VERSLAG: Bevrijdingsfestival Overijssel 2011

Festivalinfo was aanwezig op Bevrijdingsfestival Overijssel 2011 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 156 foto's.

Naar het Ambassadeur van de Vrijheid: Chiwoniso verslag

VERSLAG: Marleen de Roo

12

Bevrijdingsfestival Overijssel 2011

Het mag duidelijk zijn wie dit heerlijke zonnetje heeft meegenomen: Gabriel Rios. Zijn hit 'Broad Day Light' is na 7 jaar nog steeds een meezinger. De zanger speelt het nummer al aan het begin van de set, maar het veld voor het Abbott Theater blijft goed gevuld. De overige nummers bestaan uit heerlijke indienummers met een vleugje jazz en een warme latin-breeze. De zonnebrillen, ijsjes en wijntjes zijn een geschikt attribuut van de bezoekers.

Terwijl Racoon het publiek van podium Wärtsilä loopt te vermaken met flauwe grappen en sterke popnummers, staan op het podium van Popfront en De Doorbraak talenten uit de regio. Zo staat de jonge Say What? op het Podium Popfront voor een grote groep – eveneens zeer jonge - leeftijdsgenoten. Helaas blinkt deze band niet uit bij het gros van hedendaagse schoolbandjes. Stefany June op Podium De Doorbraak heeft wel een uniek geluid. Af en toe neigt de band naar country, maar duidelijk is dat Noord-Europese droommuziek de grootste inspiratiebron is. Het is gevoelig en dromerig en de zangeres geeft alles om deze middag nog meer te verwarmen. Dat lukt met de single 'Summer'.

Are You a Lion’s muziek komt het best tot zijn recht op een festival. De band luid de warme lente-avond in met alternatieve rootsrock. Misschien wel het leukste talent van Overijssel. Balthazar is ook een groot talent, hoewel al een aantal jaartjes bezig. Deze electropopgroep weet iedereen aan het bewegen te krijgen met een harde bas en mooie melodieën. De dromerige zang en sterke teksten brengen je in een prachtige droomwereld.

Wegdromen kan ook bij Jaimi Faulkner, ook al zit er slechts een handjevol te kijken naar deze Australische singer-songwriter. Het weinige publiek bestaat uit een aantal surfdudes en een paar nette studenten. Deze desinteresse is zonde, want Jaimi’s stem en nummers zijn prachtig. De surfdudes hebben de ideale plek gevonden: het Australische accent en de akoestische gitaar toveren meteen een beeld op het netvlies van een kampvuur aan het strand.

Een totaal ander beeld een half uur later bij het Abbott Theater: een grote opkomst bij Schradinova. Janne Schra in rode jurk en op blote voeten – zien jullie mijn schoenen? Nee? Dan doe ik ze uit – weet iedereen te betoveren met dromerige jazz. Het publiek neemt het met alle gulzigheid op, voordat er een einde aan deze zwoele avond komt.

Als afsluiters staan Moke en het Metropole orkest op het hoofdpodium te schitteren, hoewel niet echt een verrassende combinatie. The Magic Numbers weten meer te overtuigen. De twee paren broers en zussen met lange haren spelen melodieuze popliedjes met een folk inslag. Het is rustige muziek, maar precies wat het publiek nodig heeft. Een perfecte afsluiter van een sportieve en dromerige editie van het Bevrijdingsfestival Overijssel.

12

FOTOGRAFIE: Marieke Waalwijk

12345678910111213
 foto Bevrijdingsfestival Overijssel 2011 Make It Count foto Bevrijdingsfestival Overijssel 2011 Make It Count foto Bevrijdingsfestival Overijssel 2011 Make It Count foto Bevrijdingsfestival Overijssel 2011 Make It Count foto Bevrijdingsfestival Overijssel 2011 Make It Count foto Bevrijdingsfestival Overijssel 2011 Make It Count foto Bevrijdingsfestival Overijssel 2011 Make It Count foto Bevrijdingsfestival Overijssel 2011 Make It Count foto Bevrijdingsfestival Overijssel 2011 Make It Count foto Bevrijdingsfestival Overijssel 2011 Make It Count foto Bevrijdingsfestival Overijssel 2011 Make It Count foto Bevrijdingsfestival Overijssel 2011

12345678910111213

AMBASSADEUR VAN DE VRIJHEID: CHIWONISOFestivalinfo ging mee met Chiwoniso, een bekende artiest uit Zimbabwe die...

BEVRIJDINGSPOP HAARLEM 2011 Traditiegetrouw heeft Bevrijdingspop te Haarlem een van de fijnste line-ups...