VERSLAG: Open'er Festival 2011

Festivalinfo was aanwezig op Open'er Festival 2011 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 82 foto's.

VERSLAG: Marcel Kamphuis

1234

Heineken Open’er Festival 2011: dag 4

De gouden snippers van Prince zijn netjes weggeveegd en een nieuwe zonnige festivaldag is aangebroken. Met een vol programma staat de laatste festivaldag gevuld met veel verschillende soorten muziekgenres. Het gaat van artrock, poprock en hard-rock naar elektronische genres als dubstep, synthpop en housemuziek. Het hoofdpodium is voller, beter en langer geprogrammeerd en er wordt geëindigd met een echte climax.

Het kleine festivalzusje OFF Festival staat vooral voor opkomende acts, waarbij het soms voorkomt dat ze doorgroeien naar het toegankelijkere Heineken Open’er Festival. De Britse artrockband These New Puritans stond er bijvoorbeeld in 2009 geprogrammeerd. De vocalist en multi-instrumentalist Jack Barnett is vandaag dan ook iets te misplaatst en moet zichzelf echt bewijzen. De zang is echter vals en ook het enthousiasme is vandaag voor geen druppel aanwezig. Met een dikke echo laat Barnett de gesprekken bij ‘we zijn These New Puritans’ en ‘wij zijn nog steeds These New Puritans’ en aanslaan doet het helaas niet. De doorbraak bij het grote publiek had vandaag kunnen gebeuren, maar dat vergt meer inzet.

De poprockband The Wombats stond nooit eerder in Polen, maar blijkt een goudmijn voor het aanwezige festivalpubliek. De muziek van de Britten is gemaakt voor dergelijke massa. De makkelijk consumeerbare catchy liederen zijn perfect voor de sfeer en de zonsondergang. De muziek is goed om op te dansen en de frontman is duidelijk verrast door de reactie van het publiek. ‘Ik ben blij dat jullie me kunnen verstaan, want ik kan alleen Engels praten’, aldus zanger, gitarist en toetsenist Matthew Murphy. De band komt ongetwijfeld snel terug naar Polen, want met zoveel enthousiaste liefhebbers is er veel behoefte naar een tweede optreden.

Niet de Amerikaanse tennisspeler, maar de gelijknamige Britse elektromuzikant James Blake staat op Heineken Open’er Festival. Hij stond in 2010 reeds tweemaal in Krakau en heeft daar goede herinneringen aan overgehouden, waardoor hij graag terug wilde komen. De 21-jarige heeft met Rock Werchter en Roskilde een erg druk weekend, waardoor vandaag geen uitbundig groot feest is geworden. Het optreden is heerlijk minimaal en laat veel stiltes vallen. De laatste groep met zittende mensen komt enthousiast omhoog springen wanneer doorbraakhit en cover ‘Limit to Your Love’ wordt ingestart. Het nummer zorgt voor uitbundige reacties en er wordt uitgebreid de ruimte gegeven voor applaus. De meeste bezoekers verlaten na de radiohit gelijk de tent en hierdoor komt het optreden vroegtijdig klaar.

De populaire rockband The Strokes slaat in 2011 simpelweg Nederland over, maar staat wel voor het eerst in Polen geprogrammeerd. De frontman Julian Casablancas is ongeschoren, draagt een zonnebril, heeft een nonchalant leren jasje, begint net een paar minuten te laat en springt gelijk het eerste nummer het publiek in, hebben we hier te maken met een acteur die een rockster speelt? Het is enorm Amerikaans en het publiek twijfelt geen moment aan de echtheid van de rockicoon. De 32-jarige is naast het acteerwerk ook een goede zanger die zonder moeite alle grote hits ophoest. Het publiek wordt bestempeld als the best crowd ever en met veel uitbundigheid wordt alles geabsorbeerd. Het grote podium is geen probleem voor het vijftal en met een prachtige show wordt een headline-waardig optreden geplaatst.

Hurts stond in januari reeds in Krakau, Warschau en Gdańsk, maar komt terug voor Gdynia en kan rekenen op veel bekijks. Het Britse synthpopduo heeft op het podium veel versterking meegebracht in de vorm van klassiek geschoolde muzikanten, maar opvallend is dat de gebruikelijke danseressen niet aanwezig zijn. Als troost gooit de 24-jarige zanger Theo Hutchcraft regelmatig rozen in het publiek als een echte charmeur. De band heeft het complete optreden uitgedacht en hierdoor is het misschien te gemaakt en nep om als muziekliefhebbers echt van te kunnen genieten. Het tweetal weet echter wat goed scoort op een massafestival en met de knallers van debuutplaat Happiness weten ze een net optreden te verzorgen binnen de lijntjes.

De 35-jarige M.I.A. moest in 2008 haar optreden helaas afgelasten op het festival, maar komt het vandaag gewoonweg inhalen. De Sri Lankaans-Britse rapper begint haar optreden met een lange videoclip en ook het optreden wordt bijgestaan door projecties en beelden, waardoor de cameramannen eindelijk even rust hebben. Het publiek achterin kan hierdoor niet meekijken naar de hevig dansende Mathangi Arulpragasam. Het zijn prachtige beelden die helaas veel afleiden van het podium, waarbij haar achtergrond als visual artist opnieuw enorm duidelijk wordt gemaakt. De show en aankleding is belangrijk voor Maya en zelfs de frontstage fotografen spelen hierin een rol, wanneer ze het podium mogen betreden om haar te fotograferen. De drukke muziek slaat Nederland over in 2011, maar de harde beats kunnen in Polen op heel veel enthousiasme rekenen.

De voorgaande dagen was het vooral gitaarmuziek wat de klok sloeg, maar vandaag wordt het festival afgesloten door twee Canadezen platendraaiers. Het electrofunkduo Chromeo en de house-dj Deadmau5 laten de laatste beats horen op Heineken Open’er Festival. Het festival kreeg vooral bekendheid door het winnen van Best Major Festival tijdens de European Festival Awards in 2009 en 2010 en is ongetwijfeld een kanshebber voor dezelfde 2011-prijs. Een klein minpunt is alleen dat we in Nederland gewend zijn om uiteenlopende genres van singer-songwriter tot metal en van rapmuziek tot dance-muziek met veel succes mengen, maar Heineken Open’er Festival speelt het veel te veilig en netjes.

1234

FOTOGRAFIE: Gaga Mucko

1234567
Crystal Fighters foto Open'er Festival 2011  foto Open'er Festival 2011 Primus foto Open'er Festival 2011 Primus foto Open'er Festival 2011  foto Open'er Festival 2011 Primus foto Open'er Festival 2011  foto Open'er Festival 2011 Kate Nash foto Open'er Festival 2011 Kate Nash foto Open'er Festival 2011 Kate Nash foto Open'er Festival 2011 Prince foto Open'er Festival 2011 Prince foto Open'er Festival 2011

1234567

DOUR FESTIVAL 2011In het rustige dorpje Dour vindt dit jaar de 22e editie van Dour Festival...

ROCK WERCHTER 2011 Rock Werchter beleeft alweer haar 37ste editie. De grote vraag tijdens dit...