VERSLAG: Dijkpop 2012

Festivalinfo was aanwezig op Dijkpop 2012 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 53 foto's.

Dijkpop 2012

In vele grote plaatsen vinden dit weekend vele grote festivals plaats, maar naast Dour, Exit, Melt en Extrema (XO Live) wordt zaterdag 14 juli ook Dijkpop georganiseerd. Het festival kent dan misschien plek in het kleine dorpje Andijk, maar zet wel grote namen als Triggerfinger, Blaudzun en Milow neer. Met de negentiende editie mag het festival dit jaar nog net geen lustrum vieren. Een feestje vieren gebeurd deze dag toch, ondanks het feit dat het complete terrein door de regenval is getransformeerd van grasveld naar moeras.

Twee jaar na oprichting van The Fruitmachine is het optreden Dijkpop een absoluut hoogtepunt. Het geluid komt niet optimaal uit de boxen vandaan, en dat zal het de hele dag ook niet gaan doen, maar wel te horen is dat The Fruitmachine een goed optreden geeft. Tot deze dag traden de jonge Andijkers op met covers van The Black Keys, AC/DC, Jet en meer. Vandaag laten ze de eerste klanken van hun eigen materiaal horen. Uiteraard is er ruimte om te groeien, maar de mannen hebben het zichtbaar naar hun zin en dat is voor het publiek ook heel wat waard.

Al dubbel zo lang is The Medics actief in het artiestenvak. Sinds 2008 maken de Utrechtenaren ‘dansbare rock à la The Strokes, Vampire Weekend en The Killers’, aldus de band. Dat mogen ze vandaag laten horen in West-Friesland. Een indruk laten ze sowieso achter wanneer zanger Daniel Langeveld meerdere malen door het publiek heen loopt en zingt. Hij lijkt dat heel erg normaal te vinden, maar de toeschouwers weten niet echt wat ze er mee moeten. Maar, wanneer men de nummers misschien niet onthoudt, staat The Medics toch in het geheugen gegrift als ‘die band met die zanger die om de zoveel nummers door het publiek heen liep’.

Wie ook met zijn verschijning een onuitwisbaar beeld achterlaat is Blaudzun. Een welverdiende plek op het hoofdpodium en een afgeladen tent zorgt voor een gemoedelijke sfeer. Blaudzun, geboren als Johannes Sigmund, heeft er zin in en dat laat hij merken ook. Door veel te lachen, te praten en goede muziek te maken pakt de singer-songwriter het publiek als een mooi cadeau in. Op zijn microfoon die plots uit de standaard valt na is er niks aan te merken op een optreden als deze.

Terwijl de laatste klanken van Blaudzun en zijn kleine orkest in de grote tent klinken, staat Skip & Die al letterlijk te springen in de kleine tent. Een mix van electro en afrobeats zorgt voor een feestje waar iedereen vrolijk van wordt. Ultieme ‘hipster’-muziek wellicht, maar daar is in dit geval niks mis mee. Het lijkt een trend te zijn deze zaterdag, want ook zangeres Catarina springt het publiek in. In tegenstelling tot eerder op de dag betrekt zij haar bezoekers wel bij hetgeen wat ze doet, en spontaan wordt iedereen fan.

Waar echt duidelijk wordt dat Dijkpop een familiefestival is, is bij Chef’ Special. De Haarlemse band brengt met hun combinatie van reggae, pop, ska, funk en hiphop een vrolijk repertoire. De mannen gaan een routinematig programma af, maar wordt daarom niet minder gewaardeerd. De afgeladen tent zwijmelt volop mee met hit ‘Birds’ om vervolgens net zo hard mee te springen met ‘My Night Off’. De leden van Chef’ Special weten wat ze doen en doen dat goed.

Milow weet na het gespring voor rust te zorgen op het hoofdpodium. Maar of de rust ook de volle set in dank wordt afgenomen is nog maar de vraag. Een uur lang speelt de Belgische zanger met zijn gitaar en kruk op de bühne. Net als zijn voorgangers van Chef’Special is hij goed in wat hij doet, alleen komt Milow snel in de buurt van het begrip ‘eentonig’. Zo niet saai. Voor de liefhebber een genot om naar te luisteren, en mede door de fijne lichtshow ook een genot om naar te kijken. De niet-liefhebber wordt niet geëntertaind zoals je zou verwachten van een headliner.

Landgenoten van Triggerfinger verzorgen het laatste rockoptreden van de dag. En afsluiterwaardig zijn deze mannen zeker. Met een grote bups aan stevige rocknummers als ‘All This Dancin’Around’ en ‘I’m Coming For You’ schotelt de band het publiek een muziekstijl voor die zij misschien niet aan zagen komen. De band heeft in Nederland tenslotte pas écht naamsbekendheid gekregen bij het grote publiek door Lykke Li’s cover ‘I Follow Rivers’. Mondjesmaat lopen er mensen weg, maar het grootste gedeelte weet waar ze voor komen en krijgt wat ze wil. Als kers op de taart trakteert Triggerfinger ons toch nog als toegift op ‘I Follow Rivers’, inclusief messen en kopjes.

En terwijl de eerste bezoekers het terrein verlaten en Henzel & Disco Nova en Gregor Salto ieder een tent afsluiten kan er alvast teruggekeken worden op alweer een mooie festivaldag. Ondanks de grote regenval die ochtend raakte Dijkpop namelijk toch uitverkocht. Zo blijkt maar weer het enige wat een festival echt nodig heeft goede muziek en dito sfeer is. Van jong tot oud vermaakt men zich vandaag in de modderpoel die Dijkpop heet.

FOTOGRAFIE: Erik Knevelbaard

12345
Black-Bone foto Dijkpop 2012 Black-Bone foto Dijkpop 2012 Black-Bone foto Dijkpop 2012 Yori Swart foto Dijkpop 2012 Yori Swart foto Dijkpop 2012 Yori Swart foto Dijkpop 2012 Yori Swart foto Dijkpop 2012 Yori Swart foto Dijkpop 2012 The Medics foto Dijkpop 2012 The Medics foto Dijkpop 2012 Jungle By Night foto Dijkpop 2012 Jungle By Night foto Dijkpop 2012

12345

ZWARTE CROSS 2012Zwarte Cross 2012 begint op vrijdag 20 juli met modder, zon en een hoop...

PITCH 2012 PITCH was dit jaar ook weer stijf uitverkocht en Festivalinfo trok naar het...