VERSLAG: Pukkelpop 2006

Festivalinfo was aanwezig op Pukkelpop 2006 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 29 foto's.

12345

Dag één, deel 2

Noodgedwongen geeft Snow Patrol in plaats van een regulier optreden een korte akoestische set weg. Door de chaos op de Engelse luchthavens hebben hun spullen het Belgische vasteland niet bereikt. Respect voor deze 'show must go on-mentaliteit' en de knappe popnummers die ook akoestisch als een huis staan. De band maakt er het beste van wat er gezien de omstandigheden in zit.

Beck is terug van weggeweest. Voor het publiek dat niet eerder het genoegen had met de grillige artiest kennis te maken, stelt hij zich voor met 'Odelay'-hits 'Loser' en 'Devils Haircut'. Dat is lekker beginnen! Toch blijkt Beck hiermee grotendeels zijn kruit verschoten te hebben. Visueel wordt het optreden gelukkig interessant gehouden door poppen (denk aan de Thunderbirds-serie) die door goede poppenspelers zowat lipsynchroon worden gehouden met Beck en zijn band.

Roskilde, Graspop, Rock Am Ring, Dynamo. De jongens van Mastodon hebben in hun zesjarige carrière alle grote festivals al gehad. De band maakt lekker harde metal, waar op zich niets bijzonders aan is. Was het niet dat deze muziek heel wat ingewikkelder in elkaar zit dan bij de meeste bands uit het genre. “I don’t know if you guys can tell or not, but that song wasn’t really easy to play! But hey, were not complaining, we’re very happy to be here.”, vertelt gitarist Brent Hinds na één van de nummers. Later dit jaar komt het album 'Blood Mountain' van de band uit, en natuurlijk krijgen we hier alvast een voorproefje van.

De hele dag zie je ze al over het terrein lopen: mensen met een spijkerjasje van de Turbojugend. Rond middernacht komen deze allen bijeen om naar hun favoriete band te kijken: Turbonegro. De zeventienjarige band staat garant voor een uur lang goed feesten. Tussen de deathpunk door voorziet zanger Hank Vonhelvete het publiek van het nodige commentaar. Naast het afkraken van Nederlands bier, wordt Brussel bestempeld als de City Of Satan. Dit omdat het Europees Parlement hier gevestigd is. Het Noorse zestal weet de tent flink op zijn kop te zetten en sluit in stijl af met glitters en ballonnen.

Afsluiter van de eerste dag op de Skate-Stage is de hardcore band Sick Of It All. De New-Yorkse band bestaat alweer tweeëntwintig jaar en we krijgen vandaag een best-off uit hun loopbaan. Het publiek heeft al de hele dag erg zijn best gedaan en is tijdens het optreden duidelijk even ingezakt. “This song is really easy to dance too. So don’t stand still and stare at us, alright!”, beveelt zanger Lou Koller. Hoewel bands zich altijd houden aan hun playlist vinden veel mensen het nodig om verzoekjes te schreeuwen. Lou probeert het tactisch op te lossen: “Sorry we haven't got much time, we can’t play all your favourites.” Dat ze weinig tijd krijgen is een feit, dit optreden had veel langer mogen duren dan een uur!

Radiohead is een meer dan waardige afsluiter van Pukkelpop dag 1. De band uit Oxford heeft er al een flinke tour opzitten en hierin passen slechts enkele festivaloptredens. Pukkelpop boft dus flink. De podiumaankleding/lichtshow die de band heeft meegenomen is simpelweg schitterend. Alleen Daft Punk blijkt deze later nog te kunnen overtreffen. Achter de band zijn grote videoschermen opgehangen. Elk scherm heeft een andere vorm en samen lijken het de scherven van een gebroken spiegel. Een thema dat natuurlijk erg goed bij de gevoelige pop van Radiohead past. De schermen worden gebruikt om (delen van) de bandleden te projecteren, die worden opgenomen door onstage-cameraatjes. Radiohead blijkt de set aangepast te hebben op het festivalpubliek. De nadruk ligt op het oude werk. Thom Yorke weet met zijn kenmerkende breekbare stem de gevoelige snaar meermalen te raken, al komt het optreden als geheel een beetje plichtmatig over. Het publiek schreeuwt / hoopt op Radiohead klassieker “Creep”. Helaas zit dit er niet in.

12345

123
65DaysofStatic foto Pukkelpop 2006 José González foto Pukkelpop 2006 Krakow foto Pukkelpop 2006 The Magic Numbers foto Pukkelpop 2006 Massive Attack foto Pukkelpop 2006 Michael Franti & Spearhead foto Pukkelpop 2006 Millencolin foto Pukkelpop 2006  foto Pukkelpop 2006 Morning Runner foto Pukkelpop 2006 Nick Oliveri foto Pukkelpop 2006 Nouvelle Vague foto Pukkelpop 2006 Animal Alpha foto Pukkelpop 2006

123

BAROEG OPEN AIR 2006De eerste editie van het gratis Baroeg Open Air festival in Rotterdam vindt...

TICKET FOR TIBET 2006 Het is zondag 27 augustus wanneer het recreatiegebied Aquabest, bij...