VERSLAG: Incubate 2012

VERSLAG: Bas van Poppel

123

Incubate zaterdag en zondag

Het Ierse Slomatics staat op zaterdag vrij vroeg in de Kleine Zaal van 013. De stoner doom die dit drietal produceert gaat als een stoomwals door de zaal heen en verplettert alles op zijn weg. De Ieren hebben het zichtbaar naar hun zin en winnen nieuwe fans voor zich.

Singer songwriter Matt Elliot staat in de Dommelsch Zaal van 013 geprogrammeerd tegenover een punkrock band in de Stage01 binnen 013, waardoor als de deur soms open gaat het geluid van deze Brit ruw wordt verstoord. Elliot zet echter onverstoord door en geeft het zittende publiek wat het wilt. Ingetogen duistere folk liedjes met zijn akoestische gitaar.

Wolvon uit Groningen (en Amsterdam, aldus de drummer) speelt in een vol Kafee ’t Buitenbeentje. De organisatie beschrijft de muziek als ‘post-noice alternated with enchanting, mellowed out dreampop’, maar op het podium rockt deze band gewoon hard. Na het eerste nummer kondigt de zanger dan ook al aan ‘Jullie moeten door naar allerlei volgende optredens, dus we gaan de rest twee keer sneller spelen’.

Uit California komt Ides of Gemini, een groep die druk bezig is met een lange Europese tournee. In de Little Devil vallen ze tussen de harde metal bands wat uit de toon, maar het drietal zet een zeer aardig optreden neer.

Misschien wel de grootste naam van dit Incubate festival is Yann Tiersen. De Franse componist werd bekend met onder andere de soundtrack voor de film ‘Amelie’. Kenners weten echter dat de beste man veel meer te bieden heeft. Hoewel niet alleen kenners, getuige de volle Dommelsch Zaal. De Fransman heeft voor het optreden een band meegenomen en zet een ijzersterk optreden neer. De populariteit van van Tiersen groeit hard, en zal alleen maar sneller gaan met pracht shows als deze.

Lacerated & Carbonized komt helemaal uit Brazilië en is voor het eerst op tournee in Europa om hun vorig jaar uitgekomen debuutalbum aan de man te brengen. De zaal blijft echter erg leeg voor het optreden. Dat de mannen technisch prima met hun instrumenten overweg kunnen is goed te horen, maar aan het schrijven van nummers mag nog wel wat werk worden verricht. Er zit nauwelijks afwisseling in de verschillende songs van dit viertal waardoor de muziek al snel begint te vervelen.

Zeven dagen Incubate is een behoorlijke marathon. Op de afsluitende dag heeft de organisatie een aantal nette afsluiters geprogrammeerd. In de kleine zaal staat onder andere Reigning Sound geprogrammeerd. De poppy garage rock van de Amerikanen gaat er prima in bij het aanwezige publiek. De nummers zullen geen hitlijsten bestijgen maar voor de liefhebber van garage is Reigning Sound zeker een aanrader.

Het Noorse formatie What Came From The Sea speelt op Incubate 2012 haar vierde optreden. De groep vermengt poprock met doom en maakt daar een leuk geheel van. Hun eerste EP is inmiddels uit en live vullen ze die aan met een cover van de Beatles en de volgens hun grootste voetballer ooit – Maradona.

Laibach staat maar zelden in Nederland. Uberhaupt is de groep niet vaak op tournee. De 013 is dan ook ver vol voor deze Slovenen. De band zet een ijzersterke set van anderhalf uur neer met daar in zowel hun bekendere hits als ‘Tanz Mit Laibach’ als covers van onder andere Queen. Een flink deel van het optreden wordt ook gevuld met de soundtrack van de recent uitgekomen film ‘Iron Sky’. Inclusief beelden uit de film.

123

SUMMER SQUARE 2012Na een jaartje geen Summer Square, was daar weer het populaire gratis...

DEEP IN THE WOODS 2012 In de Ardennen vindt dit jaar voor de tweede maal het Deep in the Woods...