VERSLAG: Exit Festival 2011

Festivalinfo was aanwezig op Exit Festival 2011 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 54 foto's.

VERSLAG: Harm Groustra  

1234

Dag 2

Een blik op het programma van de tweede festivaldag in Novi Sad zorgt toch voor een lichte teleurstelling. Editors? Al veel te vaak gezien en eigenlijk nooit echt spectaculair. M.I.A.? Veel te hard op weg om haar eigen loopbaan om zeep te helpen de laatste tijd. Gelukkig staat er in de vorm van Marco Corola een weergaloze techno-DJ op de affiche en, we kunnen het niet vaak genoeg roepen, is de locatie zo wonderschoon dat het uiteindelijk vast wel goedkomt. Dat komt het gelukkig ook helemaal.

De Nederlandse jongens van Kensington wonnen op Kink FM een plekje op de affiche en zijn duidelijk niet heel erg populair in Novi Sad. Toch is de set van de band heel erg relaxt en zorgen hitjes als Get Up voor een uiteindelijk bescheiden volgelopen veldje voor een brede glimlach. En waar het uiteindelijk toch allemaal om draait: de meisjes dansen en de heren knikken goedkeurend mee. Volgende keer een beetje meer promo voor de gig en het komt ongetwijfeld helemaal goed.

De eerste verrassing dient zich al aan in de vorm van Editors. Het is nog bloedheet op het terrein als de band rond een uur of tien het podium opstapt, maar dat weerhoudt de goed volgelopen weide er niet van om en masse helemaal los te gaan. ‘We’ve heard so much about you Serbia’, roept Smith halverwege de set. Hij zal zelf ook de nodige artiesten tippen zie je aan zijn gezicht, waar het hele optreden een smile die er niet vanaf te slaan opzit. Het overduidelijke plezier dat de groep op het podium heeft, de (gaan we weer) ambiance en een dijk van een set, zorgen voor een memorabele Editors-show. Racing Rats, Smokers Outside The Hospitaldoor, Papillion, You Don’t Know Love en ga zo maar door zorgen voor het eerste kippenvelmoment van de nacht, die dan nog heel erg jong is.

Tegen beter weten in blijven we voor de Mainstage hangen voor M.I.A.. De show in Paradiso eerder dit jaar viel op zijn zachtst gezegd nogal tegen, maar een bomvolle festivalweide is natuurlijk andere koek. De zangeres is populair hier, zoveel is wel duidelijk. Arcade Fire en Pulp konden hier bezoekersaantallentechnisch gezien niet aan tippen. Maar de hamvraag is: waarom? Het bijna surrealistische tafereel wat volgt op het podium is mogelijk het slechtste optreden in de geschiedenis van muziek. Een rare playbackshow en belachelijk goedkoop vermaak; veel meer valt er niet van te maken.

Een beetje navraag na de set leert dat het uiteindelijk toch best goed gekomen lijkt te zijn op de Mainstage, maar aangezien wij bijna een beetje binnensmonds over moesten geven, houden we die van je tegoed. Er stond dan ook nog een Nederlands feestje op de planning in Novi Sad aangezien Go Back To The Zoo aantrad op de Fusion Stage. De bedevaart richting Dance Arena voor Underworld maakt het niet makkelijk om er te geraken, maar eenmaal daar blijkt het een verstandige keuze. Born Slippy is natuurlijk altijd goed, maar het staat zo ontzettend vol dat wij er deze keer liever voor bedanken.

Dan zien we liever een paar dansende Servische huisvrouwen dansen op Hey DJ en de bijna greatest hits zet van een stukje Nederlands trots. Voor er een heel treurig beeld ontstaat: er staan ook heel veel jonge mensen te dansen op het grasveld. Nederlanders vooral, maar ook genoeg Engelsen en lokalen. Het mag geen verrasing heten dat Electric en Beam Me Up voor het grootste gejuich zorgen. Novi Sad of Lutjebroek: Go Back To The Zoo regelt het wel. Het laatste en nieuwe nummer valt dankzij slecht geluid (waar komt dat ineens vandaan?) enigszins in het water, maar klinkt voor zover het te horen valt wel erg veelbeloven. Het ziet er dan ook naar uit dat we voorlopig niet van de band af zijn. Gelukkig maar.

Dance Arena! Zon! Na het magische moment gisteren, valt er weinig anders te doen dan dansen in de mooiste festivalsetting van 2011. De lekker dansbare techno van Marco Corola leent zich daar ook prima voor. Het festivalterrein stroomt beetje bij beetje leeg, maar een harde kern van zo’n drieduizend bezoekers weet van geen ophouden. Zelfs de dame die na Corola een bescheiden set draait, krijgt tegen het einde een applaus dat aan de andere kant van de Donau nog te horen is. Sowieso is de Donau al een hoogtepunt op zich als je vanaf de top van het fort over de rivier richting het dorp kijkt, maar dat de locatie schitterend is, hebben we volgens mij al eerder opgenoemd. Op naar dag drie.

1234

FOTOGRAFIE:

12345
 foto Exit Festival 2011  foto Exit Festival 2011  foto Exit Festival 2011  foto Exit Festival 2011  foto Exit Festival 2011  foto Exit Festival 2011  foto Exit Festival 2011  foto Exit Festival 2011  foto Exit Festival 2011  foto Exit Festival 2011  foto Exit Festival 2011  foto Exit Festival 2011
 
12345
 
festival logo

PITCH FESTIVALDe debuuteditie van PITCH Festival is een groot succes. Het Amsterdamse...

festival logo

DIJKPOP 2011