VERSLAG: Eurosonic Noorderslag 2011

Festivalinfo was aanwezig op Eurosonic Noorderslag 2011 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 114 foto's.

VERSLAG: Karst Jaarsma

1234

Dag 2

Aan Waylon de eer om de eerste echte Eurosonic dag te openen. Bij het openluchtpodium op de Grote Markt blijft het gelukkig droog en kan Waylon zijn kunstje aan een groot publiek laten zien. De aanstekelijke mix van stampende soul, welke vooral gedragen wordt door de blazerssectie, weet goed te mixen met de stem van Waylon.

Dit in tegenstelling tot Alain Clark , die goed een uur later, veel minder weet te overtuigen. De zanger is met zijn tweede album volledig overgestapt op zoetsappige pop en blijkt hier ook live de nadruk op gelegd te hebben. Wanneer de eerste druppels uit de hemel vallen is het tijd om naar binnen te verhuizen.

Dit blijkt een goed besluit, want in rockhol Shadrak zijn inmiddels The Picturebooks begonnen. De Duitse rockers staan in het zwart gekleed, met capuchon op, zichzelf helemaal uit te leven. De duistere en bovenal meeslepende nummers worden goed uitgewerkt en tegen het einde van de set kan Shadrak weer vol energie verlaten worden.

Het meest interessante project van dit hele weekend is misschien wel Diversidad . De groep is het schoolvoorbeeld van een steeds nauwer samenwerkende Europese muziekscene: de groep bestaat uit 20 rappers afkomstig uit 12 verschillende landen. Met GMB, bekend van Kyteman, en Melodia is ook Nederland goed vertegenwoordigt. Het album moet binnenkort ergens verschijnen, maar Eurosonic mag zich gelukkig rekenen met de première van de show. Samen met twee DJs, twee bedieners van de drummachine en dansers is er een bijzonder sterke hiphopshow in elkaar gezet. Met zichtbaar veel plezier, enthousiasme en professionaliteit is het zeker dat Diversidad nog van zich gaat laten horen deze zomer!

Ondertussen is het van dik hout zaagt men planken in de kelder van het Newscafe. Elektronicaduo New Wave Syria knalt daar een heerlijk stampend setje uit. Met een verzameling drummachines, keyboards en een microfoon wordt het een na het andere catchy ritme geproduceerd.

Voor het laatste feestje van deze donderdag nemen we een kijkje bij Ben L`oncle Soul . De Franse soulzanger scoorde vorig jaar al een bescheiden hitje met zijn soulversie van `Seven nation army´. Live wordt de zanger bijgestaan door een sterke band en na geopend te hebben met een eigen versie van `Crazy´ barst er een voortreffelijke soulrevue los. Klassiekers als `Barbygirl´ worden van een nieuw arrangement voorzien, maar ook Ben zijn eigen nummers blijken live net zo sterk. Hier tussendoor zijn nog flarden op te vangen van onder andere `Who let the dogs out?!´ en een voortreffelijke `Georgia on my mind´. Je kan je afvragen hoe origineel Ben L`oncle Soul is, maar voor een levende jukebox weet hij ontzettend goed een feestje te bouwen.

1234

FOTOGRAFIE: Marcel Poelstra

12345678910
Selah Sue foto Eurosonic Noorderslag 2011 Selah Sue foto Eurosonic Noorderslag 2011 Selah Sue foto Eurosonic Noorderslag 2011 Tina Dico foto Eurosonic Noorderslag 2011 Tina Dico foto Eurosonic Noorderslag 2011 Tina Dico foto Eurosonic Noorderslag 2011 Tina Dico foto Eurosonic Noorderslag 2011 Lára Rúnars foto Eurosonic Noorderslag 2011 Lára Rúnars foto Eurosonic Noorderslag 2011 BlackBoxRed foto Eurosonic Noorderslag 2011 BlackBoxRed foto Eurosonic Noorderslag 2011 BlackBoxRed foto Eurosonic Noorderslag 2011

12345678910

SUMMER DARKNESS WINTER EDITION 2011Op vrijdag 4 februari werd in een uitverkocht Tivoli de winterse editie van...

ATP NIGHTMARE BEFORE CHRISTMAS 2010 All Tomorrow's Parties bestaat al meer dan 10 jaar. Elk jaar organiseert ATP...