VERSLAG: Into The Great Wide Open 2011

Festivalinfo was aanwezig op Into The Great Wide Open 2011 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 164 foto's.

VERSLAG: Jasper Wognum   Marcel Kamphuis   Rob van der Zwaan

1234

Into The Great Wide Open - dag 3 - zaterdag

Wie de grijze man in het pak nog niet kende vergeet hem nooit meer. Guido Belcanto opent de zaterdag met de vraag ”Wilt u een lied horen over seksuele begeerte?”. Wie tijdens zijn eerste nummer Op De Pechstrook Van Het Leven even niet oplette is nu wakker. Zijn vrolijke deuntjes met goudeerlijke, maar bijzonder grappige teksten zijn op zich weinig spannend. De Vlaamse volkszanger weet het nog niet massaal toegestroomde publiek wel degelijk te vermaken. Ook vermakelijk is dat veel van de gespeelde nummers minstens 15 jaar oud zijn, maar dat Guido wel degelijk in januari een album heeft uitgebracht bij Top Notch. De dag begint kortom met vrolijke noten.

Op het sfeervolle bospodium presenteert GEM vanmiddag haar nieuwe album Hunters Go Hungry. Maurits Westerik werkt met zijn nieuwe band de twaalf songs van het nieuwe album af en heeft er zichtbaar plezier in. De vrolijke en funky sfeer van de eerste paar nummers getuigt van nieuwe invloeden. Gaandeweg wordt het serieuzer en is er ruimte voor creativiteit. Het nieuwe album is duidelijk afwisselend, maar live blijven er nog niet direct stukken in je hoofd hangen. Reden te meer om het album te gaan beluisteren. Helaas gaan de toeschouwers gebukt onder de warmte van de namiddag, waardoor het niet echt los gaat voor het podium.

Case Mayfield is duidelijk gespannen als hij het kleine podium 'Het Armhuis' opstapt. Hij staat er dan ook helemaal alleen voor en laat weten dat het een tijdje niet zo goed met hem ging, maar dat hij blij is weer op het podium te staan. Bovendien is hij duidelijk onder de indruk dat men in zulke grote getalen is komen kijken naar zijn optreden. Bij het spelen van zijn heftiger emotionele nummers zie je zijn handen soms trillen. Het maakt het optreden zo mogelijk nog intenser. De aandacht van het zittende publiek is compleet en de kippenvel staat constant op de armen. Geen singer-songwriter die hier dit festival nog overheen komt.

And Now Something Completely Different zou Monty Python hebben geroepen als aankondiging voor La Pegatina op Into The Great Wide Open. De Spaanse feestpunkers zijn op dit festival voor de verantwoorde muziekliefhebber. Maar toegegeven: een feestje weten ze te bouwen. Het meer dan fantastische weer zorgt voor vrolijkheid en een uitgelaten sfeer. Het is de muzikaal minste band van het festival, maar ze maken het meer dan goed met hun aanstekelijke show. Als ze na de toegift echt moeten stoppen van de organisatie, gaan ze gewoon verder met hun feestnummer tussen het publiek.

Kings of Convenience hebben de absolute toppositie op het festival. Aan het einde van een prachtige nazomer dag mogen zij de zon onder spelen. De Simon & Garfunkel achtige samenzang loopt gesmeerd en geeft iedereen een gelukzalig gevoel. Erlend Øye en Eirik Glambek Bøe verdelen de rollen, al steelt ubernerd Erlend tussen de liedjes de show door uit het publiek zonnebrand en een zonnebril te lenen. Op het moment dat de aandacht dreigt te verslappen blijken ze nog een troef achter de hand te hebben. De laatste nummers worden gespeeld met begeleiding van Øye’s protegees Kakkmaddafakka. Daarmee wordt het alsnog een feestje zoals we het kennen van The Whitest Boy Alive. De dag kan nu absoluut niet meer stuk.

De mannen van De Jeugd Van Tegenwoordig hebben al lang door op welk festival ze staan en kunnen het natuurlijk niet laten om de dertigplussers lekker te plagen. Veel ouders zullen na afloop een ontwijkende uitleg hebben moeten geven over nieuw geleerde woorden. De jeugd draait als een geoliede machine. Oude en nieuwe hits, stagediven, Bas Bron plagen, het zit er allemaal in en het sportveld smult ervan. Een frisse afwisseling tussen alle serieuze muziek dit weekend.

dEUS is op papier de grootste naam op Into The Great Wide Open. Ze deden als eens de Heineken Music Hall en waren dit jaar zelfs headliner op Lowlands. Groot was dan ook de verassing toen bekend werd dat de Belgische halfgoden een intieme, rustige set op het kleine Bospodium hadden gegeven. Vanavond was het de beurt aan het hoofdpodium. Met hun zeer rockende greatest hits-set voldoen ze zeker aan de hoge verwachtingen. Van nummers als 'Roses' en 'Suds & Soda' (zeer plagerig door de violist een nummer te vroeg ingezet) en Instant Street kunnen we nu eenmaal niet genoeg krijgen. Toch krijgen we het gevoel dat er met iets meer bezieling nog wat meer in had gezeten. Dit kan ook aan het publiek hebben gelegen. Hoewel iedereen aandachtig luistert, gaan er weinigen helemaal los op dit concert.

Wie denkt dat na het muziekprogramma Into The Great Wide Open is afgelopen komt bedrogen uit. Op camping Sortemelk is het feesten geblazen op een aantal toffe dj's. Wie wat rustigers zoekt, kan het art-trail by night lopen. Dit is een route door het bos waar kunstenaars prachtige werken hebben gebouwd. Hierbij wordt vooral goed gebruik gemaakt van het ontzettend donkere bos. Plotseling kan je in een veld wuivende lichtgevende bloemen staan of wordt er op de bomen films geprojecteerd. ALs de nacht echt gevallen is, kan je bij een vuur op het strand gaan zitten. De kans is levensgroot dat enthousiaste artiesten langskomen en spontaan een paar nummers spelen. Een magische avond is gegarandeerd!

1234

FOTOGRAFIE: Marcel Poelstra   Rob van der

1234567891011121314
Bantu Continua Black Consciouness foto Into The Great Wide Open 2011 Bantu Continua Black Consciouness foto Into The Great Wide Open 2011 Bantu Continua Black Consciouness foto Into The Great Wide Open 2011 Bantu Continua Black Consciouness foto Into The Great Wide Open 2011 Bantu Continua Black Consciouness foto Into The Great Wide Open 2011 Bantu Continua Black Consciouness foto Into The Great Wide Open 2011 Intergalactic Lovers foto Into The Great Wide Open 2011 Intergalactic Lovers foto Into The Great Wide Open 2011 Intergalactic Lovers foto Into The Great Wide Open 2011 Intergalactic Lovers foto Into The Great Wide Open 2011 Intergalactic Lovers foto Into The Great Wide Open 2011 Intergalactic Lovers foto Into The Great Wide Open 2011

1234567891011121314

VALTIFEST 2011Verkleed gaan en de bijbehorende dresscode zijn belangrijke factoren van...

DUTCH LADIES TATTOO CONVENTIE 2011 Het magazine Tattoo Planet organiseert een Dutch Ladies Tattoo Conventie in...