VERSLAG: Indian Summer 2012

Festivalinfo was aanwezig op Indian Summer Festival 2012 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 60 foto's.

Indian Summer Festival 2012

Indian Summer leek op basis van de week die eraan vooraf ging een niet zo zomers festival te worden. Gelukkig zijn de weergoden met ons en schijnt de hele dag de zon. Op wat modderpoelen en een harde wind na is deze dag gelukkig niks van het weerbeeld van de afgelopen tijd te merken.

Met een line-up die namen als Miles Kane en The Kooks herbergt is het festival in Broek op Langedijk bij voorbaat al een succesnummer. Miles Kane, The Kooks en Alphabeat zijn acts die niet net als Racoon, Moss en Gers Pardoel al op elk festival deze zomer te vinden zijn. Deze namen samen vullen elkaar dan ook goed aan. Zes podia, ruim veertig acts en verschillende thema’s zorgen voor een compleet programma. Festivalinfo ging langs bij Moss, Miles Kane, Racoon, Alphabeat, The Wombats Selah Sue en The Kooks.

Moss trapt deze dag voor ons af met een niet geheel complete show. Indian Summer lijkt toch net iets te veel een gezelligheidsfestival om de mannen van Moss de waardering te geven die ze verdienen. Ook het geluid werkt niet mee, het publiek praat veel en de Amsterdamse band doet dat vooral niet. De connectie met het publiek mist. Pas bij de laatste twee nummers ‘I Apologise’ en ‘I Like The Chemistry’ gaan zowel de band als het publiek los. Hopelijk komt tijdens de komende clubtour van de band het repertoir meer tot zijn recht dan vandaag. Of dat nou aan het publiek of aan Moss zelf ligt laten we in het midden.

Dan is het de beurt aan Miles Kane om de zogeheten ‘Red Stage’ over te nemen. Beginnend met ‘Rearrange’ heeft hij het publiek wel meteen te pakken. Kane bespeelt het podium en de bezoekers alsof hij voor een vol stadion optreedt. Nog steeds ontbreekt het hier aan en daar wat bij de geluidstechniek, maar dat maakt de Brit goed met zijn energieke show. Miles Kane is misschien beter bekend als frontman van The Last Shadow Puppets of regelmatig gastlid van The Arctic Monkeys, maar op Indian Summer bewijst hij naast zichzelf geen anderen nodig te hebben.

Terwijl de Red Stage ondertussen wordt klaargemaakt voor Alphabeat, geeft Racoon een show weg op de Purple Stage. Een show die staat als een huis, maar dat wel doet omdat de Zeeuwse band elke keer exact dezelfde show geeft. De boodschap dat het publiek “zoveel mogelijk kindjes” moet maken hebben we al vaker gehoord. Net als de cover van Gorillaz’s ‘Clint Eastwood’. Desalniettemin doet dat verder niks af aan het niveau van Racoon. De muziek van de mannen gaat erin als zoete koek op een festival als Indian Summer.

Nog tien keer zo zoet is de Deense band Alphabeat. Zo zoet als de Denen doen voorkomen kan het twee kanten op laten gaan: zo vrolijk dat het irritant wordt, of zo vrolijk dat het leuk wordt. Laatstgenoemde is het geval. Wel ruim twintig minuten te laat, maar dat laten ze het publiek snel vergeten. Alphabeat laat zowel nieuw als oud materiaal horen. Aftrappende met nieuw nummer 'Vacation' en eindigend met grote klapper 'Fascination' weet de band een fijne show neer te zetten.

Wie de menigte ook aardig weet te vermaken zijn de mannen van The Wombats. Perfecte festivalmuziek, ook voor degenen die niet met hen bekend zijn. De bezoekers reageren uitermate positief op nummers als 'Moving To New York' en uiteraard 'Let's Dance To Joy Division'. Zo positief dat men spontaan begint te crowdsurfen en van vreugde met bier gaat gooien. Iets wat met het warme weer eigenlijk niemand heel erg vindt. Helaas laat ook hier het geluid weer een paar steken vallen. Zanger Matthew Murphy is af en toe onverstaanbaar omdat het volume te laag staat.

Volgende naam in het programma is Selah Sue. De Vlaamse zangeres ondervindt geen last van eventuele technische gebreken. Sterker nog, de bas die de hele dag al overheerst komt in dit geval extra goed uit. Het geluid versterkt alleen maar de jazzy/reggae sound die Sue neerzet. Met een uur en drie kwartier geeft de zangeres een van de langst durende shows deze avond, maar zo voelt het niet. Selah Sue weet de menigte bij het podium van begin tot eind te amuseren met bijvoorbeeld een mooi 'Fire, Fire' in akoestische setting.

Grote afsluiter van de avond is, naast Madness, Britse band The Kooks. Meteen duidelijk is dat frontman Luke Pritchard vandaag niet vies is geweest van een pretsigaret. Dat mag de pret van het publiek verder niet drukken. The Kooks weet dat ze een van de grote namen op het festival is en speelt daar goed op in. De Britten zetten een show neer waarin ze onder meer 'Jackie Big Tits' en 'Seaside' akoestisch vertolken, Pritchard zelf achter de piano kruipt en alle meisjes vooraan gillend gek worden bij wat ze ook maar doen. Kwalitatief niks op aan te merken en daarmee een waardige afsluiter.

Indian Summer Festival 2012 was een editie met veel wind, veel zon, veel modder, veel muzikaal vermaak en veel vrolijke bezoekers. Elke leeftijdscategorie werd vandaag gerepresenteerd en voor ieder was er dan ook wat wils. Van een 80's & 90's tent tot een trouwkapel tot Madness, Gers Pardoel en The Kooks.

Artiesten gaven goede optredens weg die helaas niet altijd tot hun recht kwamen in verband met het geluid. Maar, de goede sfeer werd hier niet minder door wat Indian Summer alles bij elkaar tot een festival maakt dat de moeite waard is om nog eens op te zoeken.

FOTOGRAFIE: Gertjan van der Loo

12345
Yori Swart foto Indian Summer 2012 Yori Swart foto Indian Summer 2012 HH foto Indian Summer 2012 HH foto Indian Summer 2012 Kensington foto Indian Summer 2012 Kensington foto Indian Summer 2012 Kensington foto Indian Summer 2012 Kensington foto Indian Summer 2012 Gers Pardoel foto Indian Summer 2012 Gers Pardoel foto Indian Summer 2012 Gers Pardoel foto Indian Summer 2012 Gers Pardoel foto Indian Summer 2012

12345

BEECKESTIJN POP 2012De 2012 editie van Beeckestijn Pop was er weer een voor in de boeken....

FESTIVAL MUNDIAL 2012 Festival Mundial mocht afgelopen weekend haar 25e verjaardag vieren....