VERSLAG: Pinkpop 2011

Festivalinfo was aanwezig op Pinkpop 2011 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 143 foto's.

VERSLAG: Rob van der Zwaan   Marco Smeets   Marco Vlot

123

Dag 1 - 11 juni

Twee jaar geleden stonden ze nog op het 3FM-podium, en vandaag mag De Staat op het hoofdpodium het festival openen. De reusachtige machine die op het podium staat wordt met veel lawaai in werking gesteld waarna 'Ah, I See' wordt ingezet. De band speelt strak, dynamisch en stevig en blijft dat het hele optreden doen. Zanger Torre lijkt zich op het grote podium als een vis in het water te voelen. Tijdens 'Old MacDonald Don't Have No Farm No More' doet hij zelfs zijn gitaar af om het publiek als een dominee al dansend bezwerend toe te spreken. Een hoogtepunt is 'Sweatshop', met een gastoptreden van zangeres Kelly, die ook op de plaat dit nummer meezingt. Het is bijna zonde te noemen dat De Staat als eerste speelt, omdat er nu vele bezoekers zijn die deze geslaagde festivalopening hebben moeten missen. (MV)

Als winnaar van de jaarlijkse Limburgse talentenjacht Nu Of Nooit heeft Madi de eer Pinkpop te openen in de Converse tent. Als je voor de release van je debuutalbum op Pinkpop staat is dat de beste mogelijke promotie. “Dit is de droom van elke muzikant” zegt zangeres Madi Hermens. Haar droom is vandaag dus uitgekomen. Bij aanvang van het optreden is de tent voor de helft gevuld en kijken uit op verlichte letters op het podium, een bevestiging dat we goed staan. Vanaf Ride The City With Me gaan de handjes de lucht in. Wanneer de elektrische gitaar tijdelijk wordt ingewisseld door een akoestische gitaar, wordt met Bandiet een opzwepend Spaans briesje de tent ingebracht. Daarna wordt het tempo versneld met het uptempo nummer You Want Me. “Kunnen jullie nog een beetje dansen?” vraagt Madi, en de tent staat niet veel later te swingen. Ze sluiten natuurlijk de set af met hun hitsingle I Still Do en laten de tent moeiteloos meezingen. De kracht van de zangeres horen we zodra ze meer power erin gooit. Mede door de zeer afwisselende set een aardig optreden. (MS)

Als je als band kan openen met 'Motorcycle Emptiness', halverwege 'You Stole The Sun From My Heart' kan inzetten om te eindigen met 'A Design For Life', dan heb je in jouw carrière iets goed gedaan. Sterker nog: dit zijn niet de enige festivalkrakers die de Manic Street Preachers uit Zuid Wales op het 3fm-podium ten gehore brengen. Er knaagt alleen wel iets; Tien jaar geleden stonden de Manics ook al op Pinkpop, en diezelfde hits waren toen ook al de hoogtepunten. Ja, ze hebben een nieuwe plaat en spelen daar wat nummers van, en die mooie versie van 'Suicide Is Painless' speelden ze toen ook niet, maar het zorgt er toch voor dat dit optreden aanvoelt als dat van een band die misschien niet meer zo relevant is. Maar toch: wat een feest der herkenning. (MV)

Simple Plan is een zorgvuldig gestylde band die veilige punkrock maakt en zich vooral richt op het jongere Pinkpoppubliek. Dit publiek zingt dan ook enthousiast alle nummers mee die zanger Pierre Bouvier en kornuiten op hen afvuren. Natuurlijk komen hits als 'Jetlag', waarbij bassist David Desrosiers de rol van Natasha Bedingfield op zich neemt, en 'Your Love Is Just A Lie' voorbij. Ze spelen zelfs een stukje 'Dynamite' van Taio Cruz! Tussen de nummers door doen Bouvier en Desrosiers hun uiterste best om het publiek bij de show te betrekken, en dat lukt ook. Voor de duur van het optreden behoren we dan ook allemaal tot Simple Plan, dit is hun beste optreden ooit en het publiek slikt het als zoete koek! Muzikaal hoogstaand is het zeker niet te noemen, maar het vermaken van hun vele fans is de Canadezen wel toevertrouwd! (MV)

Ash blijkt vooral de wat oudere festivalliefhebber te kunnen bekoren. Dat is natuurlijk ook niet zo gek, gezien het feit dat Ash midden jaren 90 haar hoogtepunt kende. Inzet en passie heeft het drietal genoeg, maar erg urgent klinkt de britrock van de band niet meer. De beste nummers van de band zijn nog steeds 'Oh Yeah' en 'Girl From Mars'. Leuke, sympathieke band, maar meer iets voor het clubcircuit. (RvdZ)

