VERSLAG: Paaspop Schijndel 2011

Festivalinfo was aanwezig op Paaspop Schijndel 2011 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 84 foto's.

VERSLAG: Kim Raven   Bas van Poppel

123

Dag 3: zondag

No Turning Back mag de zondag openen. Van de vele Brabantse artiesten op het podium dit weekend is deze hardcore band toch wel de luidste. De tijd – 1 uur ’s middags – voelt op deze derde festivaldag aan als de vroege ochtend. Toch is er direct een kleine groep moshers actief en gaan er een man of 30 compleet uit hun dak. De rest van het publiek in de voor de helft gevulde tent kijkt toe en klapt tussen de nummers goedkeurend. Het was zeker drukker en indrukwekkender geweest als deze band een avond eerder had gespeeld, voor of na het optreden van Hatebreed. (B)

De zanger van My Favorite Scar heeft zijn teen gebroken. Maar niets houdt de band tegen om voor een goed gevulde tent hun ‘dark rock’ te presenteren. Het vijftal zit bij het grote Univeral en mocht afgelopen jaren onder andere voorprogramma’s voor Kiss, Megadeth en Alter Bridge. Veel mensen noemen het “gehyped”, maar hype of niet: de muziek van My Favorite Scar is van een hoge kwaliteit. De nummers variëren in tempo tussen langzame rock als HIM tot tegen heavy metal aan leunende hardrock riffs. Binnen enkele jaren zullen deze mannen groot zijn, of dat in Nederland lukt is de vraag, maar het buitenland lonkt voor ze. (B)

Ondertussen is de power/punk pop van het Amerikaanse Army of Freshman in de Jack Daniels Stage de harten en oren van het heel erg jonge publiek aan het veroveren. De mannen doen hard hun best en het klinkt allemaal heel erg strak. (K)

De beste zanger van dit festival zingt voor slechts 400 a 500 man en is onderdeel van de band Maiden United. De Jack Daniels tent staat vol voor de drie kwartier durende set met akoestische versies van Iron Maiden werk. Het gaat hier niet zomaar om een cover band, maar om een supergroep, zanger Damian Wilson (Threshold) wordt vergezeld door niemand minder dan Anneke van Giersbergen (The Gathering, Agua The Annique) en in de band vinden we onder andere Within Temptation’s Ruud Jolie. Maiden United krijgt door heel de tent geklap en gejuich gedurende de set, nummers als ‘The Evil That Men Do’ en ‘Wasted Years’ klinken ijzersterk. Met dit optreden heeft de band een tour door Nederland afgerond en nu staat enkel het optreden op het uitverkochte ‘metal walhalla’ Wacken Open Air nog op de agenda van Maiden United, gaat dat zien! (B)

Ondertussen is het één groot feest in de Restolounge bij The Hot Stewards. "Normaal spelen we natuurlijk drie uur, maar nu maar driekwartier, dus we gaan al onze energie even erin gooien." Voordat ze hun nieuwe single 'Spin Around' spelen, vinden ze dat het publiek een dansje moet leren, namelijk een rondje draaien. En wat doet het toegestroomde publiek, braaf rondjes draaien. Deze jongens zien eruit alsof ze hele harde muziek maken, maar eigenlijk zijn het gewoon heerlijke disco meezingers met een rock/powerpop sausje en is het vooral één groot feest. (K)

In het programma van ‘Mashup Ville’ is G3rst een van de leukere namen dit weekend, alsof het origineel zo is gemaakt worden er mash ups gemaakt tussen Star Wars en Yolanda Be Cool, tussen Crystal Waters en Nirvana of tussen AC/DC en The Rolling Stones. De gezellig gevulde tent feest er op los in de leuk bekleedde tent, ideale feestmuziek voor iemand die eens wat nieuws wil horen. (B)

“Paaspop! Are you ready to kill?” klinkt het bij het derde nummer van Kreator. De tent loopt snel vol voor de Duitse thrashers. Paaspop krijgt een typische Kreator set voorgeschoteld: zanger Mille vraagt om een moshpit door de hele tent, klassiekers als ‘Coma Of Souls’ en ‘Pleasure To Kill’ komen voorbij en na veertig minuten gaat de band al van het podium om, ondanks de korte speeltijd van een uur, een toegift te geven van een kwartier met de nummers waarmee de band ooit groot is geworden: ‘Flag Of Hate’ en ‘Tormentor’ zorgen voor de grootste moshpit van dit optreden. Kreator is niet bijzonder en niet speciaal, maar wel oerdegelijk en zo hard als thrash metal kan zijn. (B)

