VERSLAG: De Affaire 2011

VERSLAG: Marleen de Roo

123

De Affaire 2011 - dinsdag

De wandelvierdaagse trekt jaarlijks duizenden mensen naar Nijmegen. Maar ook de feesten lokken veel publiek. Festivalinfo pakte 4 dagen feest mee en bezocht De Affaire vanaf de dinsdag tot en met de vrijdag.

8-bit muziek is altijd een beetje vreemde eend in de bijt geweest. Hoewel de 8-bit samples steeds vaker voorkomen in de hedendaagse dancescene, zoals bij dubstep en electro, blijft bitcore nog aardig underground. Der Warst gaat hier niets aan veranderen. De hyperactieve Duitser is nog erg zoekend. Zijn nummers missen een logische lijn en de samples ontbreken samenhang. Het is eerder vermoeiend, dan vermakelijk. Jammer, want de nostalgie van de Nintendo-geluiden brengt meteen een glimlach op het gezicht.

De single 'We Got More' is een nummer dat lang in het hoofd blijft hangen. Maar Eskmo klinkt live nog veel beter. Tijdens het festival Pitch maakte Brendan Angelides al enig indruk, maar op De Affaire lijkt hij ook op zijn plek. Zijn catchy tunes en originele samples – verscheurde kranten – zijn zeer aanstekelijk. Er staat dan ook een zeer diverse groep voor het podium te genieten van zijn rustige, experimentele nummers.

De electropop van Fenech-Soler maakt meteen indruk. De lekkere, zwoele zomerklanken is net iets wat het publiek nodig heeft op deze koele juli-avond. Helaas is het geheel nogal zoet. De zangstem van Ben Duffy klinkt af en toe als die van een gemiddeld boyband lid, wat nogal op de zenuwen kan werken. Voordeel is wel dat de nummers erg goed in het gehoor liggen en nog lang blijven hangen. De popmuziek kan best een degelijke band gebruiken.

Architecture in Helsinki is al een redelijk bekende naam en Valkhof stroomt dan ook vol met liefhebbers van de electroindieband. Het is altijd nog de vraag of ze de verwachting van publiektrekker kunnen waarmaken. Gelukkig klinkt Architecture in Helsinki zoals hoort, gevoelig en dynamisch. Jammer dat de band zelf een beetje ongeïnteresseerd op het podium staat, waardoor het een tikkeltje begint te vervelen. Zouden ze al te bekend zijn?

Onbekend, maar niet onbemind is Keko Yoma. Deze groep combineert diverse stromingen zoals ska en latin met een zeer bijzondere show. De polonaise wordt uit de hoge hoed getoverd en de heupen worden immens op de proef gesteld. Weinig nieuws, maar met veel humor geven zij een vrolijk einde aan deze Affaire avond.

123

ZANGER RINUS - 27/7 - KERMIS FM PODIUMZanger Rinus komt in de top van zijn carriere langs op de Tilburgse Kermis...

ZWARTE CROSS 2011 Het Zwarte Cross Festival draait natuurlijk om veel meer dan de cross alleen....