VERSLAG: Paaspop Schijndel 2011

Festivalinfo was aanwezig op Paaspop Schijndel 2011 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 84 foto's.

VERSLAG: Kim Raven   Bas van Poppel

123

Dag 2: zaterdag

Op zaterdag begint het programma van Paaspop al om twee uur ’s middags met Steak Number Eight. Deze Belgen stonden eerder onder andere op Graspop Metal Meeting en brengen een mix tussen stoner rock en metal, waar bij veel invloeden te horen zijn van Celtic Frost. Deze band staat als opener veel te vroeg op het programma, desalniettemin krijgen ze de Jack Daniels tent moeiteloos vol. (B)

Dazzled Kid is het project van Voicst-zanger Tjeerd Bomhof. De afgelopen jaren heeft hij veel grote festivals bespeeld met zijn band Voicst en nu was het tijd voor zijn eerste festival optreden als Dazzled Kid. De tent is al gezellig druk om drie uur in de middag. De muziek van Dazzled Kid is dankzij de zang erg herkenbaar voor mensen die bekend zijn met Voicst. Het werk van Dazzled Kid is wel wat meer ingetogen en rustiger dan deze band. Dat er niet zo hard gesprongen wordt als bij Voicst wordt goed gemaakt met de kwaliteit van de muziek, liedjes schrijven kan deze ‘Dazzled Kid’ als de beste. (B)

De Jeugd Van Tegenwoordig stond al eerder op Paaspop. Nu staat het toegestroomde publiek in een hete Extrema. “We zijn geen hiphop, we zijn geen band, nee vandaag zijn we dj’s”, roepen ze in het begin. De Extrema heeft namelijk alleen dj’s geprogrammeerd, zowel op zaterdag als zondag. Met dus deze uitzondering. Het publiek meekrijgen is voor deze jongens totaal geen probleem, ook voor een hit als ‘Watskebeurt’, hoeft de Jeugd Van Tegenwoordig alleen maar “handen in de lucht, naar de grond, in de lucht, naar de grond” te roepen en iedereen doet wat ze willen, het maakt niet uit wat ze roepen. Na een uur durende show sluiten ze af met ‘Sterrenstof’. (K)

Bij de Restolounge denk je meestal niet gelijk aan goede artiesten maar niets is minder waar. De Nederlandse formatie Jungle By Night mag een uur spelen. Deze negen jonge gozers komen uit Amsterdam en laten het toegestroomde publiek dansen. Ze moeten het publiek twee keer oproepen hiertoe, maar dan gaat iedereen ook los. Bijzonder is dat het instrumentaal is. Naast gitaren, drumstel, toetsen zijn er drie blaasinstrumenten, trommels en een mondharmonica. Muzikaal klopt het, de energie spat van het podium, en vermoeide benen zijn aan het einde gegarandeerd. (K)

Daarna is het tijd voor de coverband Rattlesnake Shake, al twintig jaar is deze band een graag geziene gast. Verschillende pop en rockklassiekers krijgen een metalsausje en dan sta je daar zomaar uit volle borst mee te zingen en te headbangen. (K)

Het Limburgse Legion Of The Damned is samen met het Duitse Kreator de hardste en snelste band van Paaspop 2011. De ‘Masters of Rock’ tent staat niet erg vol voor de mannen die vooral bij de buren in het Oosten bekend zijn. Het metalkwartet laat een uur lang een muur van geluid over Paaspop los, waarbij ze een set spelen die gevuld is met het beste werk van de afgelopen vijf albums. (B)

Op het terrein voor het theater was van alles te beleven, zo was er een biologisch restaurant, een priester die Kerstliedjes zong met het motto “Zonder Kerst, zou er ook geen Pasen zijn”, Radio de Roze Panther met alleen maar foute oude hitjes en Nederlandse meezingers en ‘Discotheek Flex’; een kleine caravan waar zo’n acht man in passen, compleet donker gemaakt en door een dj in de hoek van de caravan gevuld met 90’s- en happy hardcore hits. (B)

Dieter Thomas Kuhn & Band geeft in Duitsland al een jaar of twintig optredens voor grote mensenmassa’s maar in Nederland heeft Kuhn nooit eerder gestaan. In de theater tent staan er dan ook geen 10.000 man, maar moet de in glitterpak gekleede schlager zanger het doen met nauwelijks honderd man voor zich. De band is gelukkig wel zo professioneel om met een lach op het gezicht een uur te vullen met Duitse meezingers. (B)

