VERSLAG: Sziget 2011

VERSLAG: Karst Jaarsma

123456

Dag 5

De laatste festivaldag komt feestelijk op gang. Eerst mag de vrolijke Mexicaanse muziek van Mariachi El Bronx over het terrein schallen, om opgevolgd te worden door het altijd geslaagde Gogol Bordello. De, van origine punkband The Bronx, heeft het voor haar nieuwste project over een totaal andere boeg gegooid. De stoere mannen zijn gekleed in traditionele Mexicaanse kledij en spelen gezellige mariachi muziek. Op het eerste gezicht is deze aanpak ietwat teleurstellend doordat de stem van de zanger in de verste verte niet in de buurt komt van de galmende Mexicaanse klanken. Naarmate het optreden vordert blijkt de blanke mariachi muziek ideaal voer om de dag op gang te brengen. Het mag een wonder heten dat ‘Guantanamera’ niet opgenomen is in de setlist, in principe toch een verplicht nummertje voor elke zichzelf respecterende mariachi band.

Vervolgens gaat Gogol Bordello weer met volle vaart los met zijn feestelijke balkanpunk. De snor van Gogol is wat bijgewerkt, maar verder zet de groep een even sterk optreden als altijd neer. Er is een vrij groot gedeelte van de setlist ingeruimd voor nummers van het vorig jaar uitgebrachte album. Zo blijkt ‘Sun Is On My Side’ live net zo sterk te zijn als het vandaag ontbrekende ‘Alcohol’. Hoewel het nog redelijk vroeg op de dag is krijgt het gezelschap het veld stampvol en weet Gogol al een heuse moshpit te creëren. Het roept vooral de vraag op waarom deze balkanband het festival niet mag afsluiten in plaats van de immer teleurstellende White Lies.

The National is de eerste, en enige, act die gas terug neemt op het hoofdpodium. De doorleefde stem van Matt Berninger klinkt zeer aangenaam. Aangevuld met de voortjengelende trompet en trombone klinkt de muziek live net zo sfeervol als op plaat. Iets te sfeervol voor het hoofdpodium waarschijnlijk. Daarnaast werkt het veel te hard afgestelde geluid ook niet mee aan de intimiteit van het optreden.

De muzikale ster van Cheikh Lo is ook in Europa steeds meer rijzende. De Senegalees mocht reeds op tour met Afrikaanse grootheden als Salif Keita en Youssou ’N Dour. Vorig jaar zag de prachtige cd ‘Jamm’ het levenslicht en deze vormt ook het middelpunt van de show die vanmiddag gegeven wordt. De zanger heeft een ontzettend relaxte houding en met de even relaxte band worden de ietwat jazzy nummers steengoed uitgevoerd. Er is zelfs ruimte voor een verzoeknummer uit het publiek en een spontane dansshow op het podium van een overenthousiaste fan. Tijdens de langzamere nummers weet Cheikh Lo met zijn doorleefde doch zuivere stem het veld muisstil te krijgen.

Daaropvolgend sluit het Canadese gezelschap van Cowboy Junkies , op het wereldmuziekpodium, Sziget 2011 af. De door blues geïnspireerde muziek is voortreffelijk rustig en tijdens de warme avond komt iedereen tot rust met de stem van Margo Timmins op de achtergrond. De nummers worden uitgesponnen tot lange epossen waarbij Margo zo nu en dan voor enkele minuten van het podium verdwijnt.

Inmiddels vallen de eerste wandelende bomen, opblaasattributen en zelfs complete tenten al waar te nemen op de wandelpaden. Want wat is een beter afsluiter voor een festival in het midden van Boedapest dan Kees Van Hondt? De beveiliging verhindert dat Kees al zijn eigen attributen de zaal in mag werpen, maar de DJ draait er niet minder om. Alles wat fout is passeert de revue. Vooral door de overkill aan Electro de laatste dagen vormt Kees daarmee een aangename afwisseling. Gelukkig hebben alle bezoekers ook nog genoeg takken en andere ongein meegesleept om het feest tot in de laatste uurtjes 100 procent keeswaardig te maken.

123456

DRAMA PUKKELPOP 2011Hoe een prachtige zonnige dag met een gevoelstemperatuur van 30 graden...

XNOIZZ FLEVO FESTIVAL 2011 Het Xnoizz Flevo Festival, ooit opgericht door Youth for Christ Nederland, is...