VERSLAG: Sziget 2011

VERSLAG: Karst Jaarsma

123456

Dag 0

Steeds meer Nederlanders weten de weg naar het Sziget festival te vinden. Het evenement, dat plaats vindt op een van de grotere eilanden in de Donau, ligt op een paar minuten afstand van het centrum van Boedapest. Hiermee vormt het festival de ideale brug tussen een weekje feesten en de intrigerende plaats bezoeken. Het eiland wordt gedurende de festivalweek, het is reeds enkele dagen voor aanvang van het festival al mogelijk ergens op het terrein een tent te plaatsen, omgebouwd tot een volledige stad. Op elke straathoek valt weer een nieuwe verrassing te verwachten met onder andere een doolhof, sportpark, vliegende bar, schaatsbaan en reggaedorp. Daarnaast valt er op elk uur van de dag wel iets te doen. Vroege vogels kunnen om negen uur al hun hart ophalen met Yoga terwijl drie uurtjes eerder de laatste feestjes pas ten einde zijn gekomen.

Het is dit jaar de eer aan Prince om tijdens de welbekende Day Zero het festival te openen. Dat het vandaag allemaal om deze funklegende draait lijkt de artiest zelf ook goed door te hebben, het publiek mag iets meer dan een uur wachten op de komst van Prince.

Wanneer de bassiste en drummer de set openen met een funky ritme wordt het wachten echter binnen enkele seconden beloond. Meteen na het inzetten van ‘We Live To Get Funky’ ontstaat er een show die volledig rond de beste funknummers van Prince is opgebouwd. Verspreid over twee uur en drie kwartier, onderverdeeld in vijf blokken, valt Prince op zijn best waar te nemen. Vandaag zijn het vooral de nieuwere nummers die de boventoon voeren.

Terwijl Prince,op het irriterende af, de publieksparticipatie opzoekt draait het eerste blok vooral om sfeer creëren. Een swingende ‘Musicology ’, bluesvol ‘U Will Be With Me’ en een lekkere funky cover van Michael Jackson zijn ‘Don’t Stop Till You Get Enough’ wordt gespeeld. Daarnaast speelt Prince ook nog een rijtje medleys. Het zichtbare plezier van de artiest slaat snel over naar het publiek, dat vooral gekomen lijkt te zijn om te dansen.

Met de voorste paar rijen blijkt niks anders waar te zijn. De eerste toegift, welke slechts bestaat uit ‘Purple Rain’, weet al de eerste betraande gezichten te creëren. Voor een gedeelte van de toeschouwers is het gehoord hebben van de grote hit genoeg reden om door te wandelen naar een van de vele discotheekjes en DJ tenten. Hiermee wordt een steeds beter wordend optreden misgelopen. Prince springt dansend, gitaarspelend en zingend alle kanten het podium op en neer. Extra bijzonder is het dan ook dat het daverende funkoptreden na alle drukte afsluit met het kippenvel veroorzakende ‘Sometimes It Snows In April’.

Met 40.000 bezoekers mag het een relatief rustige openingsnacht geweest zijn, de funklegende zette een fenomenaal optreden neer dat de voorbode is voor vijf dagen gevuld met nog meer sterke performances en dikke feesten.

123456

DRAMA PUKKELPOP 2011Hoe een prachtige zonnige dag met een gevoelstemperatuur van 30 graden...

XNOIZZ FLEVO FESTIVAL 2011 Het Xnoizz Flevo Festival, ooit opgericht door Youth for Christ Nederland, is...