VERSLAG: Pinkpop 2006

Festivalinfo was aanwezig op Pinkpop 2006 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 71 foto's.

123

Pinkpop, zondag

Zondag – 4 juni 2006 – dag twee.

Kashmir heeft reeds samengewerkt met grootheid David Bowie, dit zou al heel veel moeten zeggen. Toch lijkt Kashmir niet helemaal haar dag te hebben. Veel valse noten en soms te weinige peper in de kont. Desondanks is Kashmir wel een band die al vanaf 1991 bezig is een uiterst goede reputatie op te bouwen. Met deze tour hopen ze eindelijk ook eens in Nederland een voet aan de grond te krijgen maar of dat met dit optreden is gelukt moet nog blijken. Hoe lastig het ook is om rond 13.00 de mainstage te openen een band met zoveel potentie had er meer van moeten maken. Als je de band moet vergelijken met andere bands dan krijg je een mix van Saybia met Placebo. Hoge vocalen en veel gevoel voor melancholie. Het album ‘’No Balance Palace’’ is overigens wel een heuse aanrader. David Bowie en Lou Reed leverde allebei een grote bijdrage aan dit album het is alleen heel jammer dat zij er vandaag niet bij konden zijn.

The Bloodhound Gang begint meteen met hun grootste hit Fire Water Burn. Zodat ze snel doorkunnen gaan met waar ze het beste in zijn, flauwe grappen maken. Het optreden is gevuld met veel ingestudeerde grappen wat eigenlijk alleen voor het voorste vak vermakelijk is. Mensen die lekker in het gras liggen vragen zich waarschijnlijk af wat er zich allemaal op het podium afspeelt. Of dit negatief of positief is is nog maar de vraag. Want zitten we wel te wachten op grappen die vijf minuten lang duren en worden uitgemolken door de hele show heen. De band heeft veel leuke nummers, maar helaas worden er bijna geen gespeeld. Leuk om een keer te zien, maar dat was het dan ook.

The Zutons is één van de sterkste bands op Pinkpop dit jaar. Live nog overtuigender dan op plaat en altijd in staat om tevreden glimlachjes op het gezicht van het publiek te toveren. Daarbij worden ze ook telkens weer beter. Waarschijnlijk komt dit laatste door het overvolle tour programma van de band. Muziek die goed in het gehoor ligt en het scherpe randje is afkomstig van het leuke meisje in het schattige jurkje gewapend met de sax. Het is niet anders te zeggen: The Zutons zijn leuk.

Het Californische Dredg hadden we wat mij betreft al eerder op de Nederlandse festivals mogen staan. In 2005 heeft de band zich reeds twee maal bewezen in de Amsterdamse Melkweg en het was even de vraag of ze het in de openlucht ook goed zouden doen. Alle twijfel verdwijnt wanneer ze beginnen. Wat een geweldige band en wat een unieke sound. Deze sound bevalt, blijkbaar, niet iedereen en helaas vinden sommige het nodig om non-stop volle glazen bier naar het podium te gooien. De jongens doen net alsof ze het niet merken en spelen heerlijk door. Eén van de hoogte punten.

Hoewel Racoon een bandje is wat op elk gratis tuinfeest speelt is het vandaag één van de grote namen op het hoofdpodium. Deze winnaar van de 'gouden tip' doet helaas niks extra’s voor Pinkpop en is hierdoor ook best saai om naar te kijken. Het word niet echt overtuigend gebracht. Gelukkig ben je niets verplicht op festivals..

Nogal raar is dat de band Danko Jones op het kleine podium is geplaatst. The Mango Kid zelf heeft er dan ook iets over te zeggen. “I want you guys to scream so loud! So loud that al the people at the stupid bigger stage are knowing that there is much more happing here at the tiny stage”. Natuurlijk kunnen we vandaag veel nummers van Sleep Is The Enemy verwachten en gelukkig is dit album, net als de andere vier, erg goed!

