VERSLAG: Dutchska 2006

Festivalinfo was aanwezig op Dutchska Festival 2006 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 32 foto's.

Dutchska

Wat is er eigenlijk zo zwart-wit aan ska? Vanavond op dutchska is er in ieder geval een kleurenregen van ska subgenres te horen, natuurlijk altijd met blazers en de (lekkere, maar na 11 bands vervelende) ska gitaar aanslag. Maar wat een subgenres vanavond! Ska-punk, ska-jazz, up-tempo-ska, reggae/roots, ska, rockability ska en ska in zijn meest pure vorm. Kortom iedereen komt aan zijn trekken vanavond. Elf bands vraagt om een vroeg begin van de avond, helaas voor mij zo vroeg dat de jongens van up-tempo-skaband ADHD Spietmobiel al voorbij zijn geskankt. Hier hebben duidelijk meer mensen last van want pas na etenstijd begin de Melkweg zich langzaam met ska people te vullen. Publiekstrekkers zijn er vooral in de vorm van Jaya the Cat, de Hardheid en natuurlijk niet te vergeten niemand minder dan Winston Francis samen met Rude Rich.

De punk-ska formatie de Hardheid heeft een nieuwe drummer. Vanavond is zijn testcase en afgaande op dit optreden kunnen we wel zeggen dat het een blijvertje is! Natuurlijk speelt de Hardheid de bekende hits vol overgave. ''Buurman'' (mijn buurman is een terrorist), ''Oh Nee'', het nieuwe nummer ''Klootzak'' en als echte gangmaker ''Kutmuziek''. De teksten en de muziek van de Hardheid zijn raak en zijn uitermate geschikt om helemaal op los te gaan. Een live band waar je u tegen zegt!

Jaya the Cat een band waar alleen de zanger altijd hetzelfde is. Gelukkig is dit dan ook wel een man met een uitermate sterke uitstraling en gezegend met een fantastische punk/ska stem. Het stem geluid is een super combi tussen Tim Armstrong (Rancid) en de grootheden in reggae. Grappig is ook om te zien dat Jaya the Cat na de verkiezing van artiest van de week door Festivalinfo meteen een link plaatst naar onze site! Frontman Lemmy valt natuurlijk ook op door zijn mega lang dreads, wat een gewicht moeten die dingen hebben! Punk, ska en rockstaddy en een zaal die getrakteerd word op een heuse cocktail! Er is geen band zo op zijn plaats vanavond als Jaya the Cat!

the Moon invaders kijk dit is nou een echt ska band. Helemaal terug naar de roots. Ik moet er meteen bij zeggen dat ik duidelijk geen echte ska fan ben. Matthew Hardison zegt dan ook nog op een gegeven moment ''we gonna take it slower now''. Dan zakt toch wel even mijn broek af. Okee het is leuke ska, maar het is op een gegeven moment echt wel te saai.

Hier staat natuurlijk wel iets bijzonders op het podium. Onze trots Rude Rich samen met een van de grootste roots zangers Winston Francis. Samen Winston Francis en Rude Rich. Francis komt op in een zeer felgekleurd blauw discojasje en zweept het publiek meteen op. De bandleden van Rude Rich doen even een gepast stapje naar achteren. Het is een heerlijke afluiter van een festival dat hoop ik in staat is om elk jaar weer georganiseerd te worden. Dutchska ook Nederlanders kunnen skanken!

123
 foto Dutchska 2006  foto Dutchska 2006  foto Dutchska 2006  foto Dutchska 2006  foto Dutchska 2006  foto Dutchska 2006  foto Dutchska 2006  foto Dutchska 2006  foto Dutchska 2006  foto Dutchska 2006  foto Dutchska 2006  foto Dutchska 2006

123

PINKPOP 2006 PERSCONFERENTIEJaarlijks worden in Paradiso door Jan Smeets de namen voor de aankomende...

STOFPOP 2006 Stofpop is een leuk klein festivalletje. Voor slechts vijf euro aan de kassa...