VERSLAG: Lowlands 2010

Festivalinfo was aanwezig op Lowlands 2010 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 168 foto's.

Naar het Lowlands Festivalreport 2010 verslag

VERSLAG: Sabbas Smits   Janske van den Broek

123

Dag 2

Postrock en Lowlands. Een combinatie die tot op heden, in tegenstelling tot zusje Pukkelpop, nog maar weinig is voorgekomen. And So I Watch From Afar(ASIWYFA) laat zien dat het een uitstekende combinatie is. Het publiek mag dan nog niet helemaal wakker zijn,
ASIWYFA blaast iedereen vol overgave het zand uit de ogen. De band vertelt vol dankbaarheid dat ze het afgelopen jaar meer in Nederland hebben gespeeld dan in thuisland Ierland en met het optreden op Lowlands lijken ze het publiek daarvoor te willen bedanken. Postrock mag dan door velen als een uitstervend diersoort worden gezien, wat meer melodie doet wonderen bewijst ASIWYFA! Sterke show, super band! (SS)

Wanneer we in de Bravo tent aankomen, horen we een stem vergelijkbaar met de zanger van Block Party, het blijkt Foals te zijn. Deze Engelse band laat swingende Indie rock horen met een hele lading catchy riffs. De publieksfavoriete nummers zijn onder andere ‘Total Life Forever’ en het ‘Cassius’ waar de handjes voor in de lucht gaan. Alle nummers zijn eenvoudig behapbaar en worden zonder poespas gespeeld. Met hun tweede album zijn de scherpe randjes weliswaar verminderd, maar de nummers lijken een langere houdbaarheidsdatum te hebben. Een band nog volop in ontwikkeling, maar hebben ons laten zien dat ze de Bravo tent eenvoudig aankunnen.(MS)

Een van de veruit populairste acts op deze Lowlands editie is de band Mumford & Sons. Zelfs ver buiten de Alpha tent heeft het publiek zich gesetteld om mee te kunnen genieten van het optreden van deze jonge band. Het Engelse viertal bracht pas eind 2009 hun eerste album Sigh No More uit en is nu al te populair voor de grootste Lowlands tent. Wanneer de band op komt roept zanger Marcus Mumford ‘Hoe gaat het?’ , waarop een overvolle Alpha tent enthousiast reageert. Lowlands is helemaal klaar voor misschien wel het lekkerste uurtje van het hele weekend. Zonder enige moeite worden het mooie ‘Awake My Soul’ en swingende ‘Roll Away Your Stone’ door Mumford en zijn band gespeeld. Zijn warme stemgeluid en drie blazers zorgen bij het prachtige ‘Timshel’ voor kippenvel op deze zwoele zomerdag. De band wisselt vaak af van instrumenten en zelfs Mumford speelt zowel op gitaar als drums. Een afwisselende mix van Indie folk en country muziek zorgt voor een perfect optreden van deze veelbelovende band. Wanneer als afsluiter ‘The Cave’ door de tent knalt gaan alle voetjes van de vloer en eindigt voor vele het beste optreden van Lowlands 2010.(JvdB)

Dit jaar voor is er voor het eerst op Lowlands de gelegenheid om voor 50 fans een intiem optreden te bekijken tijdens een zogenaamde ‘3 On Stage Sessie’. Deze unieke mogelijkheid liet ik natuurlijk niet aan mijzelf voorbij gaan en na enige moeite had ik een exclusief ticket bemachtigd voor een sessie. Je weet niet van te voren wie er komt optreden, dus dat maakt het extra spannend. Samen met 49 andere gelukkigen werd ik in een grote groene container gelaten met in het midden een mini podium met vier op afstand bedienbare camera’s. Daar omheen stonden we met zijn allen te wachten op ‘onze’ artiest. Het was de Zuid Afrikaanse rapper Jack Parow. Vol overgave rapt hij onder andere de nummers ‘Cooler As Ekke’ en ‘Dans,Dans,Dans’ alsof hij voor een volle Alpha tent staat op te treden. Het is zeker een unieke ervaring om hier bij te kunnen zijn. Een leuke manier om een intiem optreden te zien van een Lowlands artiest.(JvdB)

The Gaslight Anthem lijkt vandaag in de Grolsch een beetje ingehaald te worden door zichzelf. De band die bekend staat om zijn werkethos oogt vermoeid en het lijkt, met name het eerste half uur, op een tussendoortje. Het optreden wordt voornamelijk overeind gehouden door zanger/gitarist Brian Fallon (If I were gay….) en de ijzersterke songs. In mijn ogen een gemiste kans om het Nederlandse publiek definitief te veroveren. (SS)

