VERSLAG: Positivus Festival 2012

Festivalinfo was aanwezig op Positivus Festival 2012 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 81 foto's.

VERSLAG: Rob van der Zwaan

12

Positivus festival - dag 1

Het Positivus festival is nog geen alledaagse festivalbestemming voor de Nederlandse festivalliefganger. Het festival in Letland groeit echter zo snel en weet zo'n mooie affiche te programmeren, dat hier wel eens heel snel verandering in kan komen. In eigen land is Positivus veruit het grootste festival. Met zo'n 25.000 bezoekers en namen als Keane, Manic Street Preachers, Damien Rice, The Vaccines en Friendly Fires op het podium is het festival ongeevenaard in Letland. Ook voor liefhebbers van nieuwe muziek uit de UK is er meer dan genoeg moois te ontdekken. Zo spelen onder andere Jamie 'N Commons, Vondelpark, 2:54, Lucy Rose en Wild Beasts.

Positivus ligt bij Salacgriva iets meer dan 100 kilometer ten noorden van hoofdstad Riga. Erg fijn voor Nederlanders is dat Riga door veel low cost airlines wordt aangedaan (Air Baltic, Ryan Air). Het festivalterrein is om je vingers bij af te likken. Tussen de bossen en aan het strand doet het een beetje denken aan Into the Great Wide Open met iets meer capaciteit. Je struikelt er nog niet bepaald over de Nederlanders, maar bij Finnen, Esten en Russen is het festival al wel populair. En terecht! Hier drink je nog een halve liter bier voor 2 euro en voor slechts 52 euro heb je twee hele mooie relaxe festivaldagen inclusief gratis koffie op de festivalcamping.

Terwijl de zon volop schijnt en velen ervoor kiezen om een beetje op het strand te hangen, mag Lucy Rose het Nordea podium openen. Als ze begint is er nog een dj bezig op het naburige redbull podium. Gelukkig houdt die snel op, want de liefelijke singer/songwriter kan een stampende beat missen als kiespijn. Zittend brengt Lucy Rose haar akoestische folkliedjes ten gehore. Het grootste gedeelte van het publiek volgt haar voorbeeld en maakt gebruik van de vele banken voor het podium. Fijn begin van het festival, al gaan de nummers van Rose na een tijdje wel veel op elkaar lijken.

Housse de Racket (absoluut op z'n Frans uit te spreken) vermaakt zich uitstekend op hun eerste optreden ooit in Letland. Het in het wit gestoken duo zet een aanstekelijke poppy jaren 80 mix neer. Air en Phoenix hadden Pierre Leroux en Victor Le Masne al ontdekt als sessie-muzikan en dit is te horen. Doe daar een beetje Hot Chip en veel plezier bij en je hebt een idee van het optreden.

2:54 is meer muziek voor diep in de nacht. Omstreeks 2;54 uur, zeg maar. De duistere jaren 80 vibe van 2:54 doet bij vlagen veel aan Warpaint denken. Muzikaal zit het optreden piekfijn in elkaar, maar op een of andere krijgt de band het publiek niet echt mee. Te vroeg, waarschijnlijk.

Niki & the Dove is een aamerkelijk groter publiek succes. Op het hoofdpodium pakt uberhippie Niki het publiek zonder problemen in. Het recept van een beetje Florence & the Machine en een beetje Kate Bush is zo succesvol dat het bijna niet anders kan dat Niki en de duif in Letland veel op de radio is geweest. We weten dat het Letse publiek snel enthousiast is, maar zulk enthousiasme zagen wij niet aankomen (en is een beetje overdreven).

Vondelpark is ook in Letland een nieuwe naam en net als 2:54 moeten ze hard werken om aandacht van het publiek vast te houden. Toch zien we een artisistiek erg geslaagd optreden. Ze spelen dromerige muziek, waarbij the XX nooit ver weg is. De band weet de donkere sfeer net iets beter over te brengen dan 2:54. Hierbij worden ze flink geholpen door invallende avond.

Friendly Fires mikt steeds meer op een groots stadiongeluid en dat pakt vanavond wonderwel uit. De band die vorig jaar nog op Lowlands en Pukkelpop stond, met hun ritme-gebaseerde punk/funk/disco/dance, valt vooral op door de vol overgave dansende frontman. Ook de inzet van een tweede drukker scoort punten. Toch doet ook hier weer de populariteit van de Britten verbazen. Het enorme veld voor het hoofdpodium staat vol en teksten worden uit volle borst meegezongen. Dat krijgen ze in Nederland nog niet voor elkaar.

King charles is de enige internationale artiest die vorig jaar ook al op Positivus stond. De beste man is hier zo populair dat een Britse journalist niet snapt dat hij nog niet naar Letland verhuisd is. Gevoel voor bombastische show en effectbejag kan je King Charles niet ontzeggen. En het werkt hier. Meer mensen voor het podium hadden er niet bijgepast (voor het eerst dit festival) en iedereen heeft het enorm naar zijn zin. King Charles mag volgend jaar vast weer komen.

Het recept van Keane is wereldwijd bekend. Ook Letland valt als een blok voor de piano-georienteerde pop met fantastisch in het gehoor liggende refreintjes. Keane komt vanavond gemotiveerd en vol zelfvertouwen over, maar dat mag ook wel als je een festival mag afsluiten voor 25.000 enthousiaste Letten. Iets meer rock-attitude had gemogen, maar een kniesoor die daarover valt wanneer er 25.000 kelen uit volle borst meezingen.

Positivus is vandaag een door Engelse bands gedomineerd festival. De programmeurs wisten zowel nieuw talent als gevestigde namen te strikken. Op de kleinere podia en het dance-stage staan nog een groot aantal lokalere artiesten en dj's. Vooral de sfeer bij de dj's op het strand is vandaag door het goede weer geweldig. Morgen weer zo'n dag!

12

FOTOGRAFIE: Marcel Kamphuis

1234567
Ewert and the Two Dragons foto Positivus Festival 2012 Ewert and the Two Dragons foto Positivus Festival 2012 Ewert and the Two Dragons foto Positivus Festival 2012  foto Positivus Festival 2012  foto Positivus Festival 2012  foto Positivus Festival 2012 SBTRKT foto Positivus Festival 2012 SBTRKT foto Positivus Festival 2012 SBTRKT foto Positivus Festival 2012  foto Positivus Festival 2012 Wild Beasts foto Positivus Festival 2012 Wild Beasts foto Positivus Festival 2012

1234567

DOUR 2012Het weer werkte niet helemaal mee op Dour 2012, maar dat weerhield meer dan...

PARADE DEN HAAG - DONDERDAG 12 JULI 2012 Het rondreizende festival de Parade viert dit jaar haar 22-jarige bestaan....