VERSLAG: Graspop Metal Meeting 2011

Festivalinfo was aanwezig op Graspop Metal Meeting 2011 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 160 foto's.

VERSLAG: Bas van Poppel

123

Zondag 26 juni

Pagan’s Mind trapt de derde dag van Graspop af op het hoofdpodium als vervanger van Wayne Static. Er staan een paar duizend mensen op ze te wachten wanneer de band het podium betreed, wat gezien de lach op de gezichten van de bandleden een groter publiek is dan ze in tijden hebben gezien. Het nieuwe werk van deze Noorse heavy metal band is wat toegankelijker dan de oudere progressievere albums. Gedurende het optreden is het verschil tussen nieuw en oud werk dan ook goed te horen. Een leuke opener voor de derde festival, met als afscheid een foto van de band samen met het publiek.

Een van de jongere bands op het grote metal label RoadRunner is Baptized In Blood. Deze gasten maken metalcore volgens het boekje, waarbij de vergelijking al snel kan worden gelegd naar bands als Devil Driver. De tent loopt snel vol voor de band die ruim buiten de tent te horen is. Vooraan gaat het publiek los en de band steekt een uur lang alle energie in het ijzersterke optreden. Van deze band gaan we komende jaren nog veel horen.

The Story Of Anvil is de naam van de documentaire waar de band tegenwoordig alle bekendheid heeft te danken. Na de eerste twee albums is de bekendheid van de band snel achteruit gegaan, maar kreeg door de documentaire een opleving met zelfs een tournee met AC/DC als gevolg. Het trio staat met een grote glimlach te kijken naar het publiek vanaf het podium en bedankt alle bezoekers. De act waarin zanger en gitarist Steve Kudlow met een gouden dildo zijn gitaar bespeelt is inmiddels bekend en overal te vinden op YouTube en met ‘Metal On Metal’ heet de band een sterke meezinger in huis. Deze Canadese band is niet de beste band op Graspop, maar wel een van de meest dankbare en gezellige bands die we dit weekend tegen komen op het podium.

“The Kreator has returned” schalt over het Graspop terrein. Voor de vierde keer staan de Duitse thrashlegendes op Graspop en voor het eerst op het hoofdpodium. ‘Pleasure To Kill´, ´Violent Revolution´, ´Endless Pain´ en meer thrash nummers worden in korte tijd door thrash orkest er door heen gejaagd. Zoals sinds jaar en dag sluiten ze af met ´Flag Of Hate´ en ´Tormentor´. De duizenden mensen die staan te kijken schreeuwen mee en steken hun vuisten in de lucht. Het is duidelijk dat Kreator niet alleen in Duitsland op het grootste podium thuis hoort.

Het Limburgse Legion of the Damned staat voor de derde keer op Graspop. Net als twee jaar terug zijn er op de setlist weer een paar snoeiharde thrash werkjes bijgekomen en ondersteund door pyro’s wordt het publiek opgezweept door zanger Maurice. Nummers van het debuut album als ‘Legion Of The Damned’ en ‘Death Head’s March’ horen inmiddels bij de vaste meezing klassiekers en de kolkende moshpit voor het podium zegt genoeg: Legion of the Damned is beter, harder en sneller dan ooit.

Al een kwartier van te voren was het dringen voor de vele jonge jongens en meisjes voor Escape The Fate. Ondanks de wisseling van zanger enkele jaren terug is de band die ooit doorbrak met de single ‘Situations’ onverminderd populair gebleven bij jongeren. De band is te vergelijken met My Chemical Romance op speed, het gaat hard maar tussen de hardcore blijven de emo invloeden duidelijk naar voren komen. De meeste bezoekers van het festival zullen de muziek die ze maken niet interessant vinden, maar een sterke toevoeging aan de line-up is het zeker.

Dublin Death Patrol bestaat uit leden van bands als Machine Head, Testament, Exodus en Laaz Rockit. Dit zou normaal als genoeg reden klinken om de band te beschouwen. Velen kiezen echter voor Opeth waardoor de tent bij “The DDP” nog niet voor de helft is gevuld. De band presenteert materiaal van de nieuwe cd en gooit er enkele nummers van het debuut uit 2007 bij als ‘Pigs In The Hollow’, ‘DDP For Life’ en ‘Mentally Unstable’. Voor de liefhebber van (bay area) thrash is dit verplichte kost, deze lijken echter schaars op deze editie van Graspop.

De laatste keer dat Rob Zombie in België stond, was met zijn vorige band White Zombie, 16 jaar geleden. Hoogste tijd dus voor de terugkeer met zijn solo band als onderdeel van de ‘Hellbilly Deluxe 2 World Tour’. De festivalweide is inmiddels totaal volgestroomd voor de band waar velen jaren lang op hebben gewacht. Zombie maakt alle verwachtingen gelukkig waar. De set bestaat uit klassiekers als ‘Living Dead Girl’, ‘Superbeast’ en ‘Sick Bubble-Gum’. Aanvullend speelt de band enkele nummers van White Zombie als ‘Super-Charger Heaven’ en ‘More Human Than Human’. Als afsluiter van dit indrukwekkende live optreden wordt ‘Dragula’ opgevoerd.

Voor de vierde maal achtereenvolgend staat Max Cavalera op Graspop. Dit maal samen met zijn broer in Cavalera Conspiracy. De band doet denken aan een hardere versie van Soulfly of gewoon het oudere Sepultura werk, waarvan enkele klassiekers als ‘Refuse/Resist’ en ‘Roots Bloody Roots’ voorbij komen. De “Conspiracy” beschikt zelf ook echter over sterke nummers zoals het debuut album enkele jaren terug al bewees. Nummers als ‘Inflikted’, ‘Sanctuary’ en ‘The Doom Of All Fires’ brengen de uitpuilende tent aan het bewegen. Wederom een geweldig optreden van de Cavalera’s. Wat wordt het volgend jaar: Cavalera Conspiracy? Soulfly? Of toch een reünie van het oude Sepultura?

Slipknot is afsluiter van Graspop, maar waarom de band zo hoog stond op het affiche werd mij pas duidelijk toen de band aftrapte. Duizenden mensen gingen uit hun dak bij nummers die inmiddels bekend zijn bij alle metal liefhebbers als ‘Wait And Bleed’ en ‘Spit It Out’. De band geeft een harde show en weet het publiek anderhalf uur lang bezig te houden. De show op Graspop was onderdeel van een aantal selecte Europese optredens die worden gehouden als eerbetoon aan de overleden bassist Paul Gray en sluit de 16e editie van Graspop Metal Meeting op gepaste wijze af.

123

1234567891011121314
Dio Disciples foto Graspop Metal Meeting 2011 Dio Disciples foto Graspop Metal Meeting 2011 Dio Disciples foto Graspop Metal Meeting 2011 Dio Disciples foto Graspop Metal Meeting 2011 Dio Disciples foto Graspop Metal Meeting 2011 Dio Disciples foto Graspop Metal Meeting 2011 Dio Disciples foto Graspop Metal Meeting 2011 Heaven Shall Burn foto Graspop Metal Meeting 2011 Heaven Shall Burn foto Graspop Metal Meeting 2011 Heaven Shall Burn foto Graspop Metal Meeting 2011 Korn foto Graspop Metal Meeting 2011 Korn foto Graspop Metal Meeting 2011

1234567891011121314

BOSPOP 2011De 31e editie van Bospop, met onder meer ex-Beatle Ringo Starr, Anouk, Joe...

SONISPHERE FRANCE 2011 Twee volle dagen beukende metal en eindigen met The Big Four, Anthrax,...