VERSLAG: Motel Mozaique 2006

Festivalinfo was aanwezig op Motel Mozaïque 2006 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 16 foto's.

12

Motel Mozaique deel 1

Als ik mijn festivalbandje afhaal in de hal van de Rotterdamse Schouwburg, valt mijn oog op een paar massagebanken. Een paar minuten later wordt mijn rug onder handen genomen door de geoefende handen van een masseur. Geen slecht begin van een festival.

Na even wachten gaat de Kleine Zaal van de Schouwburg open voor het optreden van de drie Zweedse dames van Midaircondo. In groen tule jurkjes gewikkeld produceren ze wonderlijke, experimentele muziek, gebruikmakend van saxofoons, sampletjes, stemgeluid. Ze hebben duidelijk plezier in muziek maken en om hier te spelen; de drie uit Göthenburg afkomstige dames stralen!
Bij het uit buurland Finland afkomstige Paavoharju straalt het er een stuk minder vanaf. Het is dat alle lampen en gezichten in de zaal op ze gericht zijn, anders zou je niet denken dat de band bezig is met een optreden. Een ingetogenere uitstraling kan bijna niet. Het geklungel is aandoenlijk en de act verzandt meerdere malen in een chaotisch zooitje. Het toppunt is wanneer één van de Finnen murmelt: "Ow... my guitar just died". Helaas komt de sfeer van sjamanistische folk in bijvoorbeeld het prachtige nummer Musta Katu totaal niet uit de verf.

Adam Green is een stuk vlotter, ondanks dat de meningen over zijn laatste plaat, Jacket Full Of Danger, verdeeld zijn. Als een echte toneelspeler huppelt de New Yorkse singersongwriter over het podium. Of hij echt aan het trippen is, weet je nooit bij deze eigenwijze crooner. Het kan bij Green ook een ‘part of the act’ zijn. Wanneer hij twee vrouwelijke fans doodknuffelt op het podium, is zijn feestje compleet.

65daysofstatic maakt er in ieder geval een geweldige show van. De mannen spelen alsof hun levens er van af hangen. De Britse formatie wordt aardig goed ontvangen door het publiek. De toeschouwers laten het geweld van dreunende beats, gierende gitaren en laptopnoise over zich heengaan. Je hebt namelijk weinig keuze bij deze band. Het is zo druk in de ‘kelder’ dat uitsmijters de toegang versperren voor het publiek dat ook een kijkje wil nemen bij de show vol vuurwerk. Een nieuw speeltje voor Mogwai-fans?

De IJslandse Emiliana Torrini bracht vorig jaar het album Fisherman’s Woman uit, vol met lieflijk klinkende nummers. Op Motel Mozaique staat ze in de Grote Zaal van de Schouwburg. Emiliana Torrini is charmant! Charmant als ze zingt, tussen de nummers door bijna nóg charmanter, als ze met haar grappige accent haar nummers inleidt of op fluistertoon zingt "Take me down to the paradise city...".
We Are Scientists in de Nighttown Mainhall vallen vooral op omdat ze anders zijn dan wat ik tot nu toe heb gezien vanavond. Het is rauw en het rockt, een leuk bandje om naar te kijken, maar ik ben er niet echt ondersteboven van. Zeker geen reden om Mogwai te missen, dus begeef ik me op tijd naar de Schouwburg, waar de Schotten optreden. Mogwai speelt van rustig tot snoeihard, voortdurend ontzettend strak. Muziek die staat als een huis.
In de Nighttown is hierna nog een optreden van de audiovisuele knutselaars van Coldcut. Dansbaar en dankzij de visuals ook leuk om te zien. Deze heren van het Ninja Tune label hebben verder nog een hele rits special guests bij zich: Robert Owens, Juice Aleem, M’pho Skeef en Mike Ladd mogen ook het podium betreden.
‘St. Paul presents Helter Skelter’ en doet wat hij goed kan: een mix van oud en nieuw, voor iedereen dansbaar. En zo dansen de overgebleven festivalbezoekers in Nighttown de stadsnacht in.

Motel Mozaique vindt niet alleen plaats in de Nighttown en Schouwburg en niet alleen tijdens de avonduren. Behalve korte, bijzonder middagoptredens in TENT. gebeuren in gebedshuizen in en rond het centrum van Rotterdam gedurende het hele weekend bijzondere dingen, waar je je door één van de gidsen van Motel Mozaique naar toe kunt laten brengen. Zaterdag begint de festivaldag voor mij aan het begin van de middag met een gidsentour naar de Zweedse kerk. Als eeuwenoude havenstad heeft Rotterdam nog een paar zeemanskerken over, de Zweedse is hier één van. Behalve als gebedshuis doet de kerk ook dienst als plek voor Zweedse reizigers om te overnachten en zich thuis te voelen. Dit kan in de huiskamer, de enorme achtertuin die zich achter het pand bevindt, of in de sauna, helemaal achter in die tuin. Na een speciaal voor het festival geregeld optreden van een gospel zangeres, is er de gelegenheid om gebruik te maken van deze sauna. Heerlijk schoongestoomd besluit ik dat ik ook vanavond best gemasseerd wil worden. Er is vanavond veel leuks te zien, dus het kan geen kwaad om de avond extra ontspannen te beginnen. Wat een fijn festival is dit toch!

12

12
 foto Motel Mozaique 2006  foto Motel Mozaique 2006  foto Motel Mozaique 2006  foto Motel Mozaique 2006  foto Motel Mozaique 2006  foto Motel Mozaique 2006  foto Motel Mozaique 2006  foto Motel Mozaique 2006  foto Motel Mozaique 2006  foto Motel Mozaique 2006  foto Motel Mozaique 2006  foto Motel Mozaique 2006

12

PAASPOP SCHIJNDEL 2006Het is weer Pasen. 15.000 Nederlanders kijken anders dan godsdienstige...

SUNDAY AFTERNOON ROCKFESTIVAL 2006 Na een ontwikkelingstijd van maar liefst zeven jaar werd de Waerdse Tempel in...