VERSLAG: Lowlands 2010

Festivalinfo was aanwezig op Lowlands 2010 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 168 foto's.

Naar het Lowlands Festivalreport 2010 verslag

VERSLAG: Sabbas Smits   Janske van den Broek

123

Dag 3

Een beter begin van de laatste dag op Lowlands 2010 kunnen wij ons niet wensen tijdens het optreden van The Low Anthem. Deze Amerikaanse Indie folk band brengt ons terug naar de jaren zestig met het echte hippie gevoel. Ze zien er uit alsof ze zelf al drie dagen op Lowlands rondgelopen hebben, inclusief ongeschoren gezichten en hippiekleding. In tegenstelling tot hun uiterlijke vertoning is dit een van de mooiste optredens van deze Lowlands editie. Niet alleen zanger Ben Knox Miller heeft een prachtig stemgeluid, ook de rest van de band verrast ons met hun mooie samenzang. Samen gebruiken ze 30 instrumenten tijdens het optreden, wat zorgt voor een aangename muzikale afwisseling. De Lima tent is te klein voor het publiek, maar past precies bij de intieme sfeer die de band overbrengt. Het prachtige ‘Ohio’ wordt vertolkt met alleen een akoestisch gitaar en perfecte samenzang tussen alle bandleden. Met zijn vieren zingen ze in dezelfde microfoon waardoor iedereen muisstil geniet en voor eventjes bevinden we ons in wereld van The Low Anthem en vergeten we alles om ons heen. Ook de nummers ‘This God Damn House’ en het hypnotiserende ‘Charlie Darwin’ is echt genieten op deze mooie zondag.(JvdB)

Één zwaluw maakt nog geen zomer. Dat moet Go Back to the Zoo geweten hebben. Om die rede hebben ze er niet één, maar minstens vijf op hun eerste cd staan. Ik bedoel natuurlijk hitjes, 3fm verantwoorde hitjes, dat wel. De band maakt vroeg op de zondag zijn debuut op Lowlands in de India en krijgt een volle tent als ontbijt. De gitaarhooks zijn scherp, het keeltje is ruw, en zal menig meisjeshart sneller laten kloppen, en de promotiemachine lijkt zijn werk ook goed gedaan te hebben voor deze heren van eigen bodem. Volop zomer dus op deze regenachtige dag. Het is ze gegund en het lijkt erop dat we snel meer van deze heren zullen horen. (SS)

Moss zorgt voor de tweede triomftocht van het muzikaal vaderlands product op deze zondag. De band maakt van de show iets speciaals en heeft een achtkoppige percussiegroep meegenomen. Het zorgt voor wat extra bombast en dat komt de songs ten goede. Soms raakt de vaart wat uit de show en van euforie is onder het publiek misschien geen sprake, toch bewijst Moss vandaag een van de betere gitaarbands van Nederland te zijn. Niet zozeer feestelijk, maar gedegen en steengoed! (SS)

Een van de meest unieke bands op Lowlands zijn dit jaar de dakloze en gehandicapte Congolese Staff Benda Bilili. In rolstoelen en op krukken zit en staat de hele band op het podium. Met zelfgemaakte instrumenten en oude gitaren maken ze een feestelijke mix van Afrikaanse funk en Soukous. Ondanks dat we niets verstaan van de teksten weet de band hun muziek met zoveel overgave te brengen dat iedereen meedanst. Rolstoel of niet, gedanst wordt er ook op het podium, zelfs beter dan in het publiek. De mannen zijn erg gepassioneerd en brengen vol enthousiasme en plezier hun vrolijke muziek. Een optreden van wereldklasse bewijst ons dat wanneer je iets echt graag wilt, je het ook kunt bereiken. Dit is puur genieten.(JvdB)

De Grolsch tent staat verrassend vol wanneer de New Yorkse band Yeasayer aanvangt. Afwisselend tussen de beide albums worden de nummers gespeeld. Hoewel de zanger Chris Keating in het begin van zijn carrière zelden achter zijn synthesizer vandaan kwam, zien we hem vandaag vaak vooraan het podium zingen. De meest swingende nummers die we te horen krijgen zijn ‘Rome’, ‘O.N.E.’, ‘Montegreen’, allemaal nummers van het laatste album Odd Blood. Ten opzicht van zijn debuutalbum is dit helaas een commerciëler album geworden. Een ontwikkeling waarbij de meningen vast verdeeld over zijn. Gelukkig maken de Lowlanders zich hier vandaag geen zorgen over en wordt er alleen maar genoten van deze geweldige muziek.(MS)

De extreem verlegen zanger Kele van Bloc Party staat vandaag in zijn eentje in de Bravo tent voor een solo optreden. Zijn album The Boxer heeft de Bloc Party sound, maar met meer dance invloeden. Terwijl hij enthousiast zijn nummers als ‘Walk Tail’ en ‘On The Lam’ brengt danst hij net zo hard mee als de mensen in de tent. Vandaag lijkt hij totaal niet verlegen en klimt hij zelfs van het podium af om vervolgens naar de voorste rij fans te rennen en daar vrolijk verder te feesten. Hij houdt van Holland en dat verteld hij meerdere keren aan het publiek. Kele is goed bij stem en brengt zonder enige moeite zijn nieuwe muziek ten gehore. Ook draagt hij een nummer op aan Bloc Party, wat naar eigen zeggen een geweldige band is. Naar mate het optreden vordert wordt het steeds drukker in de tent. Kele bewijst dat hij ook zonder Bloc Party weet hoe hij een strak optreden kan neerzetten en een Bravo tent kan laten schudden.(JvdB)

Mocht je het zwaar hebben als festivalganger op de laatste dag, dan kun je het aan Pendulum toevertrouwen het feestje weer wat leven in te blazen. Zei ik blazen? Wat Pendulum van de Alpha overlaat na een klein uur, lijkt eerder het effect van een tornado! Hard, meedogenloos en uiterst lomp wordt de mix van drum and bass, rock en dance over het publiek gestort als een fundering die smacht om cement. De rustigere nummers vormen voor adempauzes, maar zijn ook beduidend minder van kwaliteit. Afwisselend is het niet, vermakelijk des te meer! (SS)

Acteur/zanger Jared Leto, zijn broer drummer Shannon en gitarist/toetsenist Tomo Mili?evi? staan dit jaar voor het eerst op Lowlands. Dit is voor 30 Seconds To Mars het laatste optreden van hun festivaltour deze zomer. Ze spelen een afwisselende set van bekende meezingers en minder bekende nummers. Na ieder nummer schreeuwt Leto naar het publiek dat ze mee moeten zingen of klappen, wat erg onsympathiek en zelfs storend over komt. Met zijn geschminkte gezicht en knappe kop komt hij er mee weg. Ook spreekt Leto regelmatig mensen aan in het publiek, zoals een jongen die in de verte op een vuilnisbak staat. Op het eind van het optreden mogen er tientallen fans het podium opkomen om vervolgens het nummer ‘Kings and Queens’ mee te zingen. Het optreden was oké, maar niet meer dan dat.(JvdB)

The XX heeft het less-is-more principe tot ware kunst verheven. De muziek is kil, afstandelijk, rustig en simplistisch. Het duurt dan ook even voor het live aan wil slaan in een grote tent als de Grolsch, en als dat dan uiteindelijk gebeurd is het ook maar half. Het is muziek waar je in moet kruipen; de zwoele samenzang tussen Romy Madley Croft en Oliver Sim begeleidt door het kille geluid van beats en minimalistisch gitaar. Een paradoxale combinatie die misschien alleen het maximale effect behaald in een kleine intieme omgeving. De gehoopte sensatie blijft in ieder geval uit. (SS)

Het allerlaatste concert in de Grolsch tent dit jaar is voor het Britse Massive Attack. De zang wordt afgewisseld door verschillende zangers en een zangeres. Samen hebben zij een lage stem, een mooie vrouwenstem en een Aboriginalgeluid. Hierdoor wordt het optreden niet eentonig en blijft het fris en soms bijna hypnotiserend. De zangeres vertolkt in haar zeemeerminnenjurk het prachtige ‘Teardrops’ waarbij het lijkt alsof we in een onderwaterwereld zitten. Achter de band staan schermen waarop teksten voorbij komen over inkomens in verschillende landen en er vallen steeds stiltes tussen de nummers door, wat afleidt van het optreden. Het zijn vooral rustige nummers die gespeeld worden, maar dit is totaal niet storend. Het is vooral genieten en een mooie afsluiter van Lowlands 2010.(JvdB)

Vorig jaar was Them Crooked Vultures dé sensatie van Lowlands 2009. Het project van Dave Grohl, Jonh Paul Jones en Josh Homme was een te mooie combinatie om waar te zijn, maar stond daar toch op het podium van de Grolsch als surprise act. Dit jaar is Josh Homme met zijn Queens of the Stone Age(QOTSA) terug op Lowlands om de Alpha af te sluiten. De band heeft enkele onvervalste rock anthems op zijn naam staan (‘Feel Good Hit of the Summer’ en natuurlijk ‘No One Knows’) die live een garantie zijn voor een tent die schut op zijn grondvesten. Dat gebeurd dan ook, want de rechttoe rechtaan benadering die QOTSA hanteert is bijna iedere keer raak. Bijna, omdat het geluid dramatisch staat afgesteld en de toegevoegde waarde voor het toetsenwerk tijdens live shows mij nog altijd ontgaat. Maar die kritiek is eigenlijk voor kniesoren en azijnpissers, want Josh Homme strooit met geniale riffs als zwarte piet met peternoten. En wie houdt er nu niet van Sinterklaas? (SS)

123

FOTOGRAFIE: Anouk Timmerman

1234567891011121314
Band of Skulls foto Lowlands 2010 Band of Skulls foto Lowlands 2010 Band of Skulls foto Lowlands 2010 Band of Skulls foto Lowlands 2010 Katzenjammer foto Lowlands 2010 Katzenjammer foto Lowlands 2010 Katzenjammer foto Lowlands 2010 Katzenjammer foto Lowlands 2010 Katzenjammer foto Lowlands 2010 Katzenjammer foto Lowlands 2010 Selah Sue foto Lowlands 2010 Selah Sue foto Lowlands 2010

1234567891011121314

WESTERPOP 2010Dit jaar zal de 21e editie van het altijd gratis toegankelijke Westerpop...

PUKKELPOP 2010 Pukkelpop 2010 viert haar 25e verjaardag. Dit gaat niet ongemerkt voorbij....