VERSLAG: Eurosonic Noorderslag 2011

Festivalinfo was aanwezig op Eurosonic Noorderslag 2011 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 114 foto's.

VERSLAG: Karst Jaarsma

1234

Dag 4

De laatste dag van dit weekend is standaard ingeruimd voor Noorderslag waar opkomende Nederlandse acts hun ding kunnen doen. Zo niet voor Moss , de groep zegt dit optreden vooral te zien als afsluiting van een fantastisch jaar. Dit blijkt, de band speelt ijzersterk en naast het fantastische `I apologise (Dear Simon)´ speelt de groep een voortreffelijke jam op `Never be scared (Don´t be a hero)´. Het optreden wordt compleet gemaakt met een bijzondere versie van The Knifes` `Silen shout´ , hierbij wordt de band ondersteund door vier extra drummers. Voor Moss mag dit optreden dan het einde van 2010 zijn, het is te hopen dat het nog maar het begin van een mooier 2011 is.

Inmiddels is in de foyer Perquisite aan de gang. Na het uitvallen van zijn monsterduo met Pete Philly doet de producer hard zijn best om zichzelf op de kaart te zetten. Dit resulteerde onder andere in een prachtige soundtrack voor `Carmen´ en een veel minder geslaagde solo plaat. Deze laatste blijkt de boventoon te voeren in zijn soloshow. Enkele gastartiesten passeren de revue en gecombineerd met een in elkaar donderende keyboardopstelling blijft vooral het idee hangen dat er een ietwat rommelig optreden weggegeven wordt. Overtuigen doet het in ieder geval nergens.

Feestelijker is het daarna met de grootste ragboeren van Nederland: The Opposites . Een verrassend groot gedeelte van de show is ingeruimd voor hun laatste dubbelplaat en dit maakt de show meer volwassen dan gewend. Met name de goede lichtshow, een medley met verkorte versies van alle hits en een goede podiumverdeling resulteert in een knallend optreden. Volkomen terecht dat The Opposites deze hoofdpositie vanavond bemachtigd heeft! Helaas begaan ze de laatste tien minuten van het optreden de fout om mede-homies Reverse & Adje samen met Gers en Jayh de nieuwe Partysquad single te laten presenteren. Het nummer is bij een klein gedeelte van het publiek bekend, dit gecombineerd met het gebrek aan podiumervaring resulteert in een teleurstelling aan het einde van deze showcase.

In de Heineken Foyer zijn inmiddels de jongens van Jungle by night begonnen. De groep bestaat uit 9 Amsterdammers tussen de 15 en 22 jaar oud. Samen spelen ze lekkere afrobeat die doet vermoeden dat er een band uit midden Afrika op het podium staat. Niks is minder waar, het gaat hier om stuk voor stuk blanke jongens.

Het blijft tot de laatste minuut spannend of de Popprijs naar gedoodverfde winnaar Caro Emarald gaat of dat de jury nog een verrassend besluit neemt. Het eerste blijkt het geval en de zangeres neemt onder bescherming van paraplus de prijs in ontvangst. Dit wordt opgevolgd door een alleraardigst setje waarin alle bekende nummers de revue passeren. Enkel de ietwat simpele cover van Lady Gaga haar `Bad romance´ had niet gehoeven, het geeft de show een Guus Meeuwis element wat de zangeres helemaal niet nodig heeft.

Inmiddels zijn in de onderste regionen van de Oosterpoort Reverse & Adje aangetreden. Voor de gezelligheid is ook vriend Jayh meegereisd. Het drietal speelt een lekker setje waarin de knallende en verassende beats van Reverse de hoofdrol spelen. Met onder andere The Opposites, Dio en Sef in het publiek is een feestje snel gebouwd en uiteindelijk kan nieuwe single ` Ik ga hard´ op heel wat meer respons rekenen dan eerder op de avond in de grote zaal.

Ook Zwart Licht blijft verrassend met hiphop bezig. Onder de noemer Zwart Licht XL zijn de twee rappers de samenwerking met een heuse band aangegaan. Dit resulteert in een soulvoller, reggaevoller en kwalitatief nog beter optreden. Met deze combinatie is ook de hiphophit van twee jaar geleden helemaal klaar voor 2011.

Met haar schijnbaar oneindige hoeveelheid orgel- en gitaarsolo`s zou DeWolff kwalitatief de beste band van de avond moeten zijn. De nieuwe nummers blijken het helaas niet te halen bij het eerste werk en ook de perfecte beheersbaarheid zorgen ervoor dat de chemie die DeWolff in haar begindagen had ietwat verdwenen is.
Dan zit het er na vier dagen hossen, genieten en nieuwe ontdekkingen doen helaas alweer op. Wanhopen is echter onnodig: ook dit jaar hebben verscheidene beloftes Eurosonic-Noorderslag aangedaan en met hun waarschijnlijke verschijning op de festivals kan het serieuze aftellen naar de zomermaanden eindelijk weer beginnen.

1234

FOTOGRAFIE: Marcel Poelstra

12345678910
Tommy Ebben & the Small Town Villains foto Eurosonic Noorderslag 2011 Tommy Ebben & the Small Town Villains foto Eurosonic Noorderslag 2011 Tommy Ebben & the Small Town Villains foto Eurosonic Noorderslag 2011 Tommy Ebben & the Small Town Villains foto Eurosonic Noorderslag 2011 Curry & Coco foto Eurosonic Noorderslag 2011 Curry & Coco foto Eurosonic Noorderslag 2011 Curry & Coco foto Eurosonic Noorderslag 2011 Curry & Coco foto Eurosonic Noorderslag 2011 Annasaid foto Eurosonic Noorderslag 2011 Annasaid foto Eurosonic Noorderslag 2011 Annasaid foto Eurosonic Noorderslag 2011 Annasaid foto Eurosonic Noorderslag 2011

12345678910

SUMMER DARKNESS WINTER EDITION 2011Op vrijdag 4 februari werd in een uitverkocht Tivoli de winterse editie van...

ATP NIGHTMARE BEFORE CHRISTMAS 2010 All Tomorrow's Parties bestaat al meer dan 10 jaar. Elk jaar organiseert ATP...