VERSLAG: Powerfest - 2 juli 2006

12

Powerfest in 013, deel 2

With Honor staat als enige Victory Records-band hier op Powerfest. De band is tevens de support van de headliner Ignite. Vanavond mogen ze echter de Batcave in beweging proberen te krijgen. Ze openen gelijk met 'Like Trumpets'. Als je de website van Victory Records moet geloven, zou de zaal luidkeels mee moeten schreeuwen en zou de grootste chaos die je ooit hebt gezien ontstaan. Maar dit is With Honor’s eerste Europese tour en er zijn maar een paar kids, waaronder ikzelf, die luidkeels meezingen. Verrassend is het stemgeluid van de invalzanger. Een aangename bijkomstigheid mag ik wel zeggen! Ook de strakke breaks van de wat oudere nummers doen mij erg verbazen. Precies een seconde en niet langer is het tijdens deze breaks ijzingwekkend stil. Perfect. Een solide set van deze band dus, maar omdat waarschijnlijk onder andere de Cro Mags-reünie in de andere zalen bezig is, is de Batcave niet totaal gevuld.

Toen ik even wat eten ging halen, kwam ik buiten de lui van Evergreen Terrace tegen. Ze zijn op pad om wat “coffee” te gaan halen, wiet dus. Aangezien ze hiervoor de verkeerde kant op lopen, heb ik de emo/metalcore heren maar even de juiste weg gewezen. Tijdens deze ontmoeting beloven ze me een vet strakke show. Als ze even later op het podium staan, geven ze die maar al te goed! Het publiek krijgt in de Kleine Zaal veel nieuw werk van 'Sincerity Is An Easy Disguise In This Business' voorgeschoteld. Dit zorgt voor een aardige mosh. Er is een sterke melodieuze zang die wordt afgewisseld met harde screams en erg catchy gitaarwerk. Daarbij zit alles technisch goed in elkaar. Evergreen Terrace is dan ook goed voor een sterke, soms wel wat statische live performance. Ook van hun vorige CD 'Writer’s Block' wordt een nummer gespeeld (deze CD is een cover-CD). Vooral jonge fans kunnen het nummer 'Mad World' (orgineel van Tears For Fears) erg waarderen.

Het gaat Ignite de laatste tijd erg goed af. Deze melodieuze punk/hardcore band heeft na vijf jaar eindelijk hun nieuwe plaat uitgebracht, genaamd: 'Our Darkest Days'. Sinds lange tijd kan de grote fanbase van Ignite dus nieuw materiaal live aanschouwen. De grote zaal staat compleet vol wanneer de band opent met de eerste twee nummers van 'Our Darkest Days'. Gelijk vanaf de eerste tonen weet de massa het nieuwe materiaal mee te zingen. Ignite weet hier weer een denderende show neer te zetten, met zowel veel oud als nieuw werk. Frontman Zoli Teglas weet bijna ieder nummer in te leiden met een “kort” verhaal. Met 'Judgment Day' en 'Let It Burn' raakt hij toch wel mijn gevoelige snaar en dit is precies waarom Ignite mij iedere keer kan overtuigen. Er wordt afgesloten met het nummer 'Veteran' en een encore van 'A Place Called Home'. Meer Ignite wordt een Ignite-show niet. Ook al kwam dit optreden stukken gelikter en gemaakter over dan de vorige keren dat ik ze zag, blijft dit een band die meer publiek verdient. En met hun nieuwe plaat op Abacus Records moet dat zeer zeker lukken!

12

NORTH SEA JAZZ 2006Natuurlijk is de belangrijkste gebeurtenis in North Sea Jazz-land dit jaar de...

TWO 7'S SPLASH Dit jaar wordt reggaefestival Two 7's Splash voor de elfde keer...