VERSLAG: Sonic Connections 2012

Festivalinfo was aanwezig op Sonic Connections 2012 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 12 foto's.

VERSLAG: Marcel Kamphuis

Sonic Connections 2012: dag 1

De Brakke Grond biedt dagelijks onderdak aan kunst, theater en Belgische bieren, maar presenteert ook jaarlijks Sonic Connections. Twee podia worden gevuld met de spannendste acts uit de Vlaamse en Nederlandse alternatieve pop- en rockhoek. Het Amsterdamse festival beleeft alweer de vierde editie en het cultuurhuis is goed gevuld met rustige muziekliefhebbers. Door de goedkope dagkaarten - en korting voor bezoekers onder de zeventwitg of met een kunstopleiding - heeft niemand een excuus om thuis te blijven.

Het Vlaamse Love Like Birds stond eind februari nog in Paradiso als support van de Canadese singer-songwriter Adam Cohen. Maar helaas voor het drietal hebben ze daar blijkbaar geen liefhebbers kunnen overtuigen. ‘Wie van jullie was er ook in Paradiso’, vraagt zangeres Elke De Mey wanneer het angstig stil blijft. De 24-jarige maakt meteen een grap om de ongemakkelijke stilte te verbreken; ‘het goede nieuws is dat ik dan hetzelfde praatje kan houden.’ De dromerige slaapkamerfolk is perfect als rustige openingsact, maar het drietal heeft nog een lange weg te gaan om te groeien naar een echte podiumsensatie.

‘Jullie hebben net heerlijk kunnen zitten, maar bij de volgende band mogen jullie gaan dansen’, roept de presentatrice enthousiast. Little Trouble Kids, voorheen bekend als Boston Tea Party, ging onlangs nog met dEUS door Oost-Europa en staat vandaag met hetzelfde plezier in Amsterdam. Het luide jongen-meisjeduo deelt normaliter het bed met elkaar, maar de vonk is op het podium verder te vinden. Eline Adam en Thomas Werbrouck gaan helemaal los op hun eigen eilandjes terwijl het publiek geschrokken staat mee te knikken. De stevige noisepoppers zijn vandaag de vreemde eend in de bijt, maar hierdoor zeker niet minder goed.

Folkband The Black Atlantic speelt regelmatig in Amsterdam, denk aan Paradiso, Panama en Winston Kingdom, maar het viertal staat vandaag voor het eerst in De Brakke Grond. Het viertal is uitgesmeerd over een breed laag podium en het publiek zit op grote afstand in de vele strandstoelen, zitzakken en lege plekken op de grond. ‘Bedankt voor het stilzijn’, roept Geert van der Velde, die duidelijk een andere setting is gewend. De frontman heeft veel podiumervaring, ook bij de hardcore-band Shai Hulud, maar is vandaag afstandelijker dan normaal. Na vijftigminuten prachtige nummers voorgeschoteld te hebben is het weer gedaan, helaas net wanneer de mannen loskomen.

Sonic Connections bewijst vandaag opnieuw dat goede muziek niet ver gezocht hoeft te worden. Het thema België was reeds een succes op Eurosonic in Groningen, maar ook bij bijvoorbeeld Made In Belgium in Bergen Op Zoom, Vlaamse Reuzen Hollandse Leeuwen in Tilburg en Ik Zie U Graag in Breda staan onze zuiderburen regelmatig centraal. Het festival zou eigenlijk verplicht moeten worden voor elke muziekliefhebber.

FOTOGRAFIE: Nikki Smits

Love Like Birds foto Sonic Connections 2012 Love Like Birds foto Sonic Connections 2012 Love Like Birds foto Sonic Connections 2012 Little Trouble Kids foto Sonic Connections 2012 Little Trouble Kids foto Sonic Connections 2012 Little Trouble Kids foto Sonic Connections 2012 The Black Atlantic foto Sonic Connections 2012 The Black Atlantic foto Sonic Connections 2012 The Black Atlantic foto Sonic Connections 2012 The Black Atlantic foto Sonic Connections 2012 The Black Atlantic foto Sonic Connections 2012  foto Sonic Connections 2012

PAASPOP SCHIJNDEL 2012Paaspop in Schijndel is sinds jaar en dag de traditionele opener van het...

5 DAYS OFF 2012 De twaalfde editie van 5 Days Off bracht naast de gebruikelijke stromingen...