VERSLAG: Dour 2006

Festivalinfo was aanwezig op Dour Festival 2006 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 38 foto's.

12345

Tweede dag, deel 1 – vrijdag 14 juli 2006

Vandaag is een dag voor alle hardcore en metalcore liefhebbers. “Hey kinds, welcome to Friday. We just woke up!”. De zanger van With Honor ziet er inderdaad nogal slaperig uit. Deze maakt samen met zijn bandmaten old-scool hardcore (en dit terwijl ze pas vier jaar bestaan) en zitten bij Victory Records. Een platenmaatschappij die overigens alleen maar leuke namen onder zijn hoede heeft. Doordat het vroege tijdstip (12:10) reageert de tent erg rustig. Jammer, want deze band verdient meer.

Hoewel de bandnaam The Birthday Massacre anders doet vermoeden is dit een synth rock band waarvan de vocalen worden verzorgd door de schattige Chibi en vijf stoere knapen. De toetsenist is vandaag jarig (22) en krijgt van het publiek een verjaardagsliedje als cadeau. Ook de band zelf heeft een verjaardagsliedje in het repertoire, namelijk Happy Birthday. Natuurlijk dragen ze dit nummer dit keer op aan de Jarige Job. Het laatste album van de band is alweer een tijdje uit en we krijgen dan ook alvast wat nieuws te horen: 'Kill The Lights'. Al met al een erg leuk optreden, maar ze hadden beter tot hun recht gekomen in één van de vier tenten.

Net als onze The Apers zijn de punkers van Kill Your Idols dit jaar ook tien jaar bij elkaar. Wanneer de muziek begint, roept zanger Andy iedereen naar de pit in het midden van het publiek te kmen. “People from the back and the sides come closer! This is where the war is going on!” De band krijgt heel wat aanhang, maar is muzikaal gezien niet zo heel special.

Het Franse High Tone maakt drum ’n' bass, met veel hiphopsamples. De band komt uit Lyon en toert regelmatig met het bekendere Le Peuple de l’Herbe, die vorig jaar Lowlands nog op zijn kop zetten. High Tone begint rustig, maakt gebruik van videoprojecties en werkt steeds dansbaarder naar een hoogtepunt van de set.

Hoe vaak Flogging Molly de afgelopen jaren in de Amsterdamse Melkweg heeft gestaan, is niet meer te tellen. Toch garandeert de band bij voorbaat een feest, waardoor de optredens nooit vervelen. Opvallend aan Flogging Molly is dat, afgezien van de fluitiste/violiste, de band zelf net zo hard meefeest. Dat dit meisje als enige in zichzelf gekeerd stilstaat op het podium is altijd weer verbazingwekkend grappig om te zien. Ze spelen een voorspelbare set. Flogging Molly gaat dan ook niet voor prijzen voor innovatieve muziek, maar voor feest!

Dour heeft dit jaar een groot aantal Belgische acts uitgenodigd. Een belangrijke naam in de Belgische pop is Zita Swoon. De band speelt nogal uiteenlopende muziek, waarin zelfs Franse chansons niet ontbreken. Leuke band voor op de achtergrond, té gevarieerd om continu te boeien.

Niet veel later is het de beurt aan Peeping Tom ft. Mike Patton & Rahzel en nog enkele muzikanten. Dit is het eerste optreden van deze samengestelde band. Mike Patton kennen we als voormalig frontman van Faith No More, Rahzel is een human beatbox, die dit optreden de microfoon dan ook non-stop tegen zijn mond houdt. Een goede, veelbelovende band is dit! Jammer dat Rahzel weinig ruimte krijgt om zijn kunsten solo te vertonen, want als Rahzel solo zijn beats op het publiek loslaat…

12345

1234
Apocalyptica foto Dour 2006 Apocalyptica foto Dour 2006 Apocalyptica foto Dour 2006 Black Bomb A foto Dour 2006 Black Bomb A foto Dour 2006 Black Bomb A foto Dour 2006 The Dandy Warhols foto Dour 2006 The Dandy Warhols foto Dour 2006 The Dandy Warhols foto Dour 2006 The Dandy Warhols foto Dour 2006 The Dandy Warhols foto Dour 2006 Infadels foto Dour 2006

1234

METAL AGAINST CANCERHelaas was de schrijver van deze recensie door omstandigheden iets later bij...

NORTH SEA JAZZ 2006 Natuurlijk is de belangrijkste gebeurtenis in North Sea Jazz-land dit jaar de...