VERSLAG: Summerjam 2011

VERSLAG: Karst Jaarsma

123

Vrijdag

Elk eerste weekend van juli wordt het prachtige merengebied van Fühlinger See omgebouwd tot een groot reggaedorp. Op de schiereilanden worden de twee podia geplaatst en door het ontbreken van een echte camping mogen tenten overal langs het water opgebouwd worden. Het resultaat zijn heerlijk gezellige oevers. De camping staat vol met eigenhandig opgezette winkeltjes, mini campingfeesten en bovenal gezellige reggaemuziek. Hoofdrol is natuurlijk weggelegd voor deze rasta muziek en doordat de 26e editie met Youssou N’Dour, Alpha Blondy, Jimmy Cliff en Ziggy Marley maar liefst vier headliners telde zit het hiermee ook weer vanouds goed.

De mannen van Dub A La Pub hebben dit jaar de European Reggae Contest gewonnen en daarmee de eer om Summerjam 2011 te openen. De Duitsers spelen enthousiast hun dansbare ska en weten binnen enkele minuten het veld in beweging te krijgen. Vooral de alom aanwezige Duitsers reageren enthousiast op hun landgenoten.

Hierna is het de beurt aan onze eigen Ziggi Recado. De reggaezanger leverde onlangs een heerlijke plaat af en weet de nummers van deze enthousiast te vermengen met zijn oudere werk. Zomerse liedjes als ‘Get Out’ gaan goed samen met de reggaecrunk van ‘Cry Murdah’. Daarnaast laat de zanger duidelijk zien de afgelopen jaren de nodige podiumervaring opgedaan te hebben.

Op het kleine podium begint even later Dean Fraser met zijn band. De saxofonist heeft wederom een sterke groep artiesten om zich heen verzameld die met de intro al een lekkere rootsreggae sfeer weten te creëren. Achtereenvolgens wandelen dan Andrew Tosh, Duane Stephenson en Tarrus Riley het podium op. Eerstgenoemde weet te imponeren met een eigen versie van ‘Johnny B Goode’. Helaas heeft de zoon van Peter Tosh er na twee nummers al genoeg van en maakt snel plaats voor Duane Stephenson . De zanger begint sterk, maar het optreden zakt vervolgens snel in elkaar. De romantische liefdesliedjes klinken allemaal net wat te gladjes om erg boeiend te zijn. Hetzelfde is het geval bij Tarrus Riley. Daarnaast maakt deze zanger het nog een stapje erger door gekleed in legerpak en enorme zonnebril enkele nummers lang te verkondigen hoe verliefd hij nu wel weer niet is. De combinatie is weinig overtuigend.

Met zijn keiharde dancehall show weet Busy Signal zeker te overtuigen. De artiest begint met enkele stampende solonummers om vervolgens gas terug te nemen met een rijkelijk gevulde cover mix. Alle nummers zijn omgezet naar de kenmerkende schreeuwerige Busy Signal stijl en hiermee krijgen artiesten uiteenlopend van Phil Collins tot Jay-Z een volledige nieuwe dimensie. Ook de remix van de zomerhit ‘Me No Speak Americano’ is zeer vermakelijk. Het dancehalltalent is hiermee de eerste artiest die het veld echt enthousiast krijgt.

Afsluiter op het kleine podium is vandaag Barrington Levy. De zanger zet een enthousiaste show neer, die helaas nergens echt pakkend wordt. Ondanks dat de zanger duidelijk zijn best doet met enkele vermakelijke danspasjes nekt het gebrek aan persoonlijkheid Barrington Levy. Het optreden blijkt uiteindelijk niets meer dan een lange aanloop naar ‘Broader Than Broadway’. De heerlijke meezinger is dan ook het hoogtepunt van zijn set.

123

ROCK WERCHTER 2011Rock Werchter beleeft alweer haar 37ste editie. De grote vraag tijdens dit...

CLUB LLOW 2011 Club LLow viert voor de echte Lowlands fans een clubavond in de Amsterdamse...