Zaterdagavond staat de Mainstage vol met bekende namen. De eerste is Jacqueline Govaert. De ex-Krezip leadzangeres heeft één album uit ‘The Good Life’ en zingt dus alle liedjes van dat album gedurende haar uurtje op Paaspop. Het is erg duidelijk dat vooral zij plezier heeft aan het optreden en ze doet heel hard haar best om het publiek mee te krijgen, wat haar helaas niet lukt. Ze heeft te weinig hits, alleen bij ‘Overrated’ zie je het publiek genieten. Jacqueline is het zonder Krezip toch nog niet helemaal. (K)

Ondertussen speelt Boef & De Gelogeerde Aap de Boogiedown helemaal plat. Boogiedown is een van de nieuwe tenten. Boogiedown is de ‘place to be’ als hiphop en dubstep liefhebber. Maar niet alleen daar is het druk, ook bij Sam Gooris (die van de Pfaff’s ja) in Locale Royale zijn er hysterische toestanden. Honderden vrouwen proberen een glimp van Sam op te vangen en bij de eerste noten dansen alle vrouwen in het voorste gedeelte zich helemaal te pletter. Waarom is deze jongen zo gigantisch populair? (K)

Go Back To The Zoo heeft erg veel succes met hun debuutalbum ‘ Benny Blisto’, maar de show is daardoor ook heel erg voorspelbaar geworden. Heb je hen al eens gezien in hun clubtour, dan is het geen aanrader, luister je de cd graag, ga dan toch maar even langs, want lekker meezingen is gegarandeerd, zeker met hits als ‘Fuck You’ en ‘Electic’. (K)

Ook Peter Pan Speedrock doet waar ze goed in zijn, retestrak spelen. Maar helaas ook erg voorspelbaar, de moshpit in de Masters of Rock tent is groot en enthousiast, dus een succes is het zeker. (K)

Wat ook een succes is, is Guus Meeuwis, die binnen een minuut de hele tent (mainstage) van voor tot helemaal achterin laat meezingen. Helaas is zijn show niet zo uitbundig als altijd, want hij zingt ook wat nieuwe nummers en niet overal in de tent is zijn zang goed te verstaan. Of hij articuleert gewoon niet goed vanavond, dat kan ook. Zoals altijd eindigt Guus met ‘Brabant’ waar alle armen voor in de lucht gaan en kelen schor geschreeuw worden. Om te eindigen met de knaller ’T dondert en ’t bliksemt’. Iedereen die nog bier in z’n plastic beker had gooit dit bij de eerste tonen van dit nummer de lucht in en de polonaise wordt gestart, het spreekwoordelijke dak gaat eraf, want deze tent staat stevig. (K)

Rond dezelfde tijd, tegen 11 uur ’s avonds betreed in de Extrema tent Len Faki het podium. Deze Duitse techno held staat met enige regelmaat in ons land op de grotere feesten en festivals, zo stond hij afgelopen jaar nog op Lowlands, Tomorrowland en Fabulous. Met gemak pakt Faki het publiek in Schijndel in met zijn stampende techno beats, het publiek wordt bijna twee uur getrakteerd op pure techno en danst er op los. Dit jaar nog te zien in Doornroosje en op Awakenings en Dour. Liefhebbers van techno, deze platendraaier moet je meemaken! (B)

Na twaalf uur is het tijd voor het hardere werk, in Masters of Rock doet de Amerikaanse band Hatebreed waar ze goed in zijn. Een hoop decibellen produceren, na een een uur hossen op Guus Meeuwis is moshen bij Hatebreed een beetje vreemd, maar vooral heel lekker. Deze succesvolle zaterdag wordt afgesloten door het Italiaanse Bloody Beetroots Death Crew 77. Doordat er 'Death Crew 77' achter staat, is dit een show met liveband. Het is niet druk in de tent, maar er gaat een gigantische beweging van energie door de zaal. Een dijk van een afsluiter. (K)

123

FOTOGRAFIE: Marcel Poelstra

1234567
Waylon foto Paaspop Schijndel 2011 Waylon foto Paaspop Schijndel 2011 Waylon foto Paaspop Schijndel 2011 Waylon foto Paaspop Schijndel 2011 Waylon foto Paaspop Schijndel 2011 Waylon foto Paaspop Schijndel 2011 Anouk foto Paaspop Schijndel 2011 Anouk foto Paaspop Schijndel 2011 Anouk foto Paaspop Schijndel 2011 Anouk foto Paaspop Schijndel 2011 Anouk foto Paaspop Schijndel 2011 DeWolff foto Paaspop Schijndel 2011

1234567

BEVRIJDINGSFESTIVAL AMSTERDAM 2011Er viel weer genoeg te beleven op de Dam op 5 mei. Luuk Denekamp brengt...

GROEZROCK 2011 In het Belgische Meerhout was tijdens het Paasweekend groot feest, Groezrock...