VERSLAG: Werchter 2006

Festivalinfo was aanwezig op Rock Werchter 2006 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 36 foto's.

12345

Rock Werchter, Dag 1

Werchter 2006 zal de boeken ingaan als een van de warmste Werchter-edities ooit. Vier dagen baden in zweet, het heerlijke Belgische bier en goede muziek. Wie wil dat nou niet? Festivalinfo in ieder geval wel!

De eerste act van Rock Werchter is een voorbode voor de rest van het lange weekend. Zonnige taferelen op de festivalweide! Reggae-act Matisyahu rekent af met een hele hoop reggae-cliche's. In plaats van dreads heeft hij een dikke baard en in plaats van het Rastafari draagt hij het Joodse geloof uit. De muziek is er niet minder om! De lome backbeat past perfect bij het zonnige weer. Toch slaat de vonk naar het publiek niet helemaal over. Alleen na een uitgebreide beatbox gaan de handen wat harder op elkaar. Jammer.

De Kaizers Orchestra krijgt als eerste het dak van de Marquee af. Hoewel het grootste deel van het publiek aangeeft de band nooit eerder gezien te hebben, is het optreden vanaf het begin een feestje. Hoewel (bijna) niemand een woord van de puur Noorse teksten zal verstaan, blijkt de hoempapa-rock van Kaizers Orchestra extreem aanstekelijk. Onder leiding van de charismatische Janove Ottensen weet de band, al beukend op olievaten en autovelgen, het publiek op te zwepen tot grote hoogtes. Leuk extraatje is dat ze niemand minder dan Elvis bereid hebben gevonden om stagehulp te zijn.

Voor Tool is het erg vroeg dag. Rock Werchter blijkt wars van reputaties. Op Rock Am Ring nog als headliner verkozen boven Gun's 'n Roses. Op Rock Werchter staat de band net na de middag geprogrammeerd voor een set van krap een uur. Met de woorden: "Good afternoon, strangers", komt Manyard dan ook op. Toch getuigt het optreden van Tool ontegenzeggelijk van klasse. De complexe prog-metal wordt zo goed als foutloos voorgedragen. Helaas blijkt aan het geluid, normaal bij Tool niet minder dan perfect, dat de soundcheck wat is afgeraffeld. Nadruk ligt sterk op de laatste cd '10.000 days'. Uitschieters in de set zijn echter het oudere werk in de vorm van 'Sober' en 'Aenima'. Groot voordeel van het daglicht is wel dat we Manyard, die normaal in de schaduw blijft, eens goed kunnen observeren.

De wereldmuziek-punk van Manu Chao volgt. Haast zonder pauze wordt in meer dan vijftien nummers het beste dat de band te bieden heeft erdoorheen geramd. Het trucje van Manu Chao is bekend. De setlist doet erg denken aan hun laatste optreden op Lowlands, maar zet gegarandeerd de festivalweide in vuur en vlam. De aanstekelijke Manu Chao-sound heeft ruimte voor een sociale boodschap, maar is vooral reden tot ongecompliceerde pret.

Kan het nog groter dan de Red Hot Chili Peppers? Een zeer ambitieus dubbelalbum, niet van MTV af te slaan en absolute headliner op zowat alle zomerfestivals. Het is dan ook logisch dat de verwachtingen voor het optreden hooggespannen zijn. Grotendeels worden deze verwachtingen waargemaakt. John Frusciante neemt bezielend het voortouw in de band, terwijl Flea voor vermaak en bewondering zorgt door zijn bas zowat op te eten. Zanger Anthony Kiedis neemt de poses en de naar zijn maatstaven niet slechte zang voor zijn rekening, terwijl drummer Chad Smith zoals altijd weinig opvalt. Al met al is het een goed uitgekiende show. Nadruk ligt natuurlijk op het nieuwe werk van 'Stadium Arcadium'. Het optreden krijgt een zure nasmaak als blijkt dat de Peppers zonder toegift het veld ruimen voor de Black Eyed Peas. Hierdoor sneuvelen helaas ultieme klassiekers 'Under the Bridge' en 'Give It Away'.

12345

123
Depeche Mode foto Werchter 2006 Depeche Mode foto Werchter 2006 Eels foto Werchter 2006 Franz Ferdinand foto Werchter 2006 Franz Ferdinand foto Werchter 2006 Hooverphonic foto Werchter 2006 Kaiser Chiefs foto Werchter 2006 Kaiser Chiefs foto Werchter 2006 The Kooks foto Werchter 2006 Leela James foto Werchter 2006 Live foto Werchter 2006 Muse foto Werchter 2006

123

TWO 7'S SPLASHDit jaar wordt reggaefestival Two 7's Splash voor de elfde keer...

VLIETPOP 2006 De 22ste editie van Vlietpop vindt plaats in een tent. Je moet je voorstellen...