VERSLAG: Brabant Open Air 2012

Festivalinfo was aanwezig op Brabant Open Air 2012 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 29 foto's.

VERSLAG: Janske van den Broek

12

Zaterdag 25 augustus 2012

Terwijl het zonnetje tussen de wolken doorbreekt belooft deze tweede dag van Brabant Open Air een betere weersvoorspelling dan gisteren. Het terrein is weer schoongeveegd, de bekertjes worden gerecycled en poncho’s zijn ingeruild voor zonnebrillen. Het festival staat dit jaar voor duurzaamheid en maakt zelfs gebruik van groene stroom. Het enige groen wat we hier nog missen is het gras en wat bomen, want die zijn er helaas niet te vinden.

Als opener voor dag twee staat de band Back Corner Boogie Band op het programma. Helaas slaapt Eindhoven op dat moment nog en is er nog bijna niemand op het festivalterrein. Wanneer Miss Montreal het podium betreed is het publiek inmiddels al in grote getallen aanwezig. Echt wakker zijn ze nog niet want wanneer zangeres Sanne Hans vraagt of ze er zin in hebben en er een zacht gejuich voorbij waait roept ze “De sfeer zit er lekker in, sjonge jonge”. De nieuwe single ‘Better When It Hurts’ van het nieuwe album ‘I Am Hunter’ en ook de titelsong komen voorbij. We horen een verzameling van makkelijk verteerbare popliedjes die wel erg veel op elkaar lijken maar ondanks dat toch goed in het gehoor liggen. Geen muzikaal hoogtepunt, maar een mooi begin van de dag.

De Zeeuwse band Racoon speelt vandaag een goede set van mooie singer-songwriter-achtige nummers. Zanger Bart van der Weide en zijn band zijn opvallend goed gehumeurd en genieten zichtbaar van het optreden. Het nummer ‘Don’t Give Up The Fight ‘, wat opgedragen wordt aan de ouders van de aan kanker overleden Jayden zorgt voor kippenvel en stilte over het hele terrein. Rustige gevoelige nummers worden afgewisseld met uptempo nummers als ‘Feel Like Flying’ en ‘My Town’. Het fijne stemgeluid van van der Weide maken ieder nummer een nieuw cadeautje wat met liefde in ontvangst wordt genomen door het Eindhovense publiek. Met als afsluiter de meest recente single van het gelijknamige album Liverpool Rain sluiten ze een verassend fijn optreden af op deze mooie zomerse namiddag.

De meest opvallende verschijning dit jaar is toch wel zangeres Mette Lindberg van de Deense band Asteroids Galaxy Tour. Deze hele zomer heeft ze met haar band al op verschillende festivals mogen optreden en ook op dit festival ontbreekt ze niet. Door haar mega korte glitter hotpants en legergroene legging zijn we totaal afgeleid van wat er zich verder allemaal op het podium afspeelt. Sierlijk danst ze over het hele podium en bespeeld ze het publiek. Al snel horen we de hit ‘Heart Attack’ en zingen en dansen we vrolijk met haar mee. Ook komen nummers als ‘Lady Jesus’ en het bekendere ‘The Golden Age’ voorbij. Een vrolijk optreden met een zangeres die op een Barbie lijkt en ook nog eens aardig kan zingen. De nummers gaan er in als warme broodjes, alleen smaken ze na een tijdje wel allemaal hetzelfde.

Met twee volle bussen aan muzikanten en koorleden is The Kyteman Orchestra vandaag naar het zonnige zuiden afgereisd om ook daar een muzikaal hoogtepunt te bezorgen in lichtstad Eindhoven. Met het nummer ‘Preaching To The Choir’ komt er een muur van geluid over het publiek heen. Mensen staan met open mond en grote ogen te luisteren naar het spektakel. Verschillende muziekstijlen komen voorbij en wordt er daarnaast gerapt tijdens nummers als het donkere ‘Angry At The World’ en het Franstalige ‘On s’en Fout’. Ook wordt er een heuse orkestjamsessie gehouden met alle muziekanten. Wat erg bijzonder is dat toetsenist Jeroen van Vliet invalt voor een zieke toetsenist en alle nummers binnen twee dagen van buiten heeft geleerd. Hier is totaal niets van te merken en het optreden staat als een huis. Wat een speciaal en uniek project. Wij zijn nu al benieuwd wat voor moois Kyteman ons brengt in de toekomst.

