VERSLAG: Dour 2006

Festivalinfo was aanwezig op Dour Festival 2006 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 38 foto's.

12345

Tweede dag, deel 2 – vrijdag 14 juli 2006

Dit jaar kwam “GlaubeLiebeTod” uit van de Duiste electro-rockers Oomph!. Genoeg reden voor Dour om ze weer naar Zuid-België te halen. Twee jaar geleden stonden ze nog in de tent en nu op de mainstage midden in de zon. Misschien niet de beste keuze, maar ze verdienen het wel. Hoewel ze een album verder zijn, hebben ze nog steeds dezelfde act. Zanger Dero komt op en kijkt alsof hij net ontsnapt is uit de plaatselijke inrichting. Wie de band eerder gezien heeft, heeft aan een halve show voldoende.

Een opvallend grote naam op het Dour programma is Soulfly, de snoeiharde band van Max Cavalera. De band is nog steeds op tour om hun album 'Dark Ages' te promoten en het eerste nummer 'Babylon' komt dan ook van dit album. Hierna stoomt de band zonder enige communicatie door de andere nummers. Deze spelen ze in een nog hoger tempo dan op de cd. Zanger/gitarist Max geeft liever commentaar in de nummers zelf: “Give me some fucking chaos!” Het publiek lijkt wel gek te worden en de ene naar de andere bezoeker wordt bloedend en huilend weggedragen door de security…

Wie de metalband Caliban gemist heeft op Graspop Metal Meeting een paar weken geleden krijgt vandaag een kopie van deze show. Leuk om te zien dat de band ook op Dour weer veel respons krijgt op de oproep voor een Wall Of Death tijdens het nummer 'Stigmata'. Wel moet de Duitse zanger Andy Dörner zijn Engels eens verbeteren, want mijn neefje van vijf komt nog beter uit zijn woorden dan hij. Muzikaal gezien weer erg sterk, wanneer nodigt een Nederlands festival ze nou eens uit!

Dat Apocalyptica zich niet schaamt voor hun Metallica-roots bewijst hun eerste nummer. Erg leuk om te zien dat je met cello’s (en sinds kort ook drums) de nummers van deze band nog donkerder en harder kan laten klinken dan dat ze al waren. De band heeft onlangs het nummer 'Repressed' gemaakt met de zanger van Soulfly. Helaas is deze alweer onderweg naar Polen, laat een cellist weten. Een gemiste kans als je het mij vraagt, maar zonder zang klinkt het ook wel vermakelijk. Helaas gaat de grap en nieuwigheid er snel vanaf en is een dik uur spelen wellicht iets te lang.

Het begin van de dance-act Fischerspooner begint al slecht. Het eerste nummer gaat niet zoals Casey Spooner wil en dus wordt op de helft van het nummer besloten overnieuw te beginnen. De band komt heel droog nog een keer op en doet het ingestudeerde dansje opnieuw. Dit is niet de laatste keer dat er iets fout gaat. Ook reageert Casey zeer geërgerd wanneer het publiek niet enthousiast genoeg meedoet. Na het publiek uitgescholden te hebben, verlaat hij halverwege het nummer het podium. Na veel boe-geroep durft hij zich toch weer te laten zien om de setlist af te maken. Erg jammer voor de fans die naar dit concert hebben uitgekeken.

12345

1234
Apocalyptica foto Dour 2006 Apocalyptica foto Dour 2006 Apocalyptica foto Dour 2006 Black Bomb A foto Dour 2006 Black Bomb A foto Dour 2006 Black Bomb A foto Dour 2006 The Dandy Warhols foto Dour 2006 The Dandy Warhols foto Dour 2006 The Dandy Warhols foto Dour 2006 The Dandy Warhols foto Dour 2006 The Dandy Warhols foto Dour 2006 Infadels foto Dour 2006

1234

METAL AGAINST CANCERHelaas was de schrijver van deze recensie door omstandigheden iets later bij...

NORTH SEA JAZZ 2006 Natuurlijk is de belangrijkste gebeurtenis in North Sea Jazz-land dit jaar de...