VERSLAG: 5 Days Off 2011

VERSLAG: Marco Muhring

1234

5 Days Off 2011 woensdag

De woensdag begint goed. In de Melkweg is het Gold Panda die de Oude Zaal opent met een liveset. Veel werk van debuut Lucky Shiner natuurlijk, dat vorig jaar uitkwam. ‘You’ komt al vroeg in de set en kan op een warm onthaal van het publiek rekenen. Helaas verslapt de aandacht op de momenten dat Derwin Panda (Gold Panda’s echte naam) van het ene naar het andere nummer gaat. Deze, soms minutenlange, beatloze soundscapes kunnen niet iedereen in het publiek bekoren en op die momenten komt het geroezemoes soms boven de muziek uit. In november zegde Panda een optreden in Paradiso af wegens oververmoeidheid. Het zou hem sieren door snel weer te komen want hij kan beter dan vandaag.

In de Max is het even daarna tijd voor een artiest die het afgelopen jaar een gigantische groei heeft doorgemaakt: Lone. Alhoewel hij in 2007 zijn eerste werk uitbracht, begint het sinds een jaar pas echt te lopen. Stond hij een jaar geleden tijdens het Off Centre festival in deze zelfde Melkweg nog in de theaterzaal voor een man of twaalf te draaien, vandaag krijgt hij de Max vol en aan het dansen. Van zijn hand kwam vorig jaar het dromerige Emerald Fantasy Tracks en daarvan komen al vroeg in de set ‘Cloud 909’ en ‘Aquamarine’ voorbij. Zijn IDM met rave-invloeden is net glad genoeg voor in de Max.

Meer rave is te horen bij de afsluiter in de Oude Zaal, Zomby. Zomby, een fantastische producer maar niet makkelijk in de omgang. Zo heeft hij binnen de scene altijd wel ruzie met iemand, wil hij anoniem blijven en komt hij vaker niet dan wel opdagen bij optredens. Vandaag blijft het lang onduidelijk maar om 3:11 komt hij dan eindelijk het podium op: zijn gezicht verborgen door zijn hoog dichtgeritste jas. Het begint aardig maar na een half uur zit de sfeer er goed in. Geen licht op het podium, felle lichten in de zaal en rook, veel rook. Zo los als bij Zomby ging het vanavond nog niet. Naast eigen tracks als ‘Kaliko’ komt er hiphop (oa Dizzee Rascal en Dipset) en oude breakbeat voor. Hulde voor de organisatie dat zij het toch aandurfden om deze man te boeken. Een goede afsluiter voor de eerste dag.

1234

OOR 40 JAAR 2011Lang gewacht, stil gezwegen, nooit gedacht, toch gekomen: 40 jaar OOR! Jawel,...

ENERGY 2011 Energy is de nieuwe naam voor Trance Energy. Het festival in Utrecht geraakte...