VERSLAG: Summerjam 2011

VERSLAG: Karst Jaarsma

123

Zondag

Op deze laatste dag worden de vele vermoeide reggaeliefhebbers meteen krachtig wakker geschud met de harde ska van The Busters . De Duitsers hebben er duidelijk zin in en bouwen met hun mix van uptempo ska en rocksteady een gezellig feestje. De band is niet moe te krijgen en host onafgebroken het podium op en neer.

Op ditzelfde zijpodium vindt hierna wederom een doorschuifoptreden plaats. Met een vaste band zullen achtereenvolgens The Congos, Max Romeo en Lee ‘Scratch’ Perry een paar nummers vertolken. Eerst beklimmen de bejaarde mannetjes van The Congos het podium. In eerste instantie klinkt hun gospelreggae erg vals, maar ze weten een geweldige sfeer te creëren. De 45 minuten die ze gekregen hebben vliegen dan ook voorbij. Met Max Romeo staat er vervolgens nog een bejaarde reggaezanger op het podium. De band speelt voortreffelijk en Max Romeo maakt het geheel vervolgens gemakkelijk af. Het is een grote verrassing wanneer meezinger ‘Out Of Space’ ook van zijn hand blijkt te zijn. Hoogtepunt van dit blokje vormt echter Lee ‘Scratch’ Perry . De man maakte furore als producer van Bob Marley, maar is tegenwoordig de lokale dorpsidioot van de reggaefestivals. Gekleed met zijn button cap, rood geverfde baardje, leren broek en enorme spiegel om zijn nek valt de zanger ook nog moeilijk serieus te nemen. Het zingen is hij verleerd, maar het doelloze gebrabbel gecombineerd met grappige dansjes weten desondanks zeer te vermaken. Hierbij wordt Lee Perry duidelijk gered door de sterke backingband. Hilarisch is het wanneer tijdens ‘Sun Is Shining’ de zanger bekend maakt eigenlijk Bob Marley himself te zijn.

Een stuk jonger van leeftijd is Trombone Shorty. De trombonist zet een grotendeels instrumentaal optreden neer. Zijn mix van New Orleans jazz en rock klinkt, door de ronkende gitarist, een stuk krachtigere dan alle reggae bands vandaag. Desondanks weet de man gedurende het optreden meer en meer mensen te trekken. Wanneer hij tegen het einde een paar minuten onafgebroken aan het toeteren is met zijn trompet krijgt hij zelfs mensen uit de backstage weg die niet geloven dat deze oneindige sessie live gespeeld wordt.

Op het hoofdpodium is inmiddels Ziggy Marley al gepassioneerd aan het spelen geslagen. De zanger is weer even sterk als altijd. Het zijn vooral de stevig spelende gitaristen waar Ziggy zijn kracht uit put. Helemaal gezellig is het wanneer Lee ‘Scratch’ Perry tot schrik van Ziggy Marley tijdens ‘Lively Up Yourself’ onverwachts met het koortje komt meezingen en dansen.

Met afsluiter Youssou N’Dour heeft het festival uiteindelijk een act die niet snel meer vergeten zal worden. De Senegalees opent met enkele nummers van zijn vorig jaar uitgebrachte fantastische reggaeplaat. De Afrikaanse ritmes geven de reggaemuziek een verrassende impuls. De toevoeging van een hypeman die voor Youssou N’Dour de sfeer opbouwt is ook goed gevonden. Zelfs het normaal ietwat zeurderige ‘7 Seconds’ wordt ondersteund door een heerlijke reggaevibe lekker vrolijk. De tweede helft van het optreden is ingeruimd voor een even aangenaam Senegalees deel. De meer traditionele muziek klinkt ontzettend zomers.

Er is maar een festival in Europa waar de presentator zichtbaar ontroerd de drie dagen eindigt met een cover van ‘You Are Beautiful’. Zo zijn er ook maar weinig festivals waar in drie dagen tijd vier keer een cover van ‘Redemption Song' op de podia te horen valt en waar op de camping allerhande reggaefans tot diep in de nacht door hun megafoon met een radio staan mee te zingen. Voor de echte reggaefans wordt met deze sfeer de waterrijke omgeving Fruhlinger See voor even omgebouwd tot een paradijs op aarde. Heerlijk om te zijn...

123

ROCK WERCHTER 2011Rock Werchter beleeft alweer haar 37ste editie. De grote vraag tijdens dit...

CLUB LLOW 2011 Club LLow viert voor de echte Lowlands fans een clubavond in de Amsterdamse...