VERSLAG: Lowlands 2012 - dag 3

Festivalinfo was aanwezig op Lowlands 2012 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 62 foto's.

Naar het Lowlands 2012 - dag 2 verslag

VERSLAG: Janske van den Broek

Zondag 19 augustus 2012

De warmste dag van het festival breekt aan. Genoeg water drinken, verkoeling zoeken, minderen met alcohol, insmeren, je zou bijna vergeten dat er ook nog naar bands gekeken dient te worden vandaag. Moss opent de Alpha. Een mooie beloning voor de Amsterdammers, die behoorlijk aan de weg aan het timmeren zijn. Twee jaar geleden stonden ze nog in de Grolsch, nu hadden ze gezien de opkomst net zo goed in de Grolsch kunnen staan, maar het gaat om het gebaar. Moss opent met 'Bruised', waarbij het wordt ondersteund door een zeskoppig koor. Een mooie opening, de band trekt dit daarna door, maar na een tijdje komt de klad erin. Pas tegen het einde komt er met bescheiden hits 'I Apologise' (opnieuw met koor) en 'I Like the Chemistry' weer iets meer pit in het optreden en gaan de handjes op elkaar. Moss heeft het goed gedaan, maar niet meer dan dat.

De uit Sydney afkomstige Boy & Bear staan op het heetst van de dag in de India tent geprogrammeerd. De in 2009 geformeerde band, bestaande uit Dave Hosking en Killian Gavin op gitaar en zang, Jake Tarasenko op de bas en Tim Hart op de drums. Door de intense hitte lijkt de band evenals het publiek erg zwaar te hebben om zich voor de volle honderd procent te kunnen geven. Snellere nummers worden goed afgewisseld met langzamere nummers. We worden verrast met een mooie cover van ‘Fall At Your Feet’ van Crowded House en natuurlijk mag het nummer ‘Feeding Line’ niet ontbreken in de setlist. Ondanks de hitte hebben de heren toch een mooi optreden weten neer te zetten.(JvdB)

Het gebied rondom het Charlie-podium is zo ongeveer het epicentrum der hitte van deze Lowlands. Uitgerekend een band met de naam Zulu Winter mag op het heetst van de dag acte de présense geven. 'We Should Be Swimming' zingen de Londenaren, toevalligerwijs hun grootste hit. Dat was misschien ook een beter idee geweest, want het houdt niet over wat de band laat horen. Simpele poprock, 13 in een dozijn. Dit is een band waar we over een tijdje helemaal niets meer van horen.

Eigenlijk horen we bij deze tropische temperaturen in het zwembad te liggen of in een ruimte met airco te zijn, maar in plaats daarvan gaan we kijken naar een optreden van Enter Shikari. Deze Engelse band kennen we als de stuiterende post-hardcore, dupstep band waarbij er flink wordt losgegaan. Niet echt de meest ideale bezigheid tijdens deze hitte. Misschien ook daarom is de tent maar dunnetjes gevuld en wordt er door de meeste mensen meer in slow motion gedanst dan dat ze zich helemaal overgeven aan de muziek. Desondanks laten deze jonge honden zich niet kennen en geven ze zich helemaal. Nummers van het nieuwe album A Flash Flood of Colour geven een extra boost aan het optreden waardoor we toch met de voeten van de vloer gaan. Ook wordt er een nummer opgedragen aan de band Pussy Riot. Drie liter zweet lichter en zeiknat verlaat het publiek tevreden de Grolsch tent.(JvdB)

Daarna is het tijd voor The Maccabees in de Alpha. Ze spelen vandaag een afwisselende set met daarin veel nummers van het nieuwe album Given To The Wild. We krijgen onder andere ‘Pelican’ en ‘Precious Time’ te horen, maar ook de hit ‘Love You Better’ komt voorbij en wordt enthousiast meegezongen door het publiek. “Thanks for sticking with us” roept zanger Orlando Weeks. En dat doen we, zowel letterlijk als figuurlijk. Een aangename mix van vrij rustige, maar aanstekelijke nummers komen worden gespeeld waarvan we enkel en alleen van kunnen genieten. We worden gelukkig van dit optreden en zijn blij dat we zijn blijven plakken.(JvdB)

Fans van metal komen op Lowlands al lang niet meer aan hun trekken, dat is dit jaar niet anders. Het Zweedse Ghost wordt gepresenteerd als metalband, maar speelt meer een soort psychedelische hardrock, met een heavy/doom metal sausje. Het voorkomen van de band is hun opvallendste aspect. De zanger, bekend onder de naam Papa Emeritus, is een soort duivelse kardinaal. Ondersteund door de vijf andere leden, de 'Nameless Ghouls', brengen ze een satanistisch ritueel. Klinkt heel moeilijk, maar dat valt reuze mee. De nummers, veelal van debuutplaat 'Opus Eponymous', zijn aardig toegankelijk. De zeer matig gevulde India doet echter anders vermoeden.

In de kleine Lima tent staan de vier blonde en bebaarde mannen van Ewert And The Two Dragons. Deze uit Estland afkomstige Indie-rock band speelt vandaag vooral intieme nummers. Het is overduidelijk dat de band het zwaar heeft om tegen de hitte in te spelen. De drummer vraagt of de lampen die op hem schijnen uit mogen en de zanger verteld dat het voelt alsof hij in de sauna zit. Toch spelen ze rustig verder en genieten we van nummers als ‘Sailorman’ en een country nummer ‘Rabbit’. Ook worden er een xylofoon en een tamboerijn gebruikt die spontaan uit elkaar valt wanneer zanger Ewert Sundja hem gebruikt. Helaas kunnen de heren zich niet helemaal geven en weten ze ons niet te overtuigen. Hopelijk komt dit alleen door het hete weer.(JvdB)

In de X-Ray staat er iemand met een kleed over zijn hoofd, voorover gebogen hele minimalistische witch house te draaien. Het is de mysterieuze Holy Other, die beloofd heeft na dit optreden niet meer incognito te gaan optreden. De lome klanken komen in deze zengende hitte nog een tikkeltje harder binnen. de X-Ray wordt vakkundig leeggespeeld. Te ontoegankelijk om een groot publiek te boeien, maar wel ontzettend fijne, bezwerende muziek om je ogen bij dicht te doen en jezelf mee te laten voeren.

Een van de grotere namen zijn de heren en dame van de Amerikaanse Indie rockband The Shins. Met al vele albums op zak zijn zij terug van weggeweest en trakteren ze ons vanavond met een prachtig optreden. In 2007 en 2010 stonden zij al eerder op Lowlands, maar dit jaar weten ze zich te overtreffen met een nog betere show. Natuurlijk komen de nummers als ‘So Says I’ en ‘No Way Down’ voorbij. Het zuivere stemgeluid van zanger James Mercer in combinatie met het mooie gitaar en basspel brengt het publiek in tot hogere sferen. Ogen dicht en genieten maar. Het nummer ‘Port Of Morrow’ van hun gelijknamige nieuwe album klinkt erg goed. De band geniet zichtbaar en zorgt voor een onvergetelijk optreden tijdens de zwoele zonsondergang.(JvdB)

Als afsluiter en hoogtepunt van Lowlands staan dit jaar de rockgoden van de Foo Fighters in de Alpha. De band brengt Lowlands vanavond tot een kokend hoogtepunt door twee uur lang een verzameling van hits voorbij te knallen. Vol gas betreden ze het podium om binnen enkele minuten volledig doorweekt te zijn. “This is going to be a long fucking night”, “we’re gonna play until we can’t play anymore and the cops will come and shoot us all” schreeuwt zanger Dave Grohl naar de uitzinnige menigte. Helaas door de bizarre warmte in de tent wordt het optreden een half uur eerder dan gepland afgebroken op verzoek van de politie. Dit neemt echter niet weg dat de band een rete strakke show neer weet te zetten wat volgens eigen zeggen hun heetste show ooit is. Een paar van de vele hoogtepunten zijn onder andere ‘Monkey Wrench’, ‘My Hero’ en ‘Learn To Fly’. Een mooie afsluiter van deze heetste Lowlands editie in twintig jaar.(JvdB)

Voor de echte Lowlands diehards staat natuurlijk ook dit jaar weer Kees Van Hondt op het affiche van het festival. Alle opblaasfiguren, bamboetakken en alles wat los en vast zit op het Lowlands terrein gaat richting de Grolsch tent om daar nog één keer helemaal los te gaan in het feestgeruis. Wij houden het voor gezien en bedanken ook dit jaar weer voor een geweldige editie van alweer de twintigste Lowlands. Een editie die de boeken in zal gaan als de warmste Lowlands ooit. Wij nemen een koude douche om even af te koelen en genieten nog even na van alle mooie optredens die we hier hebben beleefd.(JvdB)

FOTOGRAFIE: Luuk Denekamp   Caroline Homburg

123456
Heideroosjes foto Lowlands 2012 - dag 3 Heideroosjes foto Lowlands 2012 - dag 3 Heideroosjes foto Lowlands 2012 - dag 3  foto Lowlands 2012 - dag 3  foto Lowlands 2012 - dag 3  foto Lowlands 2012 - dag 3  foto Lowlands 2012 - dag 3 The Shins foto Lowlands 2012 - dag 3 The Shins foto Lowlands 2012 - dag 3 The Shins foto Lowlands 2012 - dag 3 The XX foto Lowlands 2012 - dag 3 Ane Brun foto Lowlands 2012 - dag 3

123456

PARADE AMSTERDAM - VRIJDAG 10 AUGUSTUS 2012Na Rotterdam, Den Haag en Utrecht opent het theaterfestival zijn poorten in...

LOWLANDS 2012 - DAG 2 Dag twee van Lowlands 2012 is een feit. Het belooft een nog warmere dag dan...