VERSLAG: Werchter 2006

Festivalinfo was aanwezig op Rock Werchter 2006 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 36 foto's.

12345

Rock Werchter, dag 3

Wolfmother moest een half uur voor aanvang van het optreden wakker worden gemaakt. De avond ervoor was het laat geworden in Zwitserland. Toch maakt Wolfmother een uitgeslapen indruk. Voor echte rockers maakt het tijdstip immers niet uit. Voor het publiek is het in ieder geval lekker wakker worden met de op Led Zeppelin en Black Sabbath geschoeide rock. Enige minpunt is de korte duur van het optreden in combinatie met de tijd die de band steeds neemt naar het volgende nummer op te bouwen. Maar als ze dan eindelijk op stoom zijn, dan is het ook niet te stoppen. Het is dat Robert Plant pas de volgende dag op Werchter staat, anders had hij ongetwijfeld tevreden toe staan kijken.

Ook voor snotapen wordt succes iets vanzelfsprekends. Deze wat trieste conclusie kan getrokken worden na het optreden van de Arctic Monkeys. Routineus en zelfs een beetje arrogant overkomend, spelen de net-nog-geen-twintigers uit Engeland, zich door hun setlist. Natuurlijk worden singles als 'I Bet You Look Good on the Dancefloor' en 'When the sun goes down' enthousiast ontvangen. Toch blijken ze op Werchter heel wat minder potten te kunnen breken dan in Engeland, waar ze letterlijk op handen worden gedragen. Laten we hopen dat ze niet ten onder gaan aan hun eigen succes en volgend jaar op Werchter revanche komen nemen.

Een andere in Engeland gehypte band zijn de Kaiser Chiefs. Deze band maakt hun sterrenstatus op Rock Werchter echter wel waar. Toegegeven, elk nummer van de band is redelijk inwisselbaar met het volgende, toch weet de band van elk nummer een feest te maken. Energiek bouwen ze op naar de finales: 'I Predict a Riot" en 'Long Way From Home". Nieuw werk dat ook aan de beurt komt, voorspelt meer dan genoeg goeds voor de toekomst.

Jack White (White Stripes) heeft met zijn nieuwe band The Raconteurs een heel aardig album uitgebracht. Op Werchter krijgt de band uitgebreid de kans om zieltjes te winnen. Dit lukt maar ten dele. De single 'Steady As She Goes' en de cover 'Bang, Bang' (Nancy Sinatra) doen het erg goed, maar de algemene indruk van het optreden wat eentonig. Het publiek, dat zucht onder de hitte, heeft dan ook niet de energie om erg enthousiast te reageren. Waarschijnlijk hadden de Raconteurs een stuk leukere middag gehad als ze in de tent waren geprogrammeerd.

Op het hoofdpodium is het vervolgens de beurt aan festival-veteranen Franz Ferdinand en Placebo. Het is lastig deze bands dit festivalseizoen te ontlopen en overdaad schaadt. Daarom kiezen we voor de iets kleinere namen, die in de Marquee geprogrammeerd staan.

Het optreden van Calexico houdt niet over. Terwijl het gros van het publiek bij Franz Ferdinand staat te springen, maakt Calexico een wat ongeïnspireerde indruk. Je zou toch zeggen dat de temperaturen goed passen bij de woestijn-roots-rock met Mexicaanse invloeden van de band. De visuals roepen de juiste sfeer op, maar als de bezieling mist, dan houdt het snel op.

Als Goldfrapp het podium beklimt, stijgen de temperaturen in de tent nog een paar graadjes. Onder leiding van diva Alison en ondersteund door danseressen, die zo uit een clip van Daft Punk gestapt lijken, wordt de zwoele zomeravond met een flinke dosis elektro nog eens extra zwoel gemaakt. In een zeer dansbare set worden nummers vol bombast afgewisseld met poppy niemendalletjes. Het publiek lust hier wel pap van.

"dEUS god in Belgie", kopt Het Nieuwsblad daags na het optreden van Barman en de zijnen. Het optreden is inderdaad van grote klasse. dEUS brengt een perfect uitgebalanceerde show, waarin het beste wat de band de afgelopen jaren heeft voortgebracht de revue passeert. Dit alles wordt ondersteund door een van de mooiste lichtshows van het festival. Politiek blijkt dEUS erg betrokken. De band is duidelijk niet gecharmeerd van het dreigende succes van het Vlaams Belang. Daarom wordt er op initiatief van de band in een aantal Belgische steden een festival voor de verdraagzaamheid georganiseerd. Het nummer 'Suds and Soda' wordt al door zoveel kelen meegezongen dat het, wanneer dEUS de verkiezingen wint, gepromoveerd zou kunnen worden tot nieuw Vlaams volkslied.

12345

123
An Pierlé & White Velvet foto Werchter 2006 An Pierlé & White Velvet foto Werchter 2006 An Pierlé & White Velvet foto Werchter 2006 Anouk foto Werchter 2006 Anouk foto Werchter 2006 Arsenal foto Werchter 2006 Arsenal foto Werchter 2006 Arctic Monkeys foto Werchter 2006 Arctic Monkeys foto Werchter 2006 Arctic Monkeys foto Werchter 2006 Ben Harper foto Werchter 2006 Depeche Mode foto Werchter 2006

123

TWO 7'S SPLASHDit jaar wordt reggaefestival Two 7's Splash voor de elfde keer...

VLIETPOP 2006 De 22ste editie van Vlietpop vindt plaats in een tent. Je moet je voorstellen...