VERSLAG: Iceland Airwaves 2011

Festivalinfo was aanwezig op Iceland Airwaves Festival 2011 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 158 foto's.

VERSLAG: Marcel Kamphuis

12345

Dag 1: woensdag 12 oktober 2011

De dertiende editie van Iceland Airwaves speelt zich af op verschillende locaties in het centrum van Reykjavik en is alweer een maand uitverkocht. De eerste festivaldag begint om 11:00 met een lange rij voor de Smekkleysa Record Store, hier worden namelijk tweehonderd gratis kaarten voor het concert van Björk vanavond weggegeven. En dat is best het wachten even waard wanneer je weet dat losse kaarten omgerekend tussen de 60 en 80 euro kosten. Ook begint het met slecht nieuws; de Engelse singer-songwriter Benjamin Francis Leftwich is ziek en komt vandaag en morgen niet optreden.

Het festival heeft veel, veelal voor ons onbekende, regionale groepen geprogrammeerd en een absolute topper hiervan is For a Minor Reflection. De mannen stonden vorig jaar ook geprogrammeerd en geven ditmaal twee optredens. ‘We zijn bezweet en het regent buiten, dus het betekend dat Airwaves weer is begonnen’, concludeert het viertal. De instrumentale post-rockband heeft vandaag hun titelloze EP uitgebracht en speelt hiervan een aantal nummers, maar ook hun zelfbenoemde hits komen voorbij. De ongetekende groep kan op veel positieve reacties rekenen en hoopt dan ook iedereen terug te zien bij hun officiële optreden later in de week.

Het optreden van Berndsen weet op voorhand al voor veel rumoer te zorgen; met een vertraging van dertig minuten wordt namelijk meteen het gehele dagprogramma in de war gegooid. Ook de verschijning is spraakmakend. De bebaarde frontman draagt namelijk een roze wollentrui en een bijpassende zweetband. Het is duidelijk dat hij zichzelf niet serieus neemt, maar het publiek zingt de '80s synthpop luidkeels mee. De IJslander is zichtbaar verrast door de uitbundige reactie in het publiek en hij danst energiek over het podium als een echte entertainer. Het debuutalbum Lover in the Dark is niet de ideale kamermuziek, maar vandaag zorgt het voor een groot feest.

Het niet-officiële programma is ontzettend belangrijk en hierdoor staan er ook veel buitenlandse bands enkel hiervoor geboekt. Zo ook Rainbow Chan uit Australië. De jonge solo-artiest staat vandaag voor het eerst in het buitenland geprogrammeerd en de zenuwen zijn duidelijk aanwezig. Met een trillende hand draait ze aan veel knoppen, gebruikt een drumcomputer en bespeelt veel analoge instrumenten. De muziek is heerlijk chaotisch door de hoeveelheid vervormers, vertragingen en stemsamples en heeft hierdoor een duidelijk en uniek gezicht. De schattige dame fluistert, praat, zingt en beatboxed en heeft helaas weinig bekijks, maar is zichtbaar trots als een pauw.

De 45-jarige Björk staat zesmaal geprogrammeerd in Reykjavík met haar Biophilia live show. Het optreden wordt bijgestaan door een verteller, veel mooie beelden, een aantal muzikanten en het sterke 24-koppige vrouwenkoor Graduale Nobili. De nieuwe nummers staan uiteraard centraal en samen met enkele klassiekers worden ze met veel snelheid voorgeschoteld. Met minimale IJslandse bedankwoorden wordt het publiek toegesproken en nauwelijks aangekeken. Met een enorme pruik en veel make-up is Björk vandaag het absolute hoogtepunt en sluit het optreden met het enorm dansbare ‘Declare Independence’. De beeldige perfectionist heeft zelfs meerdere monitoren met de tekst opgesteld, om problemen te voorkomen, maar ook daarmee komt ze makkelijk weg.

12345

FOTOGRAFIE: Erik Luyten

1234567891011121314
Glasser foto Iceland Airwaves 2011 Glasser foto Iceland Airwaves 2011 Glasser foto Iceland Airwaves 2011 We Were Promised Jetpacks foto Iceland Airwaves 2011  foto Iceland Airwaves 2011  foto Iceland Airwaves 2011  foto Iceland Airwaves 2011 SBTRKT foto Iceland Airwaves 2011  foto Iceland Airwaves 2011 Cheek Mountain Thief foto Iceland Airwaves 2011 Cheek Mountain Thief foto Iceland Airwaves 2011 Cheek Mountain Thief foto Iceland Airwaves 2011

1234567891011121314

METAL FEMALE VOICES FEST 2011Vrouwen en metal! Een prima combinatie natuurlijk en daarom trokken wij naar...

FESTYLAND 2011 Dit jaar werdt festyland weer gehouden op 14,15,16 oktober 2011 te Volkol....