Mambo Kurt speelt meestal op metal festivals in Duitsland, maar voor Nederland houdt hij graag een avondje vrij. De heim orgel spelende Duitser speelt voor een paar honderd man diverse liedjes van onder andere Nirvana en Slayer en wisselt dit af met zijn versie van de wals, vermengt met Metallica’s Enter Sandman. Bij Mambo Kurt is het altijd feest, dus ook op Paaspop. (B)

Naast de Nederlandse hardcore is er ook aan de Amerikaanse hardcore gedacht. Niemand minder dan Sick Of It All speelt een uur de Masters of Rock tent plat. Dit optreden is onderdeel van de '25th anniversary' tour van de band. Zanger Lou Koller praat graag met het publiek: "Ik ben 45 en treed elke avond op, en nog steeds niet moe, zijn jullie wel moe dan?" Niet snel daarna komt hij erachter dat iedereen zijn energie spaart voor afsluiter Dropkick Murphys. Toch is er in het voorste stuk ruimte zat voor meerdere circle pits. Na 25 jaar staat Sick Of It All nog steeds als een hardcore huis. (K)

Ook aan de popliefhebbers is gedacht, met niemand minder dan Blof. Maar als je vooral liefhebber bent van de rustige nummers kom je er bij deze toch wel rock show bekaaid af. Deze zeeuwse jongens doen in een uur al hun oude hits en nieuwe singles. 'Blauwe Ruis', 'Aan De Kust' en nieuwe single 'Hou Me Vast' komen voorbij. De toegift bestaat uit 'Holiday In Spain' en 'Alles Is Liefde'. Blof weet hoe je een tent platspeelt en doet het ook gewoon. Muzikaal klopt het plaatje, en het publiek krijgt wat het verwacht. (K)

De Canadese praatjesmaker Danko Jones ademt, leeft en speelt rock & roll. Met zijn vlotte babbel windt hij het publiek om zijn vinger. Zijn bekendere liederen als ‘Do you kiss on a first date?’ en ‘Lovercall’ worden luidkeels meegezongen. Wel is Jones een beetje pissig dat hij niet op het hoofdpodium staat waar hij volgens hemzelf hoort, maar het luide geschreeuw van het publiek maakt veel goed. Zijn show kan echter niet voorkomen dat tegen het einde van de set de tent leeg loopt: Dropkick Murphys en Dr. Lektroluv zijn de twee grote afsluiters van het festival.

Nog een toffe band in de Restolounge is de één na laatste van deze zondagavond. Bazzookas maken een er een echt skarock feest van. Iedereen danst, iedereen zingt mee met de vrij simpele Nederlandstalige teksten, zoals "Je stinkt uit je bek en je lult uit je nek". Zanger Bazz (ook bekend van VanKatoen) bespeelt het publiek met gemak en crowdsurft met gemak zonder vals te zingen. Een uur is eigenlijk te kort voor deze goede show. (K)

‘The Green Machine’ Dr. Lektroluv sluit de extrema tent af. De groene man in het zilveren pak treft bij zijn opkomst een tent aan die het hele weekend nog niet zo vol stond. De populaire dj draait bijna twee uur lang de ene aanstekelijke electro plaat na de andere, de kunst van Dr. Lektroluv is vooral zijn keuze in de muziek die hij draait. Het publiek klapt, danst en schreeuwt net zo lang tot het 1 uur is en de Belgische dj er een eind aan maakt. (B)

123

FOTOGRAFIE: Marcel Poelstra

1234567
Waylon foto Paaspop Schijndel 2011 Waylon foto Paaspop Schijndel 2011 Waylon foto Paaspop Schijndel 2011 Waylon foto Paaspop Schijndel 2011 Waylon foto Paaspop Schijndel 2011 Waylon foto Paaspop Schijndel 2011 Anouk foto Paaspop Schijndel 2011 Anouk foto Paaspop Schijndel 2011 Anouk foto Paaspop Schijndel 2011 Anouk foto Paaspop Schijndel 2011 Anouk foto Paaspop Schijndel 2011 DeWolff foto Paaspop Schijndel 2011

1234567

BEVRIJDINGSFESTIVAL AMSTERDAM 2011Er viel weer genoeg te beleven op de Dam op 5 mei. Luuk Denekamp brengt...

GROEZROCK 2011 In het Belgische Meerhout was tijdens het Paasweekend groot feest, Groezrock...