VERSLAG: EO Jongerendag 2006

Festivalinfo was aanwezig op EO Jongerendag 2006 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 17 foto's.

Zaterdag 17 juni

Het was ons een raadsel. Hoe lukt het de EO Jongerendag, jaar in, jaar uit een compleet voetbalstadion te vullen? Festivalinfo was benieuwd en besloot de stoute schoenen aan te trekken en het thema van de dag 'Enter the Mystery' op te volgen. Een verslag van een bewogen en interessante dag.

Je moet er wat voor over hebben om op tijd te komen bij de EO Jongerendag. Een heuse file (veel auto's met visjes op de achterklep) richting het Gelredome en een aanvangstijd die menig festivalganger even zal doen laten slikken. Gelukkig is de sfeer in de file gemoedelijk. Goed gevulde auto's en veel lachende gezichten; de mensen hebben er duidelijk zin in.

De dag begint met de Texaanse band Salvador. De band speelt, (naar onze smaak) net iets te gladde Latino-pop. Er zijn wel een hoop fans in de zaal. Het publiek op de EO Jongerendag blijkt voor de optredende acts sowieso een geschenk uit de hemel. Wanneer een band er om vraagt, gaan van voor tot achter in de zaal de handen op elkaar. En meer dan 64.000 handen, die maken een hoop geluid en zijn per definitie indrukwekkend.

Daarna is het tijd voor een serieus intermezzo. Spreker Wim Grandia gaat uitgebreid in op het thema 'Enter the Mystery'. Geloven is en blijft een mysterie, dat volgens de spreker vooral omarmt dient te worden. Het publiek (nog steeds 32.000 jongeren sterk) hangt muisstil aan zijn lippen. Ook dit is indrukwekkend te noemen.

Daarna neemt niemand minder dan Jan Peter Balkenende de eerste Jongerenbijbel in ontvangst. Jan Peter bevindt zich duidelijk onder zijn achterban en wordt met luid gegil als een waar popidool binnengehaald. Even later op de 'festivalmarkt' blijkt er zelfs een meet & greet met hem te winnen. Naast Jan Peter zijn ook onder andere Femke Halsema(Groenlinks) en Bert Bakker (D66) naar Arnhem afgereisd. Allen krijgen een bijbel uitgereikt en worden om een reactie gevraagd.

Tijdens de lunch stroomt het Gelredome leeg. Het is erg lekker weer en rondom het Gelredome staan kraampjes. Er worden onder andere boeken, t-shirts en muziek verkocht. Allen met een christelijk thema, natuurlijk. Verder zijn een groot aantal goede doelen aanwezig, terwijl de politie en het leger op zoek gaan naar nieuwe rekruten. Buiten is verder nog een klein podium opgesteld, waar twee bekende Idols-gezichten voor de sfeer zorgen.

Binnen is het de beurt aan Barlow Girl. Een all-girl (natuurlijk) christelijke pop-punk band. Drie mooie meiden met een missie. Ze wisselen punky liedjes af met dik aangezette ballads. Wanneer ze muziek maken is het goed te pruimen, maar wanneer ze meer dan vijf minuten stoppen om hun motieven uit te leggen, zijn het net prekende Kelly Clarkson's. Duidelijk wordt dat ze voor hun huwelijk niet van plan zijn in te gaan op enige mannelijke avances. "Let's stop dating, we're just waiting" is hun thema.

Al de hele dag wordt er tussen de optredens en preken door gesproken over een mystery guest. Natuurlijk erg passend bij het thema. Met veel bombarie wordt niemand minder dan 'George Bush' aangekondigd. Wij moeten even met onze ogen knipperen, want het lijkt onwaarschijnlijk dat de belangrijkste man op deze aardbol tijd vrijmaakt voor 32.000 jongeren. Toch is de imitatie overtuigend. Het publiek slaakt dan ook een zucht van teleurstelling wanneer de imitator zijn ware identiteit bekend maakt. Een geslaagde grap!

Uitsmijter van de dag is Rebecca St. James. Een gelikte show volgt. Rebecca is een ware diva en blijkt veruit de beste en meest professionele artiest van de dag. Ze is dan ook de enige die buiten EO zendtijd airplay krijgt. Onze zintuigen lijken echter door alle nieuwe indrukken een beetje verzadigd. Dit in tegenstelling tot het publiek. Dat kan er geen genoeg van krijgen.

Moe en voldaan beginnen we aan de thuisreis. We hebben onze ogen uit gekeken. Hoogtepunten (zie ook de foto's): een christelijke biker, de te winnen meet & greet met Balkenende, de nep-Bush en de algehele sfeer. Die christenen weten hoe ze een feestje moeten bouwen!

12
 foto EO Jongerendag 2006  foto EO Jongerendag 2006  foto EO Jongerendag 2006  foto EO Jongerendag 2006  foto EO Jongerendag 2006  foto EO Jongerendag 2006  foto EO Jongerendag 2006  foto EO Jongerendag 2006  foto EO Jongerendag 2006  foto EO Jongerendag 2006  foto EO Jongerendag 2006  foto EO Jongerendag 2006

12

GRASPOP 2006Voor de liefhebbers van de harde(re) muziekgenres schiet Nederland dit jaar...

ROSKILDE Een dik uitverkochte editie van Roskilde in Denemarken. Wat betekent dat?...