De jongens van dEUS (Overigens Latijns voor God) trekken vandaag vooral veel Belgische fans aan. De andere helft in het voorste vak zijn mensen met Tool shirts, welke hierna te zien is op het hoofdpodium. Gelukkig vindt niemand het erg om naar deze makkelijke muziek te luisteren. De Vlaamse jongens krijgen een kwartiertje langer dan de andere bands van vandaag en vullen deze vooral met hun laatste Pocket Revolution.

Hoe vaak is Creed wel niet belachelijk gemaakt. Amerikanen vergelijken de band van Creed wel eens met ons commerciële lievelingetje Kane en dit doen ze niet geheel onterecht. Creed is in ieder geval uit elkaar en dat is goed nieuws. Het eigenwijze deel van Creed heeft zichzelf Alter Bridge genoemd. Alter Bridge bestaat uit Gitarist Mark Tremonti, bassist Brian Marshall en drummer Scott Phillips en de vervanger van Creed zanger Scott Stapp vinden we in de persoon van Myles Kennedy. Een hard rocker met hoge vocalen alla Axl Rose, maar dan minder overtuigend. De band doet denken aan Whitesnake maar dan met iets meer donder in de reet. Voor mensen die de film Spinal Tap hebben gezien veel herkenning. Niet alleen struikelt Kennedy ongelukkig over de snoeren, maar zijn gitaar laat hem ook af en toe in de steek. Het einde van de show is in ieder geval wel noemenswaardig. Je moet namelijk wel lef hebben om als hard rocker de covers van Jeff Buckley ‘’Hallelujah’’ en ‘’Whole Lotta Rosie’’ van AC/DC te spelen. Het is hoe dan ook iets wat je even bij blijft als je aan Pinkpop terug denkt.

Toen bekend werd dat Tool naar Pinkpop kwam hoopte iedereen dat deze, net als in 2001, in de tent werd gezet. Dit omdat de shows van deze helden het besten overkomen in het donker. Helaas waren onze gebeden voor niks en staat de Amerikaanse rockband in de openlucht terwijl de zon nog in onze nek schijnt. Mensen in het publiek kijken om de vijf minuten op hun horloge om te kijken hoelang het nog duurt. Wanneer het uurtje ombouwen om is blijft de band weg. Er blijken wat problemen te zijn met de schermen achter op het podium. Hoewel er maar twee werken besluiten ze na een kwartier vertraging evengoed maar te beginnen. Dit beginnend met hun nieuwe nummer Rosetta Stoned. Deze wordt meteen goed ontvangen.

De opstelling is vandaag zoals we dit gewend zijn bij Tool. Keenen dansend op de achtergrond (op een kleine verhoging) en de gitarist en bassist op de voorgrond. De videoclips van Tool (overigens gemaakt door de gitarist - Adam Jones) zijn te zien op de schermen op de achtergrond. Helaas werken deze pas volledig bij de laatste twee nummers, Vicarious en Ã+nima. Helaas is de setlist niet echt verrassend, maar daardoor niet minder goed. Wanneer het helaas is afgelopen zit het publiek nog duidelijk in een extase. Deze wordt verpest wanneer Giel Beelen het podium op komt rennen. “Nederland heeft gewonnen met 3 – 0!”. Gast, boeiend! We hebben net het meest geniale optreden ooit gehad.

123

123456
The Dresden Dolls foto Pinkpop 2006 Kaiser Chiefs foto Pinkpop 2006 Kaiser Chiefs foto Pinkpop 2006 Paul Weller foto Pinkpop 2006 Paul Weller foto Pinkpop 2006  foto Pinkpop 2006  foto Pinkpop 2006 Placebo (UK) foto Pinkpop 2006 Placebo (UK) foto Pinkpop 2006 Placebo (UK) foto Pinkpop 2006  foto Pinkpop 2006 The Dresden Dolls foto Pinkpop 2006

123456

ARROW ROCK FESTIVAL 2006Ondanks de enorme hitte van deze dag, zijn met name de optredens van Def...

ROCK AM RING 2006 Elk jaar rond Pinksteren wordt het duo-festival Rock am Ring / Rock im Park...