VERSLAG: Roadburn 2011

Festivalinfo was aanwezig op Roadburn Festival 2011 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 51 foto's.

VERSLAG: Jelle Agema

123

Dag 3

Liturgy. De blackmetalband die het voor elkaar krijgt om zowel verstokte black metal puristen als breed georiënteerde indieliefhebbers aan te spreken. Onder leiding van de verlegen frontman wordt er vooral werk van het nieuwe album, Aesthethica, gespeeld. Maar waar op plaat de nieuwe meer melodieuze richting prima klinkt, is het live niet veel meer dan mathmetal. De weinig bezieling die de band uitstraalt, soms grenzend aan ongeïnteresseerdheid helpt dan ook niet echt. Wanneer aan het einde van de set nog twee oude nummers gespeeld worden komt de kwaliteit toch nog even doorschijnen. Dan wordt het talent van de bizar snelle drummer optimaal benut en blaast de band nog heel even het publiek in de Bat Cave omver.

Laurie Sue Shanaman, Ludicra's frontvrouw, laat zien hoe het ook kan als je black metal speelt. Als een orkaan raast ze over het podium, maar gaat daarbij zo ver dat ze zichzelf voorbij raast en aan het infuus moet. De melodieus moderne black metal komt goed tot zijn recht in de Bat Cave en is, mede door de energie van de band, een verademing met de teleurstelling van de band ervoor.

Dragontears doet, in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden niets in leren broeken of met hoge mannenzang. Deze hippies van het festival en hypnotiseren de rustige grote zaal van het Miditheater met behulp van laidback stonerrock en screensaverbeelden. Perfecte hangmuziek na het hardere en snellere ramwerk van ervoor.

Shrinebuilder bestaat uit de stonnerrocklegenden Scott "Wino" Weinrich, Scott Kelly (Neurosis), Al Cisneros (Om) en Dale Crover (Melvins). Helaas betekent dit niet dat het live een simpele optelsom van deze bands is. Om dit optreden als saai te betitelen zou oneerbiedig zijn, maar is wel het woord dat vaak bij ondergetekende op komt.

Yakuza is een doomband die durft te experimenteren, met stijlen en instrumenten. Om de band in een hoekje te drukken is het te veelzijdig, maar nooit buitenissig. En waar bij andere bands het inzetten van verschillende saxofoons pretentieus of als het inzetten van een gimmick gezien zou kunnen worden is het hier functioneel. De zeer charismatische zanger voert de buitengewoon kundige gitaristen en drummer mee en zorgt voor een memorabel, eerlijk en puntgaaf concert. Een aanrader voor diegenen die van doommetal houden en niet bang zijn om buiten het hokje te kijken, zonder te ver van huis te raken.

Swans mag als afsluiter van Roadburn het geweld van Sunn O))) op zaterdag en de opgefokte wereldvreemdheid van Wovenhand op donderdag samen laten vallen. Onder de bezielende aanvoering van Michael Gira wordt na een intro van veertig minuten de imposant uitgestalde materiaal tot het uiterste gedreven. De boosheid die Gira voortstuwt wordt omgezet in dronende versies van Swans nummers. Hard is niet alleen het geluid, maar ook de houding van Gira naar zijn medemuzikanten. Wanneer het basgeluid wat hem betreft niet laag en luid genoeg is, wordt de basgitarist daar tijdens een nummer nadrukkelijk op gewezen en komt Gira zichtbaar gefrustreerd over. Na het nummer wordt daarom wat aan het geluid gedaan zodat Swans nog luider klinkt. Maar het blijft muziek, en niet alleen de fysieke beleving die Sunn O))) teweegbracht. Michael Gira duldt geen tegenspraak. Van zijn eigen band niet en het publiek geeft de kans niet eens door maar door te blijven gaan tot ver nadat de set afgelopen had moeten zijn. Een groots optreden is dan ook het het enige dat dit grootste festival verdiende. Drieduizend mensen, waarvan 70% uit het buitenland, zijn in Tilburg getrakteerd op het beste wat er op doom, stoner, metal en psychedelisch gebied te vinden is. De riff mag morgen nog even uitwaaien tijdens de Afterburner, maar de echte orkanen zijn voor nnu weer even gaan liggen.

Voor de die-hards is er op de zondag na het festival nog een afterburner waar ondermeer Coffins en Black Mountain optreden. Volgend jaar in april zal de woestijnlucht weer uit de speakers van 013 gestuurd worden. Dat is een gedachte waar elke stonerliefhebber erg blij van wordt.

123

FOTOGRAFIE: Erik Luyten

12345
Quest for Fire foto Roadburn 2011 Wovenhand foto Roadburn 2011 Wovenhand foto Roadburn 2011 Wovenhand foto Roadburn 2011 Ghost foto Roadburn 2011 Ghost foto Roadburn 2011 Ghost foto Roadburn 2011 Ghost foto Roadburn 2011 Ghost foto Roadburn 2011 Ghost foto Roadburn 2011 Godflesh foto Roadburn 2011 Pentagram (USA) foto Roadburn 2011

12345

GROEZROCK 2011In het Belgische Meerhout was tijdens het Paasweekend groot feest, Groezrock...

3FM AWARDS 2011 Donderdag 14 april was het electionday. In de Gashouder in Amsterdam werden...