VERSLAG: Festival Internacional de Benicassim 2006

Festivalinfo was aanwezig op Festival Internacional de Benicàssim 2006 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 18 foto's.

VERSLAG:

1234

Benicassim, zondag

Na wederom een fijne stranddag is het op zondag al vóór zonsondergang tijd om kwaliteitsacts te gaan checken. Het staartje van The Editors pikken we nog mee. Eigenlijk zijn we naar dit podium gekomen voor Yann Tiersen. De muzikale genius die vooral bekendheid verwierf als componist van de soundtrack van de populaire Amelie-film ('Le fabuleux Destin d'Amélie Poulain'). Hoewel de bewuste soundtrack op (gepaste) momenten erg prettig kan zijn, voert Yann vandaag in Spanje heel ander werk uit. De multi-instrumentalist toont zich zowel een meester op de gitaar als een beest op de viool. Teruglezen op Festivalinfo doet vermoeden dat de live-performance tegenwoordig aantrekkelijker is dan vroeger! Van ingetogen pracht tot waanzinnig vervormde muziek en alles er tussenin. Tiersen is een artiest aan wie je ziet dat musiceren zijn roeping is en van wie je weet dat hij het ook zou doen als hij er geen succes mee had. De meest indrukwekkende optredens lijken van dat soort lui afkomstig. Muziekgenre? Hokje? File under: muzikale held.

De Amsterdamse orgelrockers van ZZZ zijn de (weliswaar gesubsidieerde) enige Nederlandse muzikale afvaardiging op FIB. Normaliter dien je op zo’n moment als Hollander natuurlijk aanwezig te zijn. Dit zou ook ik GRAAG gedaan hebben, maar helaas speelt Madness volledig tegelijkertijd op het hoofdpodium. Tough choice, maar aangezien ik zZz vaker gezien heb en Madness nog nooit... Hoewel Madness al heel wat jaartjes niet meer hip is, blijken veel festivalgangers ook in deze Britten zin te hebben. Begrijpelijk. Net als bij The Pixies weet je dat je alleen maar op hits getrakteerd gaat worden.

De afwisseling komt ook als geroepen, want vooral dance en pop domineren tot nu toe het festival. Eindelijk een dansbare band! In het (naar aanleiding van het net-niet-incident bij The Pixies) inmiddels gecreëerde voorste vak gebeurt dit dan ook volop. Naast eigen klassiekers als 'Baggy Trousers', 'One Step Beyond' en 'House Of Fun' komen twee erg fijne, maar voor de hand liggende covers (want bekend) van The Dangermen Sessions voorbij: 'Chase The Devil' en 'Shame And Scandal'. Na afloop van dit prettige optreden is er nog net tijd om op een groot scherm de laatste, met noise en feedback gevulde, minuten van zZz te zien. Aan het applaus te horen, hebben ook hier veel mensen genoten.

Kiezen blijft moeilijk op grote festivals. Depeche Mode geeft een goede en met Rock Werchter vergelijkbare show weg. Ongetwijfeld wederom mooi, maar voorspelbaarder dan het audio- en video-bombardement dat Coldcut bereid blijkt te geven. Bruut repeterende video-montages; dance afgewisseld met af en toe een vleug hiphop; er wordt zelfs live gerapt. Natuurlijk kan in de set ook het op dit moment sterke hitje 'True Skool' niet achterwege blijven. In de live-uitvoering stijlvol voorzien van totaal andere beelden dan in de clip die momenteel op tv te zien is. Wie in het rijtje van een stuk of vijf druk edittende mensen op het podium nu eigenlijk wát doet, is onduidelijk. Het fenomenale resultaat is wat telt. Alleen jammer dat Depeche Mode vrijwel al het publiek naar zich heeft toegetrokken en Coldcut daardoor een slechts halfgevulde tent bedient.

Het niet volledig aanpassen aan het omgedraaide dag/nacht-ritme (overdag slapen op het strand, 's-nachts bands kijken) merk je op Benicàssim wanneer je jezelf betrapt op het bijna in slaap vallen tijdens Placebo. Even doorbikkelen: het wachten is op dEUS. Niet alleen 'thuis' op Rock Werchter speelt de Belgische band als headliner nog na Placebo, ook hier valt hen deze eer ten deel. Het is al tegen half drie in de nacht als Tom & co. beginnen. Wellicht dat hierdoor de motivatie wat minder lijkt te zijn. Het kan er ook aan liggen dat zelfs 'Suds & Soda' en 'Roses' toch wat minder bekend zijn bij dit 'uit-publiek'. Er wordt beduidend minder meegezongen. Na dEUS spelen The Rakes nog tot een uur of vijf in de ochtend en beginnen The Whignomy Brothers doodleuk om 6 uur in de ochtend aan een set. Zon, zee, zon, zand, zon, cerveza en zon zorgden echter 'al' eerder voor vermoeidheid. Soms is kiezen op festivals makkelijk: op naar de eigen tent!

- noot: de foto van de tram met FIB-reclame is niet in de buurt van het festival genomen, maar in de stad Valencia.

1234

FOTOGRAFIE:

12
 foto Festival Internacional de Benicassim 2006  foto Festival Internacional de Benicassim 2006  foto Festival Internacional de Benicassim 2006  foto Festival Internacional de Benicassim 2006  foto Festival Internacional de Benicassim 2006  foto Festival Internacional de Benicassim 2006 Babyshambles foto Festival Internacional de Benicassim 2006 Babyshambles foto Festival Internacional de Benicassim 2006 Babyshambles foto Festival Internacional de Benicassim 2006 Pixies foto Festival Internacional de Benicassim 2006 White Rose Movement foto Festival Internacional de Benicassim 2006 White Rose Movement foto Festival Internacional de Benicassim 2006
 
12
 
festival logo

WACKEN OPEN AIR 2006En ook de dertiende editie van Wacken Open Air zit er weer op. Fotografe...

festival logo

TUINFEEST NIRWANA 2006 Lierop (gemeente Someren, gelegen tussen Eindhoven en Venlo) is al voor de...