VERSLAG: Optimus Primavera Sound 2012

Festivalinfo was aanwezig op Optimus Primavera Sound 2012 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 109 foto's.

123

Optimus Primavera Sound 2012

Dag drie staat in het teken van kaartjes regelen voor dag vier. Dit is namelijk de laatste dag in het park en morgen staan er nog optredens gepland in de Hard Club en in het Casa de Musica, beide in het centrum van Porto. Vanwege de beperkte capaciteit moet er voor het Casa de Musica gereserveerd worden.

Maar eerst bestaat de dag uit twee andere zaken. Voetbal. En regen. Het regent de hele dag in Porto en de keuze om Nederland – Denemarken te kijken is, op de uitslag na, dan ook een goede geweest. Ondertussen komt via twitter het bericht binnen dat het optreden van Death Cab For Cutie vanwege de weersomstandigheden niet doorgaat. Het hoofdpodium inclusief apparatuur is nat geworden. Gezien de line-up en gezien het weer, plakken veel mensen Duitsland – Portugal ook maar aan deze avond vast.

Eenmaal aangekomen op het terrein is het inmiddels droog en lijkt de schade mee te vallen. Hier en daar wat plassen en wat modderige stukken, maar over het algemeen nog goed te doen. Op dus, naar The Weeknd. Het is ontzettend jammer dat in de Club Stage de bas nog steeds te hard staat. Er is niks mis met wat harde bas op zijn tijd, maar gaat hier ten koste van de zang en elektrische gitaar. The Weeknd speelt een erg strakke show, met hier en daar een gemaakt Michael Jackson stemmetje (inclusief de sample van Dirty Diana). De lichtshow is prima en de nummers afwisselend. Enige nadeel daaraan, is dat er aan het eind van de set nadat het publiek uit zijn dak gaat op een vlot nummer er weer een rustig nummer volgt waardoor de sfeer weer inzakt. Na vijftig minuten houdt The Weeknd het overigens voor gezien.

Op het hoofdpodium staat een band die daar zelf ook weinig aan kan doen. Eigenlijk is dit de spot voor Björk, die vanwege stemproblemen moest annuleren. Haar plaats wordt overgenomen door Kings of Convenience. Dat is op zich niet het probleem. Het probleem is dat de headliner op dit moment de beste (licht)show van het festival had moeten geven en dat er in plaats daarvan twee Noren op een gitaar staan te tokkelen. Na een half uur beginnen er bands op de andere podia, dus de harde klanken van Dirty Three en Wavves klinken al snel door het optreden van Kings of Convenience heen, ook als je bijna vooraan staat. Ze lijken even van slag en besluiten om een gepland nummer over te slaan omdat ze het niet geconcentreerd genoeg kunnen brengen. Met het optreden zelf is overigens buiten het tijdstip niets mis. Het veld staat behoorlijk vol en met de tweestemmige nummers vanaf een groot podium waan je jezelf even in Central Park op 19 september 1981. Inderdaad: Simon & Garfunkel. Het is niet net zo goed, maar er ontstaat eenzelfde soort sfeer in het park in Portugal. Na drie kwartier worden Erlend Øye en Eirik Glambek Bøe ondersteunt door een band en dat komt de show niet echt ten goede. Van twee singer-songwriters waar een vol veld stil naar luistert, veranderen ze in een bandje wat niet boven de rest uitsteekt.

Tijd dus, om te vertrekken. Richting Wavves bijvoorbeeld. Je kunt het omschrijven als plat vermaak, maar Wavves geeft de mensen wat ze willen. De eerste crowdsurfers worden gesignaleerd en het hard meeschreeuwen van teksten (of kreten, wat u wilt) wordt aangemoedigd. Daarnaast is het prima om uit de veilige Kings of Convenience-cocon te komen. En dat is erg welkom aan het begin van de nacht.

De tickets voor dag 4 zijn al een tijd niet meer verkrijgbaar en dus eindigt Optimus Primavera Sound zoals het begon. Droog en warm. De eindconclusie: Portugal is nog steeds een goedkoop alternatief voor wie een festival in het buitenland wil bezoeken. Primavera zal moeten kijken of ze iets met de podia of de programmering kunnen regelen, zodat de bands niet te veel door elkaar heen spelen, maar gezien de ruimte in het park moet dat geen probleem zijn. Wellicht volgend jaar iets meer diversiteit in het eten en iets meer eetgelegenheden, maar voor een eerste keer is dit, op de problemen met Death Cab For Cutie na, een goed georganiseerd festival.

123

FOTOGRAFIE: Erik Luyten

12345678910
Atlas Sound foto Optimus Primavera Sound 2012 Atlas Sound foto Optimus Primavera Sound 2012 Atlas Sound foto Optimus Primavera Sound 2012 Atlas Sound foto Optimus Primavera Sound 2012 Atlas Sound foto Optimus Primavera Sound 2012 Atlas Sound foto Optimus Primavera Sound 2012 Yann Tiersen foto Optimus Primavera Sound 2012 Yann Tiersen foto Optimus Primavera Sound 2012 Yann Tiersen foto Optimus Primavera Sound 2012 Yann Tiersen foto Optimus Primavera Sound 2012 Yann Tiersen foto Optimus Primavera Sound 2012  foto Optimus Primavera Sound 2012

12345678910

TORENPOP 2012Op zaterdag 9 juni 2012 vond in Amersfoort het jaarlijkse festival Torenpop...

MAWAZINE 2012 Wie niet beter weet, zou denken dat de grenzen van festivals grofweg ophouden...