VERSLAG: Ribs & Blues 2006

Festivalinfo was aanwezig op Ribs & Blues 2006 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 17 foto's.

1234

Ribs & Blues, zondag, 1

Als je aan een muziekliefhebber de vraag stelt: “Welk groot festival is er gaande met Pinksteren?”, dan zullen negen van de tien mensen roepen: “Pinkpop”. En daar ben ik het helemaal mee eens. Maar toch, de echte bluesliefhebber zal zich eerder naar Raalte begeven dan naar Landgraaf. En terecht, want het Ribs & Bluesfestival is al jaren een festival waar de allergrootste bluesmuzikanten vanuit alle uithoeken van de wereld maar wat graag spelen en is inmiddels uitgegroeid tot het grootste openlucht bluesfestival van noord- en oost Nederland.
Tien jaren geleden is het allemaal begonnen met een eenvoudig barbecuefeestje en het is inmiddels zo uit de hand gelopen dat jaarlijks zo’n 30.000 mensen de weg naar Raalte weten te vinden.
Dit jaar viert het festival zijn 10-jarig bestaan en om dat lustrum extra bij te zetten is de steile wand van motorrijder Hennie Kroeze geplaatst en kunnen er helikoptervluchten boven Raalte en omgeving worden gemaakt.

Zondag (1e Pinksterdag):

Precies om 13.00 uur rijden we de grote parkeerplaats op aan de Domineeskamp. Even snel naar het secretariaat om me te melden en dan zo gauw mogelijk naar de tent om niet te veel hoeven te missen. Achter de immense tent blijkt van alles voor de jeugd te doen te zijn.
Voor de allerkleinsten staan er een tiental pony’s klaar, kan er geschminkt worden, popcorn worden gemaakt en stokbrood worden gebakken.
Voor de iets oudere jeugd staan er grote bungee-trampolines klaar, kunnen er bierkratten gestapeld worden en kan er gepaintballed worden. Ook zijn er de diverse stands met sieraden, henna-tattoos, cd’s en kleding. Uiteraard, zoals de naam Ribs & Blues al zegt, zijn er diverse kramen waar uitgebreid allerlei spare-ribs en andere lekkernijen kunnen worden gegeten.

Ik heb dan al een mooie plek vlak bij het podium gevonden waar The Highway Rhythm and Blues Gang inmiddels een half uurtje aan het spelen is. Deze Drents/Overijsselse viermansband heeft de eer gekregen om het festival te openen, wat naar mijn bescheiden mening altijd een lastige en ondankbare taak is. Toch weet de band mij meteen te boeien. Met hun enthousiaste manier van spelen, een uitstekende rhythm-sectie en een opvallend sterke bluesharp knallen ze de een na de andere klassieker, zoals onder andere Caledonia, Key to the highway en I’m tore down, de tent in. Omdat ik het eerste halfuurtje gemist heb stopt de band helaas voor mij persoonlijk iets te vroeg. Gelukkig zijn het jongens uit de streek, dus ik zal ze ongetwijfeld nog eens een keer ergens in de omgeving aan het werk zien.

Als tweede band is Mike Morgen and the Crawl uit Dallas aan de beurt. Mike Morgan, voorzien van een grote ooglap, die hij draagt vanwege de gevolgen van een ernstig motorongeluk, is een van de toonaangevende Texas-shuffle gitaristen in de Texaanse bluesscene. De band bestaat inmiddels zo’n twintig jaren en hebben inmiddels tien albums achter hun naam staan. Morgan heeft zich vooral heeft laten inspireren door Stevie Ray Vaughan wat aan zijn manier van spelen dan ook wel te horen is. Morgan opent sterk met een paar heerlijke stevige rock and roll bluesnummers en de band laat meteen zien wat ze in huis hebben. Toch vind ik het na een paar nummers een beetje inzakken en begint mijn aandacht naar de band al snel te verslappen. Het wordt me allemaal net een beetje te gladjes en na drie kwartier vind ik het eigenlijk wel genoeg. De variatie in de nummers is niet erg groot en ondanks het uitstekende gitaarspel van Mike Morgan maakt zijn stemgeluid en z’n performance niet zo veel indruk op me. Het publiek om mij heen vindt het in elk geval allemaal geweldig. En zo zie je maar weer dat ook in de blues de smaken verschillen.

1234

12
Mike Morgan & The Crawl foto Ribs & Blues 2006  foto Ribs & Blues 2006 Cuban Heels foto Ribs & Blues 2006 Cuban Heels foto Ribs & Blues 2006 Cuban Heels foto Ribs & Blues 2006 Berget Lewis foto Ribs & Blues 2006 Berget Lewis foto Ribs & Blues 2006 Little Axe foto Ribs & Blues 2006 Jesse Dayton foto Ribs & Blues 2006 Jesse Dayton foto Ribs & Blues 2006 Jesse Dayton foto Ribs & Blues 2006 Walter Trout foto Ribs & Blues 2006

12

ROCK AM RING 2006Elk jaar rond Pinksteren wordt het duo-festival Rock am Ring / Rock im Park...

DAUWPOP 2006 Wat mij betreft had ook dit jaar Hemelvaartsdag weer op 5 mei mogen vallen....