Als een van de weinige vrouwelijke artiesten die dit jaar in de Alpha mogen spelen is ook onze eigen Anouk weer van de partij. Wanneer ze opent met het nummer ‘For Bitter Or Worse’ komt ze nerveus en nonchalant over. Ze lijkt ongeïnteresseerd en zelfs chagrijnig. Pas wanneer ze ‘Modern World’ begint te zingen krijgt ze het publiek wat enthousiaster en lijkt ze er zelf ook zin in te krijgen. Halverwege haar optreden heeft ze de smaak te pakken en zingt ze vol overgave ‘Good God’. De vele extra muzikanten die ze bij heeft geven Anouk een goede extra muzikale ondersteuning die het optreden naar een hoger niveau brengen. Hoogtepunten zijn toch Anouk’s eerste hit ‘Nobody’s Wife’ en ‘Three Days In A Row’ die door het publiek uit volle borst worden meegezongen. Een goed optreden, maar zeker geen topper van Lowlands 2010.(JvdB)

Stoppen ze nou wel of stoppen ze nou niet? We weten het voorlopig nog niet, maar perfectionist en bandleider James Murphy heeft al vaker te kennen gegeven het touren maar niks te vinden; hij mist zijn studio. Als LCD Soundsystem daadwerkelijk stopt is het doodzonde, want daar waar het op cd soms mat en eentonig kan zijn, vallen live alle puzzelstukjes op zijn plaats. De nummers worden op een hypnotiserende wijze tot een hoogtepunt gebracht waarbij je als bezoeker oren en ogen tekort komt. Het podium staat vol met apparatuur dat allemaal ergens tijdens het optreden zijn plek krijgt en, soms met de juiste aansturing van de dirigent zelf, allemaal zijn bijdrage levert aan het geheel. Subliem en bovendien: Studio’s are overrated! (SS)

Een van de weinige hoofdacts van dit jaar is Snow Patrol. De altijd goedlachse en charmante zanger Gary Lightbody straalt van oor tot oor wanneer de eerste Snow Patrol klanken van het nummer ‘Open Your Eyes’ uit de speakers komen. Op de beeldschermen staat ‘Snow Patrol Loves Lowlands’, wat hier duidelijk wederzijds is. Het is druk op het podium, naast Lightbody staan er nog 12 muzikanten op het podium. Er zijn veel speciale effecten tijdens het optreden zoals een heuse lasershow. Samen met de Nederlandse zangeres Stevie Ann wordt het nummer ‘Set The Fire To The Third Bar’ gezongen. De band speelt ook vol overgave en emotie een nieuw nummer genaamd ‘Big Broken’. Tijdens het optreden komt Lightbody het podium af en rent hij tussen het publiek. Hij wint het hele publiek voor zich en laat iedereen uit volle borst meezingen tijdens ‘Shut Your Eyes’. Ook verteld hij dat hij vandaag heeft genoten van het optreden van Mumford & Sons en vervolgens draagt hij het nummer ‘Hands Open’ aan hen op. Het ultieme Snow Patrol hoogtepunt komt wanneer de hele Alpha tent samen met alle omstanders en de 13-koppige band het nummer ‘Chasing Cars’ zingt. Een heerlijke hoofdact die zeker niet had mogen ontbreken op deze editie van Lowlands.(JvdB)

123

FOTOGRAFIE: Anouk Timmerman

1234567891011121314
Band of Skulls foto Lowlands 2010 Band of Skulls foto Lowlands 2010 Band of Skulls foto Lowlands 2010 Band of Skulls foto Lowlands 2010 Katzenjammer foto Lowlands 2010 Katzenjammer foto Lowlands 2010 Katzenjammer foto Lowlands 2010 Katzenjammer foto Lowlands 2010 Katzenjammer foto Lowlands 2010 Katzenjammer foto Lowlands 2010 Selah Sue foto Lowlands 2010 Selah Sue foto Lowlands 2010

1234567891011121314

WESTERPOP 2010Dit jaar zal de 21e editie van het altijd gratis toegankelijke Westerpop...

PUKKELPOP 2010 Pukkelpop 2010 viert haar 25e verjaardag. Dit gaat niet ongemerkt voorbij....