VERSLAG: Ieperfest 2011

Festivalinfo was aanwezig op Ieperfest 2011 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 57 foto's.

123

Ieperfest 2011: dag 2

‘Ik hoop dat jullie Spaans kunnen verstaan’, roept gitarist Andrea Restrepo. De drie vrouwen in Polikarpa Y Sus Viciosas brengen namenlijk muziek met een belangrijke boodschap. De Colombianen maken muziek over seksisme, dierenmishandeling, repressie, consumentisme, evenals de antirrespeto ten opzichte van anderen en naar jezelf. De teksten komen helaas niet over en ook de meezing- en klapstukken in ‘Libertdad’ slaan vandaag niet aan, maar enthousiast blijven de voorvechters alsnog. Het is duidelijk dat ze qua kwaliteit en podiumpresentatie niet kunnen opboksen tegen de andere groepen, veel nummers moeten opnieuw begonnen worden doordat ze niet gelijktijdig beginnen, maar een leuke spontane toevoeging is het zeker.

De enige groep binnen het populaire female fronted hardcore-genre is ditmaal Oathbreaker. De heren en dame hebben kort hoeven reizen en komen uit Sint-Lucas Gent. Frontvrouw Caro Tanghe voldoet met haar lange bruine haar en niet-tattoeages niet aan het gewende plaatje, maar het viertal weet veel mensen te lokken. In een deftig colbertje en met veel geheadbang worden de nummers gebracht. Naast veel eigenwerk wordt ook ‘een erg nieuws nummers’ en een nummer van de Split 7" met sludge-metalband Amenra gebracht. De groep kan zich goed meten met al het buitelandse geweld op Ieperfest en mag zichzelf gerust een schouderklopje geven.

Stick To Your Guns speelt vandaag voor het laatst in Europa. De hadcore band stond een paar weken geleden nog in Vlaanderen voor een optreden en mag het vandaag op een totaal ander tijdstip doen. ‘Het is geen ideale situatie, maar laten we zorgen dat het werkt’, roept zanger Jesse Barnett. De opmerking blijkt niet tegen dovemansoren gezegd; men bestormt het podium en krijgt uitgebreidt de mogelijk om mee te komen zingen. De zanger is de grootste kracht van de groep en hij vindt het een grotere eer om hier de tournee te mogen eindigen voor al deze knappen mensen.

Door het uitlopen van het hoofdpodium begint City Of Ships tien minuten later dan afgesproken. De Amerikanen staan voor de derde keer in België binnen het jaar in 2011, maar veel fans hebben ze blijkbaar niet aangetrokken. Het drietal progressieve rockers moet het vooral hebben van nieuwsgierige bezoekers die toezijn aan een rustig(er) muziekgenre. Ze hebben vorige maand het nieuwe Minor World uitgebracht en we krijgen veel nieuws voorgeschoteld. De mannen eindigen vandaag hun lange tournee en vinden het leuk om het met ons te kunnen, maar drummer Rob Motes laten weten het meest enthousiast te zijn over Meshuggah vanavond.

Het Amerikaanse Sworn Enemy staat vandaag voor een exclusieve Belgische show op het festival. Het is duidelijk dat de groep veel podium ervaring heeft en met een paar simpele gebaren laat frontman Sal Lococo het publiek een circle-pit rennen op de voorgeschotelde hardcore. Ook een ‘ik wil iedereen zien two-steppen’ wordt met veel enthousiasme ontvangen. Het weer is vandaag enorm wisselvallig, maar het vijftal heeft gelukkig geen chagereinig publiek aangetrokken, iedereen feest alsof de brandende zon schijnt. De groep speelt een snelle setlist en zelfs het titelnummer van debuutplaat As Real as It Gets komt nog even langs.

‘We komen helemaal uit Amerika om jullie een les te leren over geweld’, roept frontman Rob Dukes voor aanvang. Na een tournee door Amerikae met Slayer en Rob Zombie, komt Exodus ditmaal naar België. De Amerikaanse thrash metalband heeft echter een ander publiek dan dat ze gewend zijn om voor te spelen. ‘Het is zeker zo rustig door het ontbreken van vlees? En de pit is zeker zo klein omdat jullie geen kracht hebben en daardoor zo zwak zijn? Wat een fucked op festival is dit toch’, concludeert de 43-jarige. De muziek en uitspraken worden wisselvallig ontvangen, maar de festivalorganisatie laat achteraf weten dat het vijftal niet meer welkom is op Ieperfest.

Meshuggah stond in 2009 voor het laatst in België en is hierdoor vandaag een echte headliner. Het grote probleem is dat de experimentele metalband echt de vreemde eend in de bijt is het weekend. De Zweedse groep begint niet alleen dertig minuten te laat en wordt het hele optreden voorzien van veel regenval, maar ook de muziek komt gewoonweg niet goed over. Of het door het uitlopen komt of door de matte reactie in het publiek; het optreden stop na slechts vijfendertig minuten spelen. De soundcheck duurde langer dan het optreden en hierdoor enorm jammer voor de fans die zolang hebben gewacht op de groep.

123

FOTOGRAFIE: Willem Schutte

12345
A Wilhelm Scream foto Ieperfest 2011 A Wilhelm Scream foto Ieperfest 2011 A Wilhelm Scream foto Ieperfest 2011 A Wilhelm Scream foto Ieperfest 2011 And So I Watch You From Afar foto Ieperfest 2011 And So I Watch You From Afar foto Ieperfest 2011 And So I Watch You From Afar foto Ieperfest 2011 And So I Watch You From Afar foto Ieperfest 2011 Bury Your Dead foto Ieperfest 2011 Bury Your Dead foto Ieperfest 2011 Bury Your Dead foto Ieperfest 2011 City of Ships foto Ieperfest 2011

12345

DUTCH VALLEY 2011Onze fotografe Diewertje Linders ging op bezoek bij Dutch Valley en kwam...

GEUZENPOP 2011 Hét festival van Twente! Met naast een kleine 50 bands ook vele kunstzinnige...