VERSLAG: Graspop 2006

12345

Dag één, vrijdag 23 juni, deel 1

Voor de liefhebbers van de harde(re) muziekgenres schiet Nederland dit jaar ernstig te kort. Wie niet zonder kan, hoeft gelukkig niet erg ver over de grens te zoeken. Om precies te zijn bij het plaatsje Dessel (provincie Antwerpen) in België. Hier vindt het driedaagse metal-festival Graspop Metal Meeting (Graspop voor intimi) voor de elfde keer plaats. De organisatie verwacht zelfs zoveel Nederlands dat er pendelbussen vanaf Eindhoven zijn ingezet! Naast Nederlanders komen natuurlijk Belgen, maar ook Duitsers, Fransen en anderen massaal naar deze metal meeting.

Op de website van Graspop wordt het sterk afgeraden om een dag eerder naar het festival toe te komen. Dit mede op verzoek van de gemeente en de politie. Toch zou dit niet zo’n slecht idee geweest zijn, want wie niets van het festival wil missen, moet vandaag wel erg snel zijn tentje hebben staan! Om 13.00 uur begint namelijk de Vlaamse emo-core band The Maple Room al met spelen! Mocht je deze toch gemist hebben: gaat dat allen zien op Pukkelpop (of iets dergelijks), want dit is een aanrader!

De mainstage wordt warm gespeeld door de heren van Y&T (Yesterday and Today). Oude rotten die in 2003 en 2004 het publiek reeds wist te overtuigen op het Arrow Classic Rock Festival in Nederland. Na twee nummers spelen heeft band helaas een klein probleem van technische aard: “This never happend before, but we just broke the bassedrumm”. Nadat dit is opgelost wordt de show voortgezet. Leuke muziek, maar niet speciaal.

De Vlaamse band Sengir is naar eigen zeggen een combinatie van Blondie, The Mission en Within Temptation. Dat deze mix aanslaat bij het publiek is wel duidelijk, zelfs de soundcheck van het gezelschap word bedankt met veel gejuich! Drummer Bruno Goedhuys moet er zelf ook wel om lachen en gooit na de soundcheck zelfs zijn stokjes het publiek in. Het optreden zelf zit erg strak in elkaar. Alleen zingt zangeres Ellen Schutyser wel erg veel mee met een tape. Neem dan iemand mee op tour om de tweede stem te laten doen of laat deze gewoon vallen.

In de herfst van dit jaar kunnen we eindelijk het nieuwe album (The Crusade) van Trivium verwachten. Om even te ontsnappen uit de studio pakt de band heel wat festivals mee, zo ook Graspop. Hoewel ze vandaag tussen de andere namen nog ‘het groentje’ zijn, pakken ze alles erg professioneel aan. Grappig is dat zanger/gitarist Matt Heafy niet alleen beschikking heeft over een microfoon in het midden van het grote podium, maar ook over twee aan de zijkanten. Ook de roadies weten dat Matt moeilijk stil kan blijven staan!

Nadat Liv Kristine drie jaar geleden uit Theatre Of Tragedy stapte kwam er meteen een antwoord: Leaves’ Eyes. In deze band speelt ze samen met haar man (Alexander Krull) en de leden van zijn oude band Atrocity. Met deze formatie werd eerder dit jaar het schijfje 'Legend Land' uitgebracht. Voor Graspop genoeg reden om ze naar België te halen! Terwijl Liv haar nummers super mooi zingt, vraagt haar man telkens of we mee willen klappen op de maat. Dit kan best leuk zijn, maar om dit drie keer in elk nummer te vragen, is wel een beetje vervelend.

12345

DIJKPOP 2006Het 23ste Dijkpop festival te Andijk wordt afgetrapt door de Nederlandse...

EO JONGERENDAG 2006 Het was ons een raadsel. Hoe lukt het de EO Jongerendag, jaar in, jaar uit...