VERSLAG: Positivus Festival 2011

Festivalinfo was aanwezig op Positivus Festival 2011 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 65 foto's.

VERSLAG: Harm Groustra

12

Dag 1

‘You’re the guy from England right?’, vraagt een Letse jongen met een paars Bieber-achtig petje tijdens het optreden van Hurts. ‘This is it man. This is the world’, vervolgt hij om vervolgens met zijn handen richting de hemel mee te schreeuwen met het optreden. Hij heeft hier, in Salacgriva, een plaats zo’n honderd kilometer bij Riga vandaan in Letland, de tijd van zijn leven. Met hem vele andere Letse jongeren, die het hele jaar toeleven naar het Positivus festival. Festivalinfo is ook aanwezig en brengt verslag uit.

Het festival is dan ook nog niet erg gericht op buitenlandse bezoekers. De taal op de vele borden en menu’s is bijna altijd alleen Lets en de programmering is ook volledig afgestemd op die van de bezoekers uit het thuisland. In tegenstelling tot Oost-Europese festivals als Exit, waar de programmering vooral gericht is op Britse toeristen. Het neemt gelukkig niet weg dat er alsnog genoeg moois te zien is, want met onder andere Hurts, Beach House en Editors op de affiche hoeven we ons absoluut niet te vervelen.

Aan Frankie & The Heartstrings de eer om het festival als een van de eerste bands te openen. De jonge Britten spelen op een van de kleinste podia en moeten het aan het begin van de show doen met maar een handjevol bezoekers. De mensen die de moeite hebben genomen om aan te schuiven, hebben er gelukkig heel veel zin in en dansen en springen alsof de headliner hier bezig is. De band doet het dan ook meer dan prima en is enthousiaster dan tijdens de keren die ondergetekende ze in Nederland zag. Alle nummers lijken vandaag precies te kloppen en er komt geen liedje voorbij dat niet als een hit klinkt. Een klein minpunt is er wel in de vorm van het geluid, dat zeker aan het begin niet erg goed is.

Vervolgens is het de beurt aan Hurts, eigenlijk de headliner van de avond. Het veld voor het podium staat bomvol en elke bezoeker van het festival lijkt alle nummers letter voor letter te kunnen meezingen. De band zelf is gelukkig ook niet minder dan formidabel vanavond. De show is duidelijk iets aangepast aan het festivalpubliek en ook het feit dat de band in het pikdonker speelt helpt aanzienlijk mee. Hoogtepunt is Evelyn, waar tijdens zanger Theo zijn microfoonstandaard als een volleerd rockster kapotslaat op het podium. Ook het massaal meegezongen Stay mag er wezen net zoals eigenlijk ieder ander liedje. Hurts gaat op een punt belanden waarop ze festivals echt headlinen, dat kan niet anders.

Even later stelt Editors een beetje teleur. Een groot aantal Letten heeft tegen de tijd dat de band begint al eieren voor zijn geld gekozen, waardoor het veld een stuk leger is dan bij Hurts zojuist. De band zelf lijkt er ook niet bijzonder veel zin in te hebben, met een te routineus ogend optreden als gevolg. Smokers Outside The Hospital Doors en Papillion worden natuurlijk alsnog luidkeels meegezongen, maar echt bijzonder wordt de show van de headliner helaas niet. De prijs voor het beste optreden van de eerste Positivus dag gaat dan ook naar Hurts.

Er kan vervolgens nog wat gedanst worden met onder andere The Gaslamp Killer, maar heel erg laat maakt men op het Positivus Festival niet. Festivalinfo trekt weer richting Riga, dat nog een slordige anderhalf uur rijden is vanaf het terrein. Om internationaal echt iets te betekenen, zou het festival eigenlijk een stukje moeten verschuiven. Logistiek is Positivus voor Europese festivalgangers nog niet helemaal in orde. Het neemt niet weg dat wij alsnog veel zin hebben in dag twee om daar onder andere Beach House en Mark Ronson te zien.

12

123456
 foto Positivus Festival 2011 Frankie & The Heartstrings foto Positivus Festival 2011 Frankie & The Heartstrings foto Positivus Festival 2011 Frankie & The Heartstrings foto Positivus Festival 2011 Frankie & The Heartstrings foto Positivus Festival 2011  foto Positivus Festival 2011 Hurts foto Positivus Festival 2011 Hurts foto Positivus Festival 2011  foto Positivus Festival 2011 Hurts foto Positivus Festival 2011 Hurts foto Positivus Festival 2011 Editors foto Positivus Festival 2011

123456

WAVE-GOTIK TREFFEN 201120.000 bezoekers van over de hele wereld komen bijeen om het Wave-Gotik...

FONOFEST 2011 De uitdrukking ‘klein maar fijn’ is bij Fonofest prima van toepassing op dit...