VERSLAG: Right Moves 2006

Right Moves

Elke minuut sterft er iemand aan de gevolgen van wapenmisbruik. Amnesty International zet zich met de campagne Control Arms in tegen dit wapenmisbruik. Het doel van de campagne is een internationaal wapenhandelverdrag, waardoor mensen wereldwijd beter beschermd kunnen worden tegen gewapend geweld. Om aandacht te vragen voor deze campagne organiseerden de Amsterdamse studentengroepen van Amnesty International op woensdag 19 april het festival ‘Right Moves’ in de Melkweg.

Op het programma staan vijf artiesten, helaas gaat het optreden van El Stylo niet door. De avond wordt daarom geopend door Marynka Nikolai, een Russische singer-songwriter. De Melkweg is nog vrij leeg en het lukt Marynka nou niet bepaald om er al wat beweging in te krijgen. Ze slaat de toetsen van haar keyboard wel raak, maar de plank toch net een beetje mis. De beats die de beatman produceert zijn net te zwak, de muziek is enigszins melancholisch, maar niet meeslepend.

De volgende band, de uit Sierra Leone afkomstige Shain Band, doet het een stuk beter bij het publiek. Er zijn al een stuk meer mensen in de zaal en die komen langzaamaan wel los op de reggae, vermengd met Afrikaanse percussie, die deze band maakt. Om het publiek nog wat meer wakker te schudden komt er ook nog een danseres op het podium, die het publiek wel even laat zien hoe je dansen moet! In een felrood trainingspak staat ze flink te schudden met haar Afrikaanse kont!
Tijdens het optreden van Shain Band wordt ook aandacht gevraagd voor de Control Arms campagne. In het publiek worden posters uitgedeeld, met de vraag of iedereen die omhoog kan houden, zodat er foto’s gemaakt kunnen worden.

Ook de volgende band, rondom saxofonist en fluitist Praful, houdt wel van een beetje percussie. In de muziek zijn duidelijk Brazilliaanse invloeden te horen, Praful vertelt dan ook dat hij net een paar weken op reis geweest is in dit Latijns-Amerikaanse land. De muziek neigt hier en daar naar lounge, maar wordt dan weer opgezweept door de lekkere ritmes en ook Indiaanse klanken tot een dansbaar geheel. Een goede opwarmer voor de laatste band!

DJ Bart Thimbles, loopt van het podium, waar hij met Praful optrad, gelijk door naar de draaitafels, om het publiek aan het dansen te houden. Ondertussen wordt er op het podium omgebouwd voor het laatste optreden van de avond, dat van Zuco 103.

Onder aanvoering van zangeres Lilian Vieira sluit Zuco 103 de avond af met een waar feestje. Het publiek laat zich helemaal gaan op de swingende Brazilectro van Zuco en Lilian Vieira is charmant als altijd. Er zijn waarschijnlijk maar weinig mensen die geen glimlach op hun gezicht krijgen als ze deze band zien optreden.

Al met al was het een leuke avond met een aantal gevarieerde bands. De boodschap is duidelijk: laten we met zijn allen proberen om het wapenmisbruik zo veel mogelijk in te perken. Hopelijk helpen hierbij alle kleine beetjes. Een feestje als dit in de Melkweg of een foto op de website www.controlarms.com.

BEVRIJDINGSFESTIVAL BRABANT 2006Het fotoverslag van Bevrijdingsfestival Brabant te Den Bosch.

KONINGINNENACH 2006 Koninginnedag is een nationale feestdag van het Koninkrijk der Nederlanden en...