VERSLAG: M'era Luna 2006

Festivalinfo was aanwezig op M'era Luna 2006 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 31 foto's.

123

Zondag 13 augustus

Het duo Spetsnaz heeft pas één album uit ('Totalitär') en staat vandaag al voor veertig minuten geprogrammeerd op het festival. Het zijn vooral mensen uit hun thuisland Zweden die deze jongens komen supporten - te zien aan de vele vlaggen in het publiek. Dit supporten gaat helaas soms iets te wild, waardoor ze als lastig worden ervaren door de andere bezoekers. De jongens van Spetsnaz zelf smullen er duidelijk van en wanneer het laatste nummer is gespeeld loopt de toetsenist het publiek in om iedereen te bedanken.

Twee jaar geleden stonden de jongens van Rotersand ook al op dit festival. Intussen is deze Duitse electro-act uitgegroeid tot een belangrijke naam en is het niet raar dat ze opnieuw zijn gevraagd. Om de live nummers te ondersteunen komt VNV-Nation-drummer, Mark Jackson, halverwege de set het podium oplopen. Dit als grote verassing voor het publiek. Mark staat namelijk helemaal niet met zijn band op het festival!

Vorige maand is het album 'New Born Enemies' van Terminal Choice uitgekomen. Genoeg reden voor de organisatie om deze band voor de derde keer naar het festival te halen. De vierendertig-jarige Chris Pohl zagen we gisteren ook al op het festival met zijn band Blutengel. Hoewel deze band bekender is bij het grote publiek, bestaat Terminal Choice al veel langer. Dit jaar alweer dertien jaar. Muzikaal gezien zijn de bands bijna het tegenovergestelde. Waar Chris Pohl met Blutengel nog stil in pak staat te zingen, staat hij hier in een t-shirtje helemaal los te gaan op de harde gitaren.

Het zevenentwintig jarige Ministry is momenteel bezig met een festivaltour en ze doen opvallend genoeg ook dit festival aan. Opvallend, omdat ze met hun maar liefst vier gitaristen heel wat extreme muziek weten te maken. Niet alleen harde gitaren staan bij deze Amerikaanse band centraal, maar ook de drummende duizendpoot Joey Jordison. Deze heeft hiervoor overigens niet zijn band Slipknot verlaten, maar is deze zomer gewoon even zijn CV aan het opkrikken. Wie de band eerder live heeft gezien, weet wat er valt te verwachten: veel anti-oorlog preken door frontman Alain Jourgensen. Hoewel dit voor velen juist andersom lijkt door het hakenkruis op het t-shirt van de achtenveertig-jarige zanger. Wanneer de band klaar is, voelt iedereen zich compleet. Ministry zou een mooie afsluiter zijn geweest, maar opvallend genoeg is dat niet het geval...

Deze afsluiter bestaat uit de Nederlandse metalband Within Temptation. De groep staat vandaag alweer voor de vierde keer te spelen op dit festival en is hierdoor niet echt een terechte afsluiter/headliner te noemen. Wel vertelt zangeres Sharon den Adel dat M’era Luna haar favoriete festival is om te bezoeken en om op spelen. Zoiets doet het natuurlijk goed bij het Duitse publiek. Het laatste album, 'The Silent Force', van de band is ondertussen alweer twee jaar oud. Het lijkt me hoog tijd om weer eens de studio in te duiken, want deze setlist kunnen we ondertussen wel dromen!

Wat het Nederlandse Summer Darkness al een aantal jaar probeert, lukt M’era Luna daadwerkelijk: een goed festival voor de 'Schwarzen Szene', met naast grote namen ook leuke, kleine acts. Zeker een aanrader voor mensen die zich aangetrokken voelen tot dit soort muziek!

123

123
Apoptygma Berzerk foto M'era Luna 2006 ASP foto M'era Luna 2006 The Birthday Massacre foto M'era Luna 2006 The Birthday Massacre foto M'era Luna 2006 The Birthday Massacre foto M'era Luna 2006 Clan Of Xymox foto M'era Luna 2006 Clan Of Xymox foto M'era Luna 2006 De/Vision foto M'era Luna 2006 Dope Stars Inc. foto M'era Luna 2006 Dope Stars Inc. foto M'era Luna 2006 Dope Stars Inc. foto M'era Luna 2006 The Gathering foto M'era Luna 2006

123

CULEMBORG BLUES 2006Zaterdag 26 augustus 2006, de dag van het dertiende bluesfestival in...

BOOCH?-FESTIVAL 2006 Op 19 en 20 augustus stond Heerlen voor de negende keer in het teken van het...