VERSLAG: Crossing Border 2010

Festivalinfo was aanwezig op Crossing Border 2010 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 12 foto's.

12

Dag 1

Het openbaar vervoer werkt op zijn zachtst gezegd niet mee, op deze eerste dag van Crossing Border. Het treinverkeer op Utrecht Centraal ligt helemaal plat, waardoor een flink aantal bezoekers Den Haag onmogelijk kan bereiken. Gelukkig leiden er meerdere wegen naar Rome en genieten veel mensen alsnog van een mooie festivaldag, met onder andere Tom McRae, Midlake en Villagers op het programma.

Tom McRae heeft een bijzonder stel gasten meegenomen. Het Nederlandse Matangi Quartet staat de singer-songwriter namelijk bij tijdens het optreden. De samenwerking vindt slechts twee keer plaats en is dus bijzonder te noemen. Helaas blijkt de combinatie McRae en strijkkwartet niet helemaal te werken en valt een aantal, normaal ingetogen, nummers in het water. Desalniettemin krijgt McRae de Duitse kerk (schitterende locatie) bij vlagen muisstil en maakt hij met nummers als For The Restless en Got A Suitcase, Got Regrets alsnog een prima indruk.

Een combinatie die wel goed werkt, het hele jaar al, is die van Jamie Lidell en de liveband waar hij sinds dit jaar mee werkt. Zijn set swingt van begin tot eind en leunt vooral op de sterke laatste plaat van de muzikant: Compass. Hij opent ingetogen met het titelnummer van diezelfde plaat, maar kruipt langzaam maar zeker uit zijn schulp met boeiende versies van onder andere Completely Exposed, She Needs Me en Telephone. Oude hit Another Day komt ook nog langs, maar had net zo goed achterwege gelaten kunnen worden. Het hitjespubliek lijkt inmiddels vertrokken, want de actie om het publiek de tekst te laten zingen mislukt faliekant. Niets ten nadele van Lidell, die een weergaloze show neerzet.

Het Texaanse Midlake worstelt al een tijdje met hetzelfde probleem als het om optreden gaat: bang voor teveel intimiteit, maar ook bang voor teveel lawaai. Het gevolg: vier gitaristen op het podium die maar een beetje halfslachtig lopen te klooien en aan de nummers alleen maar afbreuk doen. De mooie ingetogen liedjes die de band een trouwe fanschare hebben opgeleverd, worden live omgetoverd tot middle of the road rocknummers. De samenzang is gelukkig wel uitstekend en een kleine selectie overleeft de metamorfose, maar al met al is het wederom geen sterk optreden van Midlake.

Zo stelt de eerste dag van Crossing Border een beetje teleur, maar redt nota bene een blanke soulzanger de avond. Op naar dag 2, die op papier nog vele malen sterker is, met onder andere Spoon, The National en I Am Oak op de affiche.

12

John Grant foto Crossing Border 2010 John Grant foto Crossing Border 2010  foto Crossing Border 2010 Low foto Crossing Border 2010 Marble Sounds foto Crossing Border 2010 Marble Sounds foto Crossing Border 2010 Spoon foto Crossing Border 2010 Spoon foto Crossing Border 2010 The National foto Crossing Border 2010 The National foto Crossing Border 2010 The National foto Crossing Border 2010 The National foto Crossing Border 2010

LE GUESS WHO? 2010Le Guess Who? is een jaarlijks muziekfestival in Tivoli, Utrecht. Voorheen...

AMSTERDAM HALLOWEEN 2010 Zaterdag 30 oktober kan Amsterdam weer massaal Halloween vieren in de...