VERSLAG: Exit Festival 2011

Festivalinfo was aanwezig op Exit Festival 2011 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 54 foto's.

VERSLAG: Harm Groustra

1234

Dag 3

Een opmerkelijke co-headliner siert de affiche van de derde Exit Festival-dag. In 2008 brak Santigold (toen nog Santogold) heel hard door en kon je geen club instappen zonder een paar samples van een van haar tracks te horen, maar inmiddels is het toch al een tijdje stil rond de zangeres. Een nieuwe plaat zou in de maak zijn, maar daar is toch ook nog maar weinig over bekend verder. Hitmachine Jamiroquai is natuurlijk een gegarandeerd feestnummer natuurlijk en ook de nieuwe garde is vandaag met onder andere Girl Unit goed vertegenwoordigd. Kan zomaar weer een bijzondere nacht worden dus.

Santigold komt met kroon het podium opstappen. Een bijzonder beeld. Alsof zij Doornroosje is en M.I.A. assepoester. De nieuwkomer stoot de oude garde van de troon. Alhoewel de show bij tijd en wijlen een beetje somber en bijna melancholisch is, werkt het wel. L.E.S. Artistes is een festivalnummer bij uitstek en de hele setting vanavond is prima. Een liveband speelt de nummers uitstekend aan elkaar en Santigold is de liefste vrouw van het festival. Twee danseressen geven het geheel iets koels mee, maar als het publiek het podium op mag om een stukje mee te dansen, voelt het alsof we met zijn allen één grote famillie zijn. Helaas lijkt het er wel op dat de zangeres, die een stukje te laat begon, haar set heeft moeten inkorten, want You’ll Find A Way en Say Aha horen wij niet voorbij komen. Toch is Santigold haar positie op de affiche meer dan waard. Dit is de act die je als festival wilt boeken deze zomer.

Dringen geblazen voor Jamiroquai. De beste man stond twee keer in Nederland de afgelopen tijd en heeft weinig echte verrassingen in petto. Natuurlijk zorgt Deeper Underground voor een uitzinnige menigte, maar heel spectaculair is het allemaal niet.

Dan gaat het bij Hadouken! toch een stukje meer los. De lompe Britten spelen dan misschien in Novi Sad, maar een uitwedstrijd is het bepaald niet.Hun landgenoten zijn massaal naar de Fusion Stage getrokken om als een stel hooligans te beuken op een energieke set.

Vervolgens dient zich op de Happy Novi Sad Stage een hoogtepunt van de avond aan in de vorm van Girl Unit. Nu is de reis naar het podium (lopen door een klein tunneltje richting een stukje paradijs) al meer dan de moeite waard, maar zijn set is zo lekker dat het zelfs in de meest sfeerloze loods gewerkt had. Na een begin met veel hiphop en andere gein (onder andere Ciara komt voorbij) blaast de DJ iedereen omver met monstertrack Wut, om vervolgens nog een klein half uurtje euforisch door te draaien. Hier gaan we nog veel meer van horen, dat is zeker.

De Dance Arena staat deze derde dag iets te veel in het teken van een beetje laffe dutchhouse, dankzij nationale trots Fedde le Grand. Zijn opvolger Groove Armada zorgt voor een stukje gemakkelijk vermaak en ook DJ Sneak excelleert bepaald niet. Als hij met zijn laatste plaat eindelijk wat teweeg brengt in het publiek, weet hij het zo te verprutsen dat zijn aftocht bepaald niet glorieus is.

De drie heren die vervolgens het podium opstappen (waarom in godsnaam met drie man?), hebben op een van de laptops hopelijk een goede film opstaan, want het statische veld zal geen prettig gezicht geweest zijn. Het kan niet altijd feest zijn, roepen we dan maar. Girl Unit en Santigold zorgen er gelukkig voor dat de derde de festivaldag alsnog een daverend succes is.

1234

12345
 foto Exit Festival 2011  foto Exit Festival 2011  foto Exit Festival 2011  foto Exit Festival 2011  foto Exit Festival 2011  foto Exit Festival 2011  foto Exit Festival 2011  foto Exit Festival 2011  foto Exit Festival 2011  foto Exit Festival 2011  foto Exit Festival 2011  foto Exit Festival 2011

12345

PITCH FESTIVALDe debuuteditie van PITCH Festival is een groot succes. Het Amsterdamse...

DIJKPOP 2011