VERSLAG: Graspop 2006

12345

Dag één, vrijdag 23 juni, deel 2

Stream of Passion opent met 'Spellbound' waaruit blijkt dat de zang van Marcela Bovio veel te zacht staat. Gelukkig wordt dit in het derde nummer 'Wherever You Are' beter en zijn de mooie stemmen van Marcela en haar zusje Diana beter te horen. Het publiek vermaakt zich wel met de nummers van Stream of Passion, maar het begint pas echt te rocken als de band nummers van het bekende album 'Ayreon' begint te spelen. Tegen het einde speelt de band 'Computer Eyes', 'Castle Hall' en 'Black Holio', waarna de band toch wel snel vertrekt.

Vorige week nog in de Melkweg en Tivoli en nu op Graspop: 36 Crazyfists. Hoewel het te hoog gegrepen klinkt, is het goed vol in de tent. “I wanna see circle pits, fucking crowdsurfing and fists in the air”, laat zanger Brock Lindow weten voordat ze beginnen. Brock krijgt wat hij wil en laat het Graspoppubliek voor het eerst zien volledig uit zijn dak te kunnen gaan. Hopelijk niet voor het laatst.

Moonspell sluit de avond in de tent af. Het licht wordt uitgezet en het publiek zet het op een juichen, duwen en crowdsurfen. Eindelijk is daar dan de band en wordt 'In Memoriam' van het nieuwste werk 'Memorial' ingezet. Het is meteen duidelijk dat Moonspell deze avond laat zien waarom zij tot één van de betere deathmetal/metal bands behoren. Het geluid en de show zijn geweldig, net als het publiek dat 'Moonspell' zo te horen en te zien op handen draagt. Naast wat nummers van 'Memorial' komen flink wat nummers van het oudere werk 'Wolfheart' en 'Darkness and Hope' voorbij.

De afsluiter van de mainstage is vandaag Whitesnake. Het is een tijdje stil geweest rond de band van zanger David Coverdale (ex-Deep Purple), maar ze zijn terug. Begin dit jaar is de DVD 'Live in the Still of the Night' uitgebracht met een registratie van hun eerdere wereldtournee. Wie niet in het bezit is van een DVD-speler kan het vandaag allemaal live mee maken! Natuurlijk komen de hits als “Here I Go Again” en “Is This Love?” ook voorbij tijdens dit dikke uurtje oude rock.

12345

DIJKPOP 2006Het 23ste Dijkpop festival te Andijk wordt afgetrapt door de Nederlandse...

EO JONGERENDAG 2006 Het was ons een raadsel. Hoe lukt het de EO Jongerendag, jaar in, jaar uit...