Na het muzikale spektakel van The Kyteman Orchestra maken we plaats voor de wat ingetogenere knuffel-Belg Jonathan Vandenbroeck , beter bekend als Milow. Met het nummer ‘Canada’ begint hij zijn setlist, gevolgd door ‘California Rain’ en het nieuwere ‘Rambo’. Hij springt van het podium en zingt vanaf het dranghek. Het publiek en de band genieten van het laatste optreden van deze zomertour van de band. Eind oktober komt er een nieuw live album uit met daarop ook een aantal nieuwe nummers vertelt Vandenbroeck. Een mash-up van zijn hit ‘Ayo Technology’ en ’99 Problems’ van Jay-Z en ‘You Don’t Know’ zijn samen met afsluiter ‘You and Me (In My Pocket)’ de hoogtepunten van deze zeer geslaagde afsluiter van zijn toer. We zijn blij dat we hiervan getuigen van mochten zijn.

Tijdens het introfilmpje, wat bij iedere artiest vooraf vertoont wordt, zegt zanger Jim Kerr zich niet te herinneren wanneer hij voor het laatst met de Simple Minds in Eindhoven heeft gespeeld. Hij weet alleen dat het waarschijnlijk al heel erg lang geleden geweest moet zijn. De vrolijke zanger laat zich van zijn beste kant zien vanavond en zet samen met zijn band een geslaagd optreden neer. Door de strakke lichtshow en het enthousiasme van de band staat het optreden als een huis. Een verzameling van nummers als ‘Someone’, en ‘Alive & Kicking’ komen voorbij. Natuurlijk wordt ook de hit ‘Don’t You (forget About Me)’ gespeeld, waarmee we even terugdenken aan de film ‘The Breakfast Club’ waarvoor het de soundtrack voor was. Simple Minds zet een optreden neer wat Eindhoven niet snel vergeet.

Een van de hoofdacts en tevens afsluiter van Brabant Open Air is de Britse Indierockband de Kaiser Chiefs. 75 minuten staat Eindhoven in het teken van de ‘na na na na naa’s ’ en ‘hey hey hey’s ’. De typische Kaiser Chiefs sound staat garant voor een feestje en dat wordt het ook. Hits als ‘Na Na Na Na Naa’ , ‘I Predict A Riot’ en ‘Ruby’ worden luidkeels meegezongen. Zanger Ricky Wilson springt al vrijwel meteen van het podium af om een nummer vanaf het dranghek te zingen. Het publiek reageert uitzinnig en het ‘dak’ gaat er af. Tijdens een nummer komt Wilson het podium op met één van de camera’s van Omroep Brabant en filmt en zingt hij tegelijk. Het publiek kan ondertussen meegenieten van zijn filmkunsten op de grote tv-schermen naast het podium. Wanneer er als toegift onder andere ‘Oh My God’ wordt gespeeld is het optreden ten einde en krijgt een jongetje in het publiek persoonlijk door drummer Nick Hodgson zijn drumstokjes overhandigd. Zijn avond kan niet meer stuk. Een energieke show met veel vrolijke meezingers. De perfecte afsluiting van een bijzonder festival.

Terwijl er nog drie coverbands verder spelen in het Klokgebouw tijdens de Afterparty zeggen wij “Houdoe en bedankt en hopelijk tot volgend jaar!”

12

FOTOGRAFIE: Marco Smeets

123
Rowwen Heze foto Brabant Open Air 2012 Rowwen Heze foto Brabant Open Air 2012 Rowwen Heze foto Brabant Open Air 2012 Guus Meeuwis foto Brabant Open Air 2012 Guus Meeuwis foto Brabant Open Air 2012 Guus Meeuwis foto Brabant Open Air 2012 Miss Montreal foto Brabant Open Air 2012 Kings of Lyon foto Brabant Open Air 2012 Miss Montreal foto Brabant Open Air 2012 Racoon foto Brabant Open Air 2012 Racoon foto Brabant Open Air 2012 Racoon foto Brabant Open Air 2012

123

PARADE AMSTERDAM - VRIJDAG 24 AUGUSTUS 2012De Parade reist dit jaar weer door Nederland! Eerder deze zomer kwamen zij...

PUKKELPOP 2012 Na een dramatisch verlopen Pukkelpop vorig jaar, is het festival in 2012...