de vorige keer staan ze nu niet met zijn tweeën op het podium, maar hebben ze 3 vrouwelijke blazers bij om het optreden wat meer volume te geven. Naast de ultieme pop hits ‘Fruit Machine’ en ‘That’s Not My Name’ worden er ook nummers gespeeld van het nieuwe album Kunst wat eind dit jaar uitkomt. De nieuwe sound heeft meer Electro en Dance invloeden dan het debuutalbum We Started Nothing. Helaas spelen ze vandaag met minder pit en enthousiasme zoals we dat van hen kennen. Ondanks de extra manschappen op het podium weten ze vandaag geen onuitwisbare indruk achter te laten, wat erg jammer is. Hebben The Ting Tings hun hoogtepunt al gehad, of is de rest van het nieuwe album goed genoeg om het echte ‘Ting Tings’ gevoel over te brengen?(JvdB)

Dat het karakteristiek stemgeluid van Jonsi het publiek verdeeld in twee kampen dat weten we onderhand wel. Dat je sommige bands beter in een intieme setting kunt zien in plaats van een grote tent ook. De show in paradiso eerder dit jaar gaat hoog in mijn jaarlijstje eindigen en dus zie ik het optreden in de Grolsch vandaag met argusogen tegemoet. Dat zullen velen ook gedaan hebben die nog onbekend waren met het fenomeen Jonsi, net als twee jaar geleden met Sigur Ros. Een overwinningstocht als in 2008 wordt het niet voor zijn soloproject, maar de IJslander komt dicht in de buurt. De feeërieke nummers worden ijzersterk gebracht. Uiteraard had een later tijdstip beter gepast bij een show als deze. Jezelf volledig laten meesleuren naar een andere wereld door de muziek en de bijbehorende productie wil niet helemaal lukken. De 50% die overblijft, is echter nog ruimschoots voldoende. En voor ik het vergeet, er schijnen nog kaarten te zijn voor zijn shows in november! (SS)

Eindelijk, The Specials zijn weer terug! Met hun tijdloze muziek verdienen ze de Alpha tent maar vandaag mogen ze hun oude kunstjes vertonen in de Grolsch tent. "The last time we played was before the most of you were born", en dat klopt ook wel. Wanneer we de tent in kijken zien we dat de meeste Lowlanders zelfs geboren zijn na het Doe Maar virus. Alle bandleden staan met een grote glimlacht op het podium, behalve zanger Terry Hall. Misschien heeft hij weer last van een depressie maar het lijkt er meer op dat hij onder invloed is. Gelukkig gaat het zingen hem voortreffelijk af. En met alle onweerstaanbare nummers zoals 'Too Much Too Young', 'Message To You Rudy' is het onmogelijk om stil te blijven staan en niet veel later staan we op onze plaats te rennen. We kunnen er maar geen genoeg van krijgen. Na dit legendarisch optreden zijn wij weer besmet met het skavirus. It was very very special to see The Specials! (MS)

Ze zijn weer terug van weggeweest. Het lijkt een ware trend te worden om als band na lange tijd uit elkaar te zijn weer een gewoon verder te gaan waar je gebleven was. Zo zien we deze zomer onder andere ook Limp Bizkit, Skunk Anansie en nu dus ook Blink 182 op tournee gaan door Europa. Blink 182 is voor vele bezoekers jeugdsentiment en daarom hebben vele nieuwsgierige Lowlanders zich verzameld in en rond de Alpha tent. Zodra zanger en gitarist Tom DeLonge, zanger en bassist Mark Hoppus en drummer Travis Barker de eerste noten spelen lijkt het net alsof ze nooit zijn weggeweest. Ook al zijn ze een paar jaartjes ouder, ze weten nog precies hoe ze een goede rockshow moeten geven. Nummers als ‘All The Small Things’ en ‘What’s My Age Again’ worden strak gespeeld. Ondanks dat beide zangers niet alle noten zuiver weten te raken weten ze toch een goede show neer te zetten. Als slagroom op de taart worden we verrast met een drumsolo van Barker waarbij hij met zijn drumstel op een plateau staat dat helemaal over de kop gaat terwijl hij drumt. Door technische problemen gaat hij niet helemaal rond, maar ondanks dat is het toch een leuk extraatje. Als afsluiter worden we bedolven onder een zee van witte snippers wat het feestje compleet maakt.(JvdB)

123

FOTOGRAFIE: Anouk Timmerman

1234567891011121314
Finntroll foto Lowlands 2010 Finntroll foto Lowlands 2010 Finntroll foto Lowlands 2010 Finntroll foto Lowlands 2010 Finntroll foto Lowlands 2010 New Cool Collective & Typhoon foto Lowlands 2010 New Cool Collective & Typhoon foto Lowlands 2010 New Cool Collective & Typhoon foto Lowlands 2010 New Cool Collective & Typhoon foto Lowlands 2010 New Cool Collective & Typhoon foto Lowlands 2010 New Cool Collective & Typhoon foto Lowlands 2010 Burning Spear foto Lowlands 2010

1234567891011121314

WESTERPOP 2010Dit jaar zal de 21e editie van het altijd gratis toegankelijke Westerpop...

PUKKELPOP 2010 Pukkelpop 2010 viert haar 25e verjaardag. Dit gaat niet ongemerkt voorbij....