Enkele weken geleden speelden ze voor een paar honderd man in Amsterdam, en de hamvraag is of Elbow ook voor enkele tienduizenden mensen zo'n goed concert kan neerzetten. Het antwoord is ja. Tijdens opener 'The Birds' wordt er nog gezocht naar een goede balans van het geluid, maar met 'Mirrorball' is dat alweer helemaal in orde. Tussen nummers door toont zanger Guy Garvey aan dat hij ook een enorm festivalpubliek om zijn vingers kan winden. Zo lost hij een technische storing op door met geveinsde tegenzin, maar niet minder hilarisch, een sing-along met het publiek te doen. Een prachtige versie van 'Lippy Kids' mondt uit in een ovationeel applaus, en tijdens afsluiter 'One Day Like This' zingt het hele publiek mee. Het is duidelijk: ook op grote festivals doen de mannen van Elbow (aangevuld met strijkkwartet) waar ze goed in zijn, namelijk het spelen van hele mooie nummers. (MV)

We zijn weer terug in de Converse tent en terwijl we wachten bestuderen we de Converse reclame. We zien een foto van Heather Nova met de tekst ‘The right to make noise’, en vragen ons af wat die twee met elkaar te maken hebben. Nog voordat ik het antwoord kon verzinnen komt Selah Sue het podium op. Ondanks haar kapotte tourbus is ze gelukkig op tijd aangekomen vanuit Frankrijk en daar zijn we maar al te blij mee. Deze lieve Belgische dame laat met haar gouden strot de tent schudden. Ze danst aanstekelijk over het podium en wat we eigenlijk al wisten wordt hier nog een keer bevestigd, Nederland houdt van haar. Het bijzondere moment is de vloeiende overgang naar cover Lost Ones van Lauryn Hill’s maar ook Fyah fyah waar ze zichzelf mooi begeleid op een akoestische gitaar met massale ondersteuning van de tent natuurlijk. Een andere publieksfavoriet is Raggamuffin maar ook het hiphop nummer Peace of Mind met een vette bassbeat gaat erin als pap. Hoewel het een goed en krachtig optreden is loopt de tent uiteindelijk toch half leeg, maar dat komt dan uitsluitend vanwege de grote concurrentie op het hoofdpodium. (MS)

Als je een dagje naar een Amerikaans rockradiostation luistert hoor je tientallen bands als Alter Bridge: gladde, stevige rock afgewisseld met gladde, stevige rockballads. Vandaag sluit de band het programma op het 3fm-podium af. Zanger Miles Kennedy, ook bekend van zijn werk met Slash, is goed bij stem en de rock, hoewel weinig origineel, ligt lekker in het gehoor. Helaas is het geluid niet altijd even goed afgesteld, waardoor bijvoorbeeld de gitaar van Mark Tremonti soms slecht te horen is. En dat terwijl hij niet onverdienstelijk speelt. Een speciaal moment is als Miles Kennedy solo met akoestische gitaar het nummer 'Watch Over You' ten gehore brengt. Een cynicus zou hier wellicht het woord clichématig in de mond nemen. Het weinig opzienbarende maar vermakelijke optreden wordt afgesloten met 'Rise Today', inclusief een gitaarduel als intro, waarna de bandleden naar Coldplay kunnen gaan kijken. (MV)

En dan is het tijd voor de band waar eigenlijk heel Pinkpop 2011 om draaide: Coldplay. De hele dag hangen er mensen voor het voorvak om zeker van een plaatsje te zijn, met als gevolg dat bezoekers voor de rest van de band een stuk moeten omplopen. En dan hebben we het nog niet eens over het bedrag (om en nabij de 1.3 miljoen) dat voor een redelijke rel zorgde. Maar waar het uiteindelijk om draait is natuurlijk het optreden en dat zit op Pinkpop dik voor elkaar. Trouble komt voorbij, net zoals een scala aan andere hits met natuurlijk Viva La Vida als hoogtepunt. Het optreden op een klein extra podium blijft helaas uit en de show is stiekem niet zo goed als die van pakweg 2008 toen de band in Ahoy speelde. Desalniettemin heeft de weide er zin in en worden veel nummers hard meegezongen. Een prima afsluiter van een mooie eerste dag in Landgraaf. (HG)

123

FOTOGRAFIE: Gertjan van der Loo

123456789101112
The Gaslight Anthem foto Pinkpop 2011 The Gaslight Anthem foto Pinkpop 2011 Volbeat foto Pinkpop 2011 Volbeat foto Pinkpop 2011 Volbeat foto Pinkpop 2011 Band Of Horses foto Pinkpop 2011 Band Of Horses foto Pinkpop 2011 Band Of Horses foto Pinkpop 2011 Band Of Horses foto Pinkpop 2011 Band Of Horses foto Pinkpop 2011 Kaiser Chiefs foto Pinkpop 2011 Kaiser Chiefs foto Pinkpop 2011

123456789101112

TORENPOP 2011Pinkpop gemist? Geen probleem, geheel gratis toegankelijk kon je naar het...

THE POWERFEST 2011 Een dag vol power, dat is de belofte die The Powerfest 2011 in de